Architekci i urbaniści wobec sztuki w przestrzeni publicznej /Architects and urban planners towards art in public space 137
modernisation project’ authors, and authorities of the
Warsaw branch of Polish Architects’ Association (SARP)
representing professional circles of architects, depicted
incompatible (as resulting from contrary motivations)
operation areas of people participating in shaping public
space, specifying actual items of potential dispute among
such notions as: artistic freedom limits of artists operating
in public space, conicts in respect of copyrights, viola-
tion of architectonic work’s essence, as well as law limita-
tions to dispose of public space by its managers.
Problems identied with the above mentioned example
have been known and discussed among experts from the
public arts’ area. A wider perception, however, requires
engagement of not only academics but mostly active par-
ticipants of the city shaping process. The circle of archi-
tects and urban planners which is part of his group, has
not articulated so far a cohesive standpoint in this issue;
however, people say this would be desirable [2, p. 69].
Opinion survey – assumptions
In 2015 the author conducted a survey aiming at re-
sponding to questions as to whether the circle of architects
and urban planners reects a common view on contempo-
rary public art, with special acknowledgment of artistic
interventions (including also illegal ones) interfering in
architecture works, and what kind of point of view this is.
The aim, also, was to specify potential factors dierentiat-
ing opinions in the said case.
This survey was addressed to occupationally active ar-
chitects and urban planners working in Warsaw. The rst
pilot survey was carried out in October 2012 during the
general assembly of the Warsaw branch of SARP mem-
bers in the association’s seat at Foksal street in Warsaw.
Questionnaires were placed in the session room and par-
ticipants were asked to ll them in. This is when 10 ques-
tionnaires were collected giving an unsatisfactory result.
Following failure of the pilot survey, a proper survey was
carried out using the Computer Assisted Web Interviews
(CAWI) method. To get to the greatest possible number
of respondents, the author requested support to conduct
a survey from SARP’s Warsaw branch, Warsaw branch
of the Polish Urban Association, Mazowieckie Province
Regional Architects’ Chamber, as well as to a couple of
Warsaw architectonic studios, to which e-mails were sent
with an invitation to take part in the survey and a link
to an on-line questionnaire. This way, within three weeks
in February and in March 2015, a response was received
from 82 respondents.
The on-line questionnaire was composed of eight ques-
tions where the rst four requested for an opinion to the
following topics:
1. Necessity to obtain the architect’s (building’s author)
consent by the artist prior to performing a creative inter-
vention.
2. Dealing with illegal works of street art artists per-
formed on a historic structure.
3. Potential of contemporary artistic interventions in
public space within supporting revitalisation of places
they appear in.
trwałego zniszczenia odremontowanych ścian peronów
4
.
Publiczna, odbywająca się na łamach prasy gorąca dysku-
sja pomiędzy przedstawicielami zarządcy obiektu, twór-
cami muralu, autorami projektu modernizacji i reprezen-
tującymi środowisko zawodowe architektów władzami
warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów
Pol skich (SARP) uwidoczniła niekompatybilne, bo wy-
nikające ze sprzecznych motywacji, obszary działalności
aktorów uczestniczących w kształtowaniu przestrzeni pu-
blicznej, wskazując aktualne przedmioty potencjalnego
sporu wśród takich zagadnień jak: granice wolności twór-
czej artysty działającego w przestrzeni publicznej, kon-
ikty na tle praw autorskich, naruszenie substancji dzieła
architektonicznego, a także granice prawa do dysponowa-
nia przestrzenią publiczną przez jej zarządców.
Zidentykowane na powyższym przykładzie proble-
my są znane i dyskutowane wśród ekspertów z dziedziny
sztuki publicznej. Szersza ich percepcja wymaga jednak
zaangażowania nie tylko środowisk naukowych, lecz
prze de wszystkim aktywnych uczestników procesu kon-
struowania miasta. Środowisko architektów i urbanistów,
które należy do tego grona, nie wyartykułowało jak do tej
pory spójnego stanowiska w sprawie, choć słychać głosy,
że byłoby to pożądane [2, s. 69].
Badanie opinii – założenia
W 2015 r. autorka przeprowadziła badanie mające na
celu odpowiedź na pytania o to, czy środowisko archi-
tektów i urbanistów prezentuje wspólny pogląd na temat
współczesnej sztuki publicznej, ze szczególnym uwzględ-
nieniem interwencji artystycznych (w tym również nie-
legalnych) ingerujących w dzieła architektury, oraz o to,
jaki jest to pogląd. Celem było również wskazanie ewen-
tualnych czynników różnicujących opinie w przedmioto-
wej sprawie.
Badanie skierowane było do czynnych zawodowo ar-
chitektów i urbanistów pracujących w Warszawie. Pierw-
sze badanie pilotażowe przeprowadzono w październiku
2012 r., podczas walnego zebrania warszawskiego od-
działu członków SARP w siedzibie stowarzyszenia przy
ul. Foksal w Warszawie. W sali obrad wyłożone zostały
wówczas arkusze ankiety, a uczestnicy zjazdu zostali za-
proszeni do jej wypełnienia. Zebrano wówczas 10 ankiet,
który to wynik uznano za niesatysfakcjonujący. W związ-
ku z niepowodzeniem badania pilotażowego właściwe
badanie sondażowe przeprowadzono metodą Computer
Assisted Web Interviews (CAWI). W celu dotarcia do
jak największej liczby respondentów autorka zwróciła
się o wsparcie w przeprowadzeniu badania do warszaw-
skiego oddziału SARP-u, warszawskiego oddziału Towa-
rzystwa Urbanistów Polskich, Mazowieckiej Okręgowej
Izby Architektów, a także do kilkunastu warszawskich
pracowni architektonicznych, do których zostały wysła-
ne maile z zaproszeniem do udziału w badaniu i linkiem
do kwestionariusza internetowego. W ten sposób w czasie
4
Na podstawie opublikowanego w „Gazecie Stołecznej” listu G. Ni-
wiń skiego i J. Porębskiego z Towarzystwa Projektowego [3].