Redakcja pisma naukowego
„Architectus”, chcąc usprawnić prace redakcyjne i
edytorskie, prosi wszystkich Autorów o przestrzeganie
zaproponowanych zasad przygotowywania tekstów i
materiałów ilustracyjnych.
Informacje ogólne
Redakcja przyjmuje
niepublikowane
wcześniej artykuły naukowe dotyczące historii architektury i
urbanistyki, konserwacji i ochrony zabytków architektury,
teorii
architektury i urbanistyki, praktyki projektowej i
współczesnych
paradygmatów architektury, tradycyjnych i nowych technologii
w
architekturze, architektury i sztuki, estetyki w architekturze, etyki w
architekturze, edukacji architektonicznej, związków
architektury
z innymi dziedzinami nauki. (Zgłoś
artykuł)
Przez artykuł naukowy należy rozumieć tekst prezentujący wyniki
oryginalnych badań o charakterze empirycznym, teoretycznym,
technicznym lub analitycznym, przedstawiający obecny stan wiedzy,
metodykę badań, przebieg procesu badawczego, jego wyniki oraz wnioski,
z przytoczeniem cytowanej literatury (bibliografia).
Przyjmowane są także inne
opracowania o charakterze niecytowalnym (zwyczajowo nierecenzowane),
zamieszczane w działach:
– Prezentacje
– Nasi mistrzowie
– Sprawozdania.
Od 2021 r. teksty artykułów są drukowane w języku angielskim. Redakcja przyjmuje prace w języku polskim. Po otrzymaniu pozytywnych recenzji i zatwierdzeniu artykułu przez redakcję obowiązek dostarczenia wersji angielskiej artykułu spoczywa na autorze (redakcja nie tłumaczy tekstów na język angielski), prace autorów zagranicznych przyjmowane i drukowane są w języku angielskim. Cały artykuł powinien liczyć od 20 do 35 tysięcy znaków ze spacjami (z bibliografią włącznie).
Zgłoszenie artykułu jest równoznaczne z akceptacją obowiązujących w periodyku procedur kwalifikowania artykułów do publikacji i z udzieleniem Politechnice Wrocławskiej licencji wyłącznej, nieodpłatnej, nieograniczonej czasowo w zakresie następujących pól eksploatacji: wprowadzenia utworu do pamięci komputera, utrwalenia i zwielokrotnienia utworu różnymi technikami, wprowadzenia do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego utworu, wprowadzenia do ogólnie dostępnych sieci komputerowych, rozpowszechnienia utworu, jego udostępnienia w postaci elektronicznej w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym (np. na stronie internetowej czasopisma), umieszczenia utworu w bibliotekach i repozytoriach cyfrowych, m.in. w Dolnośląskiej Bibliotece Cyfrowej oraz w internetowych, ogólnie dostępnych (open access) bazach danych, np. POL-index, ICI Journal Master List, BazTech, CEJSH, a także promowania artykułu w mediach społecznościowych przy użyciu opublikowanych ilustracji.
Po akceptacji artykułu do
druku Wydawca
nabywa ogół praw do druku i rozpowszechniania na wszystkich
polach eksploatacji. Czasopismo ukazuje się w otwartym dostępie na
licencji CC BY NC ND.
Wersją pierwotną
czasopisma jest wersja on-line.
Autorzy nie ponoszą żadnych opłat z tytułu zgłoszenia artykułu do publikacji.
Recenzje
Autorzy, przysyłając pracę, wyrażają zgodę na proces recenzji. Wszystkie nadesłane prace są poddawane ocenie w pierwszej kolejności przez Redakcję, a następnie przez dwóch niezależnych recenzentów (spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora artykułu). Obowiązuje zasada dwustronnej anonimowości (double-blind review). Autor jest informowany o wyniku recenzji. Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia do druku podejmuje Redaktor Naczelny (redaktor tomu).
Kryteria przyjmowania
artykułów do publikacji:
– zgodność z zakresem tematycznym czasopisma i z zasadami
etycznymi obowiązującymi w nauce
– opinie recenzentów
– wartość naukowa artykułu
– oryginalność ujęcia problemu, przejrzystość i logika wywodu
– warsztat naukowy autorów.
Nazwiska recenzentów nie są ujawniane autorom. Recenzenci, podejmując się zadania przygotowania opinii, zobowiązują się do zachowania poufności, rzetelności, obiektywności i do niewykorzystywania recenzowanych prac dla swoich osobistych potrzeb i korzyści. Wyrażają też jednocześnie zgodę na zamieszczenie ich imienia i nazwiska oraz afiliacji na stronie www periodyku w zbiorczym zestawieniu recenzentów współpracujących z czasopismem w danym roku.
Zapobieganie nierzetelności
naukowej
Czasopismo przyjęło zasady
etyki
publikacyjnej, które są zgodne z wytycznymi Komitetu do
spraw
Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on Publication Ethics).
Redakcja nie przyjmuje do druku artykułów, w
których występuje podejrzenie o autorstwo widmo (ghostwriting),
autorstwo gościnne (guest
authorship) etc., a wszelkie wykryte przypadki
nierzetelności naukowej będą ujawniane przez Redakcję..
Szczegółowe zasady są przedstawione w zakładce Zasady etyczne na stronie www czasopisma.
Artykuł
Do Redakcji należy
dostarczyć tekst
artykułu w języku polskim wraz z materiałem ilustracyjnym w formie
elektronicznej (tekst w formacie .doc, .docx; ilustracje –
nieskompresowane – w powszechnie stosowanych formatach
graficznych: .jpg, .TIFF, .bmp).
Artykuły muszą być anonimowe dla recenzentów, dlatego należy
zadbać o to, aby wszelkie informacje umożliwiające identyfikację
autora/autorów artykułu w tekście głównym,
przypisach
dolnych i bibliografii zostały usunięte. Po otrzymaniu pozytywnych
recenzji i zatwierdzeniu artykułu przez redakcję, autor tłumaczy tekst
we własnym zakresie, podając nazwisko tłumacza (będzie opublikowane,
autor sam powinien wystąpić o stosowną zgodę).
I. Na pierwszej stronie należy
podać:
– tytuł pracy w języku polskim i angielskim
– tytuł skrócony, który będzie
umieszczony w żywej paginie (w obu wersjach językowych)
– pełne imię i nazwisko Autora/Autorów pracy*
* w przypisie dolnym: pełną nazwę
ośrodka/ośrodków, z
którego pochodzi Autor/Autorzy (w oficjalnym brzmieniu po
polsku
i angielsku), oraz unikatowy numer/numery identyfikujący naukowca
(ORCID) i adres e-mail do korespondencji (zostanie
opublikowany).
II. Wytyczne
merytoryczne
Artykuł powinien zawierać:
A. Część tekstowa:
Tytuł artykułu musi odpowiadać treści opracowania.
1. Wprowadzenie:
a. zwięzłe przedstawienie problemu
badawczego – zakres tematyczny, czasowy, terytorialny
b. przyczyna podjęcia tematu, cel badań,
hipoteza
c. krótki opis treści
artykułu.
2. Stan badań (wybór, do 10 pozycji).
3. Opis badań własnych:
a. termin prowadzenia badań i metody
badawcze
b. wyniki prac.
4. Wnioski.
5. Podsumowanie – co nowego udało się dodać do stanu wiedzy,
czego nie udało się ustalić, postulaty badawcze.
6. Podziękowania.
7. Bibliografia.
8. Streszczenie i słowa kluczowe w wersji polskiej i angielskiej.
B. Część ilustracyjna
Redakcji zależy na przestrzeganiu zasady: opisywane obiekty są dobrze
znane autorowi i badane przez autora osobiście, a nie za pośrednictwem
internetu. W związku z tym oczekujemy minimum 30% fotografii własnych.
Ta zasada została przyjęta w związku z masowym powstawaniem
artykułów kompilacyjnych, opatrzonych ilustracjami wyłącznie
z
internetu.
III. Wskazówki szczegółowe
Streszczenie− do artykułu należy dołączyć streszczenie w dwóch wersjach językowych (polskiej i angielskiej). Streszczenie nie może liczyć więcej niż 300 słów. Powinno w jak najbardziej zwięzłej formie przedstawiać zawartość pracy. Musi więc zawierać wprowadzenie w tematykę artykułu, cele, metodykę badań i wnioski.
Słowa kluczowe w języku polskim i angielskim (3–5 słów).
Przypisy − zaleca się stosowanie przypisów rzeczowych (komentujących i uzupełniających fragmenty tekstu), a nie będących tylko powołaniami na bibliografię.
Skróty, symbole, terminy obcojęzyczne− należy używać tylko standardowych skrótów czy symboli, pamiętając o podaniu pełnej nazwy przy pierwszym pojawieniu się terminu w tekście.
Bibliografia
Bibliografia powinna być uporządkowana według kolejności cytowania. Nie
może zawierać więcej niż 30 pozycji. Do każdej z tych pozycji powinien
znaleźć się stosowny odnośnik w tekście (numer pozycji w nawiasie
kwadratowym). Bibliografię należy umieścić na końcu tekstu. Obowiązuje
następujący zapis adresów bibliograficznych:
książki:
nazwisko i inicjał
imienia autora, tytuł pracy, tom, nazwę wydawcy, miejsce i rok wydania,
np.:
[1] Tomaszewicz A., Wrocławskie wille i osiedla
willowe doby historyzmu, Oficyna Wydawnicza PWr, Wrocław
2019.
artykuły z czasopisma:
nazwisko i inicjał imienia autora, tytuł pracy, tytuł czasopisma w
cudzysłowie, rok, tom, strony, np.:
[1] Wróblewski S., Neogotyckie
mauzoleum barona von Lachmann-Falkenau w Jałowcu (Wingendorf),
„Architectus” 2019, nr 2(58), 3–15, doi:
10.5277/arc190201.
W przypadku gdy artykuł jest opatrzony numerem DOI,
koniecznie należy go zamieścić na końcu zapisu.
prace zbiorowe:
nazwisko i inicjał imienia autora, tytuł pracy, [w:] inicjał imienia i
nazwisko redaktora, tytuł pracy, tom, nazwa wydawcy, miejsce i rok
wydania, strony np.:
[1] Urbanik J., Dom
rosnący w międzywojennych Niemczech / The growing house in interwar
Germany, [in:] M.J. Sołtysik, M. Stępa (red.), Architektura XX wieku,
zachowanie jej autentyzmu i integralności w Gdyni i w Europie /
Architecture of the 20th century, preservation
of its autenticity and integrity in Gdynia and Europe,
Urząd Miasta Gdyni, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2020, 71–78.
[2] Dąbkowska M., Konserwacja architektury
cysterskiej w XIX i XX w. – opactwa śląskie i wybrane
klasztory czeskie, [in:] E. Łużyniecka (red.), Dziedzictwo architektoniczne.
Restauracje i adaptacje zabytków, Oficyna
Wydawnicza PWr, Wrocław 2018, 53–66, doi: 10.5277/DZAR_R_2018.
Ilustracje i tabele
W pracy można zamieścić do 10 ilustracji (w zależności od objętości
pracy, w tym co najmniej 30% ilustracji własnych autora). Wszystkie
ilustracje i tabele muszą być ponumerowane (zgodnie z kolejnością ich
omawiania/pojawiania się w tekście) i opatrzone podpisami (w
dwóch wersjach językowych – polskiej i
angielskiej). W
tekście należy umieścić odniesienia do wszystkich ilustracji i tabel (w
odpowiedniej kolejności, w nawiasach okrągłych).
Załączniki:
– adres Autora odpowiedzialnego za korespondencję,
zawierający
tytuł/stopień naukowy, imię i nazwisko, adres ośrodka, numer
telefonu (do wiadomości Redakcji), adres e-mail (zostanie opublikowany)
– podpisane odręcznie oświadczenie, że praca powstała zgodnie
z
zasadami etyki obowiązującymi w nauce (wzór dostępny na
stronie
www czasopisma)
– pisemną akceptację artykułu przez promotora (doktoranci).
Prace przygotowane niezgodnie z przedstawionymi zaleceniami będą odsyłane Autorom w celu uzupełnienia.
Korekta autorska
Po opracowaniu redakcyjnym artykułu i akceptacji tekstów przeznaczonych do druku Autorzy nie dokonują zmian w tekście, można jedynie poprawić błędy, które wynikają z formatowania i nanoszenia koniecznych poprawek redakcyjnych. Autorzy są zobowiązani do wykonania korekty autorskiej w ciągu 3 dni od jej otrzymania.
pobierz plik WSKAZÓWKI.DOC
pobierz plik OŚWIADCZENIE.DOC