Architektoniczne notacje

Katarzyna S艂uchocka

doi:10.37190/arc200403

Streszczenie

Artyku艂 podejmuje zagadnienia zwi膮zane z percepcj膮 architektury, z uwzgl臋dnieniem proces贸w sensorycznych, w g艂贸wnej mierze s艂u偶膮cych do wyodr臋bniania cech obiekt贸w (kolor, forma, wielko艣膰, faktura, temperatura itd.) a implikuj膮cych dialog poznawczy zachodz膮cy pomi臋dzy odbiorc膮-u偶ytkownikiem i przestrzeni膮. Uznawana za symbol podstaw oraz komfortu egzystencji przestrze艅 egzystencjalna, w kontek艣cie poznawczym, jest elementarn膮 sk艂adow膮 wi臋kszych w skali zespo艂贸w, kt贸re poszerzaj膮c zasi臋g oddzia艂ywania, anektuj膮 w swoj膮 struktur臋 poszczeg贸lne cz臋艣ci, by oscylowa膰 wok贸艂 najistotniejszych dla cz艂owieka potrzeb i ich realizacji. 聽聽聽 Celem prowadzonych bada艅 jest zwr贸cenie uwagi na istotn膮 funkcj臋 zobrazowanych przestrzeni, odgrywaj膮cych rol臋 komunikatu w kodzie j臋zykowym, w kt贸rym du偶e znaczenie ma charakter danej przestrzeni, zwrotnie przek艂adaj膮c si臋 na jako艣膰 samego obrazu. Obiekt architektoniczny, traktowany jako dzie艂o sztuki, warunkuje form臋 przedstawienia-zobrazowania, jednocze艣nie wzmacniaj膮c relacje pomi臋dzy odbiorc膮 a konkretn膮 przestrzeni膮 lub jej fragmentem. Niezale偶nie od stopnia nasycenia zwi膮zku emocjonalnego autora kreacji z kontekstem obraz przestrzeni (przestrze艅 zobrazowana) kieruje uwag臋 na walory, szczeg贸艂y, zjawiska przynale偶ne 艣ci艣le do okre艣lonych miejsc. Wsp贸艂zale偶no艣膰 dzia艂a艅 plastycznych oraz technicznego charakteru pracy architekta wzbogaca ofert臋 mo偶liwo艣ci sposobu prowadzenia proces贸w projektowych, podkre艣laj膮c wag臋 zale偶no艣ci pomi臋dzy dziedzin膮 nauk technicznych i sztuk plastycznych.

Podgl膮d pe艂nego artyku艂u jest mo偶liwy wy艂膮cznie na wi臋kszych ekranach.