Autentyzm a XIX-wieczna odbudowa katedry w Angoulême /Authenticity and the 19
th
-century restoration of the cathedral in Angoulême 45
historian of architecture and a restorer [7]. A ten-volume
study on the French Mediaeval architecture [8] and a six-
volume dictionary of the French furniture from the Caro-
lingian Renaissance époque constitute his most famous
publications [9].
Viollet-le-Duc was a founder of purism – a conserva-
tion doctrine recommending stylistic purity, trust in know-
ledge and the existence of repeatable patterns, which pro-
moted neo-Gothic. Since 1840 Viollet-le-Duc carried out
restoration works in the most signifi cant French monu-
ments such as the abbey in Vézelay (1840–1859), Sainte-
Chapelle near the Palais de Justice in Paris (from 1840),
Notre-Dame Cathedral in Paris (from 1845), the churches
Saint-Denis, Saint-Sernin in Toulouse (1860–1877), Car-
cassone stronghold (1852–1879), a castle in Pierrefonds
(1858–1895). He was also the author of cathédrale idéale
(ideal cathedral), i.e. the model of the French Gothic ca-
thedral. According to Viollet-le-Duc, all cathedrals had
towers in facades of the transept and a magnifi cent tower
in the transept’s intersection with the nave. A monumental
westwork with two towers was also to be an intrinsic ele-
ment of a cathedral. Viollet-le-Duc’s longing for magnifi -
cent tower facades was also refl ected in the reconstruction
of the abbey in Rouen. In the years 1846–1851 a west-
ern neo-Gothic tower complex was built there which was
designed by him. Some minor Polish details can be also
observed in the activity of Viollet-le-Duc. In the years
1875–1885 a castle in Gołuchów was reconstructed on
the basis of his rough sketches and in 1876 this restorer
designed (executed) an altar to the crypt of Saint Leonard
in the Wawel.
Viollet-le-Duc founded a school of restoration (of pu-
rists) based on the idea of sincérité et logique (sincerity
and logic). In this case sincerity was understood as sty-
listic purity and a return only to Gothic – all other la yers
and styles were insignifi cant. On the other hand, logic
was expressed in the conviction that there existed “ideal”
solutions which were duplicated in particular structures.
This idea was accompanied by the faith in understanding
and knowledge – according to purists, recognition of one
structure made it possible to determine the appearance of
others because patterns were repeated. The most famous
disciples of Viollet-le-Duc were: Henri Labrouste (1801–
1875), Louis-Jules André (1819–1890), Jean-Louis Pascal
(1837–1920), Victor Ruprich-Robert (1820–1887), Juste
Lisch (1828–1910) and the most recent Paul Abadie
(1812–1887) as well as his son.
Paul Abadie and his son are connected with the afore-
mentioned 19
th
-century reconstruction of the cathedral in
Angoulême. According to the purists’ doctrine, the ba sic
initial assumption consisted in giving architecture of
a par ticular building the features associated with ca thé d-
rale idéale of Viollet-le-Duc. However, at that time the ap-
pearance of the cathedral did not comply with this mo del,
which we know from numerous iconographic sour ces [10].
The 1826 projection of the cathedral is pre served where
we can see that in the east the church adjoined a monas-
tery, not existing today [5, p. 27]. The eas tern part of the
cathedral consisted of a presbytery that ended in a semi-
circle adjacent to one semicircular apse. On the northern
(1814–1875), wybitnego historyka architektury i konser-
watora [7]. Najsłynniejsze jego publikacje to dziesięcioto-
mowe dzieło dotyczące francuskiej architektury średnio-
wiecznej [8] i sześciotomowy słownik mebli francuskich
z epoki renesansu karolińskiego [9].
Viollet-le-Duc był twórcą puryzmu – doktryny kon ser-
watorskiej zalecającej czystość stylistyczną, wiarę w wie-
dzę i istnienie powtarzalnych wzorców, propagującej
neogotyk. Od 1840 r. Viollet-le-Duc prowadził prace kon-
serwatorskie w najbardziej znaczących zabytkach fran-
cuskich, takich jak opactwo w Vézelay (1840–1859),
Sainte-Chapelle przy paryskim Pałacu Sprawiedliwości
(od 1840), katedra Notre-Dame w Paryżu (od 1845), koś-
cioły Saint-Denis, Saint-Sernin w Tuluzie (1860–1877),
twierdza Carcassonne (1852–1879), zamek w Pierrefonds
(1858–1895). Był także twórcą cathédrale idéale (katedry
idealnej), czyli wzorcowego modelu gotyckiej katedry
francuskiej. Według Viollet-le-Duca wszystkie katedry
miały wieże w fasadach transeptu oraz okazałą wieżę na
jego skrzyżowaniu z nawą. Nieodłącznym elementem ka-
tedry miał być także monumentalny westwerk z dwoma
wie
żami. Tęsknota Viollet-le-Duca za okazałymi fasada-
mi wieżowymi dała także znać podczas odbudowy opac-
twa w Rouen. W latach 1846–1851 powstał tam zaprojek-
to wany przez niego neogotycki zachodni zespół wieżowy.
W działalności Viollet-le-Duca można odnotować także
drob ne polskie akcenty. Na podstawie jego wstępnych
szki ców w latach 1875–1885 został odbudowany zamek
w Go łuchowie, a w 1876 r. konserwator ten zaprojektował
(wykonany) ołtarz do krypty św. Leonarda na Wa welu.
Viollet-le-Duc stworzył szkołę konserwatorską (purys -
tów) opartą na haśle: sincérité et logique (szczerość i lo-
gi ka). W tym przypadku szczerość rozumiana była jako
czys tość stylistyczna i powrót jedynie do gotyku – wszel-
kie inne nawarstwienia i style były nieistotne. Logika
na to miast wyrażała się w przeświadczeniu o istnieniu
roz wiązań „idealnych” powielanych w poszczególnych
obiek tach. Towarzyszyła temu wiara w rozum i wiedzę –
rozpoznanie jednego obiektu, według purystów, poz walało
na określenie wyglądu innych, ponieważ wzorce były po-
wtarzane. Najbardziej znanymi uczniami Viollet-le-Duca
byli: Henri Labrouste (1801–1875), Louis-Jules André
(1819–1890), Jean-Louis Pascal (1837–1920), Victor Ru-
prich-Robert (1820–1887), Juste Lisch (1828–1910) oraz
działający najpóźniej Paul Abadie (1812–1887) i jego syn.
Z tymi dwoma ostatnimi architektami związana jest
wspom niana XIX-wieczna odbudowa kated ry w Angou-
lême.
Zgodnie z doktryną purystów podstawo wym zało -
żeniem wyjściowym było nadanie architektu rze bu dowli
cech stylistycznych utożsamianych z cathéd rale idéa le
Viollet-le-Duca. Ówczesny wygląd katedry nie był bo -
wiem zgodny z tym wzorcem, a znamy go z licznych
źró deł ikonografi cznych [10]. Zachował się rzut kate-
dry z 1826 r., na którym do kościoła na wscho dzie przy-
legał klasz tor, dziś nieistniejący [5, s. 27]. Wschodnia
część kated ry złożona była z prezbiterium zakończo nego
półkolem, do którego przylegała jedna półkolis ta absy-
da. Do prez biterium od północy przystawiona była ka-
plica Saint-Pierre, na południu znajdowała się kapli-
ca Najświętszej Marii Panny (Notre-Dame la Blanche)