
88 Ewa Cisek
po  gromem  życie małych społeczności toczyło się w obrę-
bie jasno zorganizowanych przestrzeni. Proste w formie, 
bielone domy o archetypowych, dwuspadowych dachach 
tworzyły struktury mieszkaniowe o organizacji przes-
trzen nej klastrów. Część mieszkaniowa skupiała się zwy-
 kle  wokół centralnie usytuowanych funkcji: sakralnej – 
kościoła/kaplicy lub użytkowej – rybackiego portu. Naj-
większym założeniem tego typu była arktyczna osada 
Honnings  våg  położona na wyspie Magerøya. W jej bli-
skim sąsiedztwie usytuowane były również rybackie 
wioski: Gjesvær, Kamøyvær i Skarsvåg, prezentujące 
klastrowy układ w mniejszej skali. Wszystkie cztery zo -
stały po wojnie zrekonstruowane i odbudowane, uzysku-
jąc dodatkowe miano wiosek kulturowych i ekomuzeów. 
Najbardziej spektakularnym z wymienionych przykładów 
jest Honningsvåg. Gdy mieszkańcy osady powrócili do 
niej po zakończeniu działań wojennych latem 1945 r., 
zastali morze gruzu z jedynym ocalałym, nietkniętym 
obiektem, którym okazał się miejscowy kościół. Z nie-
znanych do dziś pobudek okupanci oszczędzili świątynię, 
co w dużej mierze przyczyniło się do szybkiej reaktywa-
cji lokalnej społeczności.  Świadomość,  że zabytkowy, 
pochodzący z 1885 r. drewniany obiekt ocalał, wystarczy-
ła, aby dać ludziom nadzieję na odbudowę doszczętnie 
zniszczonej osady. Biały kościółek stał się miejscem 
zakwaterowania dla pierwszych przybyłych do Honnings-
våg dawnych jego mieszkańców. Zorganizowano tu rów-
nież tymczasową kuchnię i piekarnię, które mogły wyży-
wić nawet 100 osób dziennie. Wokół kościoła z czasem 
zaczęły powstawać drewniane baraki mieszkalne, w efek-
cie czego w Wigilię Bożego Narodzenia 1945 r. świątynia 
mogła już być użytkowana wyłą
cznie do celów liturgicz-
nych i jako miejsce modlitwy. Fakt, że budynek ten ode-
grał ważną rolę latem 1945 r., pełniąc funkcję  sypial  ni, 
magazynu żywności i kuchni dla małej społeczności, spra-
wił, że w późniejszym czasie uczyniono go głównym koś-
 ciołem parafii Nordkapp, liczącej dziś ponad 3000 mie-
szkańców. Obecnie stanowi on symbol odwagi, na  dziei 
i jedności powracających po wojnie osadników. Współ-
cześni mieszkańcy Honningsvåg wyrazili również ostry 
sprzeciw wobec planów gminy zastąpienia zabytkowego 
obiektu większą formą architektoniczną. W rezultacie 
tych protestów kościół pozostał, wybudowano natomiast 
mo  gące pomieścić znaczną liczbę wiernych nowe cen-
trum parafialne.
W 1947 r. rozpoczął się proces rekonstrukcji i odbudo-
wy Honningsvåg oraz innych zniszczonych miejscowo-
ści, który trwał nieprzerwanie do 1960 r. Inicjatorem tych 
działań była specjalnie do tego celu powołana Organizacja 
Rewitalizacji Obszarów Zniszczonych Wskutek Pożaru 
(norw. Brente Steders Regulering – BSR), zaś głównym 
architektem projektu został Per Lingaas. Znaczna część 
obecnej struktury miasta powstała właśnie w tamtym 
ok resie. Zasady planu odbudowy z lat 1947–1960 zostały 
wykorzystane także w kolejnych etapach rozbudowy ca -
łego założenia. W efekcie tych działań ukształtowało się 
obecne Honningsvåg, będące w znacznej części wierną 
rekonstrukcją pierwotnej kompozycji: z dominującym na 
wzgórzu drewnianym, bielonym kościółkiem i zorgani-
zowaną w klastrach zabudową mieszkaniową, skupiającą 
trally located functions: ecclesiastical – church/chapel, or 
services – fishing harbor. The biggest arctic settlement of 
that type was that of Honningsvåg located on Magerøya 
island. Other fishing villages: Gjesvær, Kamøyvær, and 
Skarsvåg with cluster layouts on a smaller scale were lo -
cated nearby. After the war, all four settlements were 
reconstructed and rebuilt as cultural villages and ecomu-
seums. Honningsvåg is the most spectacular of them. 
When in the summer of 1945 the inhabitants of the settle-
ment returned after the war, all they found was a sea of 
debris and only one original, untouched building – the 
local church. For unknown reasons the occupiers spared 
the church, which to a large extent contributed to quick 
reactivation of the local community. The mere knowledge 
that the historical, wooden building from 1885 survived 
was enough to give people hope for the rebuilding of the 
whole settlement. That little, white church was the place 
where the first of Honningsvåg’s original inhabitants 
stayed. A makeshift kitchen and a bakery were also orga-
nized there to feed as many as 100 people daily. In time, 
some wooden dwelling barracks were constructed around 
the church, and in fact on Christmas Eve 1945 the church 
could be used only for religious purposes such as liturgy 
and prayer. As this building played an important role in 
the summer of 1945, when it was used as a sleeping place, 
food storage, and a kitchen for the small community, later 
it became the main church in Nordkapp parish, which 
today has more than 3000 inhabitants. At present it is 
a symbol of courage, hope, and brotherhood of the settlers 
returning to this place after the war. The present inhabit-
ants of Honningsvåg expressed their strong objection to 
the county’s plans to replace the historical building with 
a larger architectural structure. As a result of these protests 
the church remained untouched, and instead a new parish 
center was built with room for many more congregants.
The process of reconstruction and rebuilding of 
Honnings 
våg
 and other destroyed towns started in 1947 
and continued until 1960. These activities were initiated 
by the Organization for Revitalization of the Areas De -
stro yed by Fire (Brente Steders Regulering – BSR) which 
was established especially for this purpose, and Per Lin-
gaas was the chief architect of the project. A large part of 
the current structure of the town was developed at that 
time. The principles of the rebuilding plan in 1947–1960 
were applied also in following stages of the extension of 
the whole development. In effect, those activities resulted 
in the present time Honningsvåg which is to a large extent 
a faithful reconstruction of its original composition: with 
a wooden, little, whitewashed church dominating on the 
top of a hill and residential buildings organized in clusters 
around Vågen bay. Its uniformity, resulting from the tra-
ditional form of the houses – their sizes, plans, and roofs, 
later painted in varied colors – was supposed to express 
the integrated living conditions and their structure.
The reconstruction works in the area of Finnmark were 
perfectly summarized in the text by Elisabeth Seip – 
director of the Museum of Architecture in Oslo [1]. The 
work by Ingrid Sætherø is a thorough study of the project 
of the reconstruction and rebuilding of Honningsvåg and 
nearby villages [2]. The process of developing the zone