![]() |
Numer 4(72)/2022, s.71-82
doi: 10.37190/arc220407 |
Sandro Parrinello, Francesca Picchio, Silvia La Placa
Od modelu do modelu. Narracja między rysunkiem a cyfrową reprodukcją ambony Donatella
Streszczenie
Celem autorów
artykułu było zbadanie narracyjnego i interpretacyjnego wkładu, jaki
modele cyfrowe mogą wnieść do archiwizacji dziedzictwa kulturowego.
Przedmiotem badań była ambona Donatella w Prato. Ambona ta jest dziełem
architektonicznym o wyrafinowanej dekoracji i stanowi miejsce
publicznego wystawienia Sacra Cintola (pasa NMP). W katedrze Santo
Stefano zachowała się relikwia pasa, który okalał ubranie
Dziewicy Maryi. Na głównej fasadzie kościoła umieszczona jest
obecnie kopia dzieła Donatella. Oryginalna balustrada przechowywana
jest w Muzeum Katedralnym.
Obecnie sposoby prezentacji i rozpowszechniania
dziedzictwa kulturowego nabierają nowych właściwości wraz z
wykorzystaniem i wdrożeniem technologii cyfrowej. Modele 3D oparte na
rzeczywistości stają się coraz bardziej dokładnymi kopiami cyfrowymi,
które powielają przestrzeń i cechy dzieł architektonicznych,
stanowiąc nie tylko kopie, ale także krytyczne reinterpretacje
wyrażające formalną syntezę złożoności obiektu.
Prowadzone działania dokumentacyjne pozwoliły na
wygenerowanie trójwymiarowych baz danych obu ambon, oryginalnej
i kopii. Z cyfrowych baz danych opracowano modele 3D oraz modele
drukowane, które będą stanowiły dialog na ekspozycji muzealnej
renesansowej ambony i jej historii.
Słowa kluczowe:
badanie 3D, cyfrowa kopia, druk 3D, ambona Donatella