Badania poprzez projektowanie kolorystyczne: wspieranie uczenia się i dobrostanu dzieci ze spektrum autyzmu

Anna Jaglarz, Berkay Turgut

doi:10.37190/arc250313

Streszczenie

Planowanie środowiska edukacyjnego dla dzieci z autyzmem stanowi istotne wyzwanie dla projektantów. Odpowiednia aranżacja kolorystyczna wnętrz sal lekcyjnych może wpływać na ich zachowanie, aktywność, procesy uczenia się, rozwój umiejętności oraz zdobywanie doświadczeń. Ponadto może zwiększać skuteczność i efektywność ich działań, a także przyczyniać się do zapewnienia ochrony, bezpieczeństwa, komfortu i dobrostanu w przestrzeniach, w których dzieci spędzają czas. Autorzy wielu badań podkreślają, że kolory środowiska edukacyjnego wywierają fizjologiczny, emocjonalny i poznawczy wpływ na uczniów, co jest szczególnie istotne w kontekście projektowania wnętrz instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci z zaburzeniami poznawczymi. Odpowiednio dobrane kolory mogą znacząco wpływać na ich interakcje ze środowiskiem, które często są ograniczone lub zaburzone. Celem niniejszego badania było zgłębienie i uzupełnienie naukowych podstaw doboru kolorystyki w środowiskach edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi, w tym dzieci ze spektrum autyzmu. Proces badawczy opierał się na metodzie przeglądu literatury – analizie i ocenie źródeł naukowych dotyczących zastosowania kolorów w przestrzeniach edukacyjnych dla osób z autyzmem. Ponadto wykorzystano ankiety oraz podejście „research through design”, integrujące działania projektowe z procesem badawczym. Istotnym źródłem wiedzy był materiał stymulujący, stworzony przez projektantów, który umożliwił zdobycie nowych informacji na temat potrzeb, preferencji i oczekiwań dzieci autystycznych w kontekście ich środowiska edukacyjnego.

Słowa kluczowe

architektura, percepcja kolorów, autyzm, klasa, edukacja

Podgląd pełnego artykułu jest możliwy wyłącznie na większych ekranach.