78 Stanisław Janusz Czernik
współczesnych wież i pomostów obserwacyjnych zreali-
zowanych w Polsce i w Europie (w Czechach, Niemczech,
Austrii oraz na Słowacji) po 2000 r. Celem opracowania
jest próba wskazania, na wybranych przykładach, głów-
nych cech współczesnych w ież, ścieżek napowietrznych
i pomostów widokowych
2
. Jako metodę badawczą przyję-
to analizę porównawczą odnoszącą się do cech wspólnych
dominujących w omawianych obiektach.
Współczesne trendy
architektoniczno-konstrukcyjne
w budowie wież, pomostów
i platform obserwacyjnych
Obecnie notuje się wyraźną tendencję do budowy wież
i pomostów obserwacyjnych połączonych z napowietrz-
nymi ścieżkami widokowymi. Współczesny styl życia,
wysokie wymagania i oczekiwania wobec obiektów re-
kreacyjnych w zakresie ich estetyki i funkcji użytkowej
sprawiają, że powstające platformy, wieże i ścieżki umoż-
liwiają swobodną komunikację i dogodne warunki ob-
serwacji otaczającego terenu wszystkim użytkownikom
zarówno tych sprawnym zycznie, jak i osobom o ogra-
niczonej sprawności ruchowej i rodzinom z małymi dzieć-
mi. Dostosowanie wież widokowych do ich wymagań
wiąże się z koniecznością likwidacji przeszkód utrudnia-
jących poruszanie się po nich, takich jak schody i uskoki
podestów. W miejsce dawniej projektowanych schodów
i drabin wprowadzane są pochylnie i dźwigi osobowe
dostosowane do potrzeb osób starszych oraz osób poru-
szających się na wózku inwalidzkim czy rodzin z małymi
dziećmi [1].
Maksymalny kąt nachylenia pochylni kształtującej tra-
sę ścieżki napowietrznej i podestów wież widokowych,
spełniający wymagania obiektów dostosowanych do po-
trzeb osób o ograniczonej zdolności ruchowej zgodnie
z obowiązującymi przepisami na terytorium Polski wy-
nosi 6%. Taki kąt powoduje, że pochylnia niezbędna do
pokonania całej wysokości wieży musi być bardzo długa
i niejednokrotnie jest niemożliwa do zrealizowania jako
ścieżka okalająca bryłę wieży widokowej, ze względu na
jej geometrię i rzut poprzeczny. Małe wymiary rzutu po-
przecznego podstawy wieży powodują, że kształtowanie
ścieżki napowietrznej wewnątrz lub na zewnątrz jej bryły
ze względu na geometrię i wysokość przejść pomiędzy
poszczególnymi podestami kształtującymi spiralną trasę
ścieżki byłoby w praktyce niemożliwe.
Rozpatrując wymogi rozporządzeń i ustaw związa-
nych z użytkowaniem i bezpieczeństwem obiektu [1] oraz
względy architektoniczno-urbanistyczne odbioru wizual-
nego wież widokowych, umieszczenie pochylni na całej
wysokości obiektu, od poziomu posadowienia aż po po-
most wieńczący wieżę, jest rozwiązaniem nieracjonalnym
2
W artykule przedstawiono przykłady realizacji wież i platform
obserwacyjnych cieszących się obecnie dużą popularnością wśród tu-
rystów bądź określane mianem najlepszych tras widokowych świata.
W opracowaniu zamieszczono ponadto informacje o realizacjach obiek-
tów znajdujących się w bliskim sąsiedztwie naszego kraju, których
główną konstrukcją nośną są elementy drewniane.
Contemporary architectural and structural design
trends in the construction of observation towers,
bridges and platforms
At present, one can observe a clear tendency to con-
struct observation towers and footbridges that are linked
with overhead observation walkways. Contemporary life-
styles, high expectations and strict requirements concern-
ing recreational structures in terms of their aesthetics and
function have caused newly-designed platforms, towers
and walkways to provide free circulation and comfortable
conditions for observing the surrounding areas to all us-
ers – both those who are physically able and those with
limited mobility, as well as families with small children.
Adapting observation towers to the relevant requirements
is also associated with the necessity to remove barriers
that hinder movement around them, such as stairs and
platform steps. In place of previously used stairs and lad-
ders, designers introduce ramps and personal lifts adapted
to the requirements of seniors, persons who rely on wheel-
chairs for mobility, or families with small children [1].
The maximum incline of a ramp that is a part of an
overhead walkway or an observation tower platform that
meets the requirements necessary for it to be considered
t for use by persons with limited mobility, as stipulated
in regulations applicable on Polish territory, is 6%. This
incline means that if a ramp is to be used to scale the entire
height of a tower, it must be very long and it is often im-
possible to build it as a walkway that encircles the mass-
ing of the observation tower due to its geometry and small
transverse cross-section size.
When analysing the requirements of ordinances and le-
gal acts associated with the use and safety requirements
of buildings and structures [1], as well as the architectural
and urban design-related notions of the visual reception of
observation towers, placing ramps along the entire height
of a structure, from its base level to the platform at its top,
is an irrational solution in the case of towers that have
small base plan dimensions
3
. In such cases, it becomes
necessary to introduce another architectural/urban element
that can enable the spreading of the walkway (ramp) over
a longer distance. This leads to the use of overhead walk-
ways and platforms that form a part of the observation
tower, which are self-supporting structural systems cou-
pled with the tower itself. This has enabled the free de-
sign of the spatial forms of observation towers
4
. Overhead
treetop observation walkways play an important role in the
the world. The text also features information about projects located in
the immediate neighbourhood of our country, and whose main load-
bearing structure is composed of timber elements.
3
To introduce the spiral walkways inside or outside the core of an
observation tower, the minimum length of the walkway trail should have
a length of around 60 m (60 m
•
6% = 3.6 m – this is the average vertical
distance between neighbouring platforms). With a tower circumference
above 60 m, due to the geometry of the catwalks, it is possible to design
walkway trails from a tower’s grade level up to its observation platform.
4
In the case of observation towers whose base plan is small in
size, the walkways encircling the tower are located on the outer side of
the structure, which enables their extension and increases the daylight
opening between each platform.