
  Cerkiew w Hajnówce i Jałówce /The Orthodox Churches in Hajnówka and in Jałówka 127
The altar constitutes the centre and essence of the sac -
ral character of the church. In both churches it was si tu -
ated traditionally, i.e. on the main axis of the structure in 
the centre of the church space and in both structures it was 
designed on the square projection. The altar partition, which 
covers the holiest place from people’s eyes, constitutes an 
indispensable element of the Eastern Church interior. In 
the Rus’ tradition this partition evolved to the extended 
f
orms of iconostasis. A very traditional form of iconosta-
sis was placed in Jałówka church, whereas in Hajnówka 
church the iconostasis was realised as authorial, modern, 
made of reinforced concrete and covered with ceramics. 
Its form remains in a close relation with the context of the 
whole church. It repeats parabolic shapes of vaults in the 
form of the tsarist and diaconal doors. In this church, the 
rainbow arch, which strongly abounds with symbols and 
indicates, among other things, the covenant of man with 
God, was also solved in a parabolic way and highlighted 
by an intensive orange colour as well as by Veil of Veroni-
ca.  While discussing the interior of Hajnówka church, 
we should also pay attention to the huge and unusually 
successful panikadylion designed by the author of the 
church and also to the polychrome by Dymitrios Andon-
opulos, which excellently blends in with the rest of the 
interior. Unfortunately, although the polychrome con-
vention is on a very high artistic level, it is not entirely 
in accordance with intentions of Professor Grygorowicz 
who cooperated with Professor Jerzy Nowosielski and 
intended to entrust him with its design and execution.
Summing up, we can state that in fact Jałówka church 
constitutes a compilation of tradition and a modern archi-
tectural language which originates from modernistic and 
reinforced concrete traditions. Undoubtedly, many histor-
ical inspirations and references (Byzantine system, Trans-
caucasia patterns) as well as solutions borrowed from 
the Polish tradition can be found in this church. It is really 
easy to perceive a similarity of this church plan to, for 
exam ple,  the  17
th
-century traditional Orthodox Church of 
Saint George in Siemianówka. The bell tower of Jałówka 
Church (Fig. 3B) is also a certain kind of reference to tra -
ditional forms in Poland, which, for example, are known 
from Orthodox churches in Radoszyce or Płonna. Tradi-
tional elements of this church – crossing of barrels and 
a dome with a tholobate on pendentives – are consistent ly 
incorporated into the composition with a modern system 
of pillars. These pillars are slightly leaning to the centre 
and this direction is continued by pendentives and the 
dome tholobate forming a kind of a cone. Thanks to the 
niches the edges of pillars in fact constitute plates formed 
to a shape that is diffi cult to be obtained in a technology 
other than reinforced concrete. These easily recognisable 
elements of the modernistic cultural code are fi rmly root-
ed in widely understood Orthodox traditions. It seems that 
in this context, we can understand this origin of the mod-
ernistic thought as a positive reaction to the 19
th
-century 
eclectic way of thinking. In Hajnówka church, apart from 
the abovementioned reinforced concrete shell construc-
tion [8], we can trace many other elements referring to 
modernism, i.e. a frame construction, a structurally inde-
pendent façade with freely arranged windows, the exter-
tworzy formę egzonarteksu. Poza wymienionymi częś-
ciami narteks ma jeszcze pewnego rodza ju odgałęzienie 
z dodatkowym wejściem zewnętrznym. Narteks ma bez-
pośrednie połączenie z klatką schodo wą prowadzącą na 
chór. O wiele prostszy jest zespół wejściowy w mniej-
szej cerk wi w Jałówce.  Ograni  czony  został praktycznie 
do jednoprzestrzennego, prostego narteksu o regu  larnych, 
kołowych krzywiznach rzutu. W pomiesz czeniu tym znaj-
dują się niewielkie, okrągłe schody prowadzące na chór.
Ołtarz stanowi centrum oraz esencję sakralnego wy-
miaru obiektu. W obu usytuowany został tradycyjnie, 
czyli na osi głównej obiektu, w centrum przestrzeni sank-
tuarium, i w obu przypadkach rozwiązany został na rzucie 
kwadratowym. Niezbędnym elementem wnętrza świątyni 
wschodniej jest przegroda ołtarzowa, zasłaniająca przed 
oczami wiernych miejsce najświętsze. W tradycji ruskiej 
przegroda ta ewoluowała do rozbudowanych form ikono-
stasu. W cerkwi jałowskiej umieszczono bardzo tradycyj-
ną jego formę, zaś
 w świątyni w Hajnówce zrealizowano 
ikonostas autorski, współczesny, żelbetowy, obłożony ce-
ramiką. Jego forma pozostaje w ścisłym związku z kon-
tekstem całej świątyni. Powtarza on paraboliczne kształ-
ty sklepień w formie drzwi carskich i diakońskich.  Łuk 
tęczo wy, silnie nasycony symbolicznie, oznaczający 
między innymi przymierze człowieka z Bogiem, został 
w tejże cerkwi również rozwiązany parabolicznie i wy-
róż niony intensywnym kolorem pomarańczowym oraz 
ve rai konem. Przy okazji omawiania wnętrza hajnowskiej 
cerk wi  trzeba  też zwrócić uwagę na ogromny i niezwykle 
udany panikadylion, zaprojektowany przez autora świą-
tyni, a także na świetnie wpisane we wnętrze polichromie 
autorstwa Dymitriosa Andonopulosa. Niestety, choć na 
bar dzo wysokim poziomie artystycznym, konwencja po-
lichromii nie do końca jest zgodna z intencjami profesora 
Grygorowicza, który zamierzał powierzyć ich zaprojekto-
wanie oraz wykonanie współpracującemu z nim profeso-
rowi Jerzemu Nowosielskiemu.
Podsumowując, można powiedzieć, że świątynia w Ja -
łów ce jest w istocie kompilacją tradycji i współczes-
nego, wy wodzącego się z modernistycznych, żelbeto-
wych trady cji, języka architektonicznego. Niewątpliwie 
w świątyni tej można odnaleźć wiele historycznych inspi-
racji i nawią zań (bizantyński układ, wzorce zakaukaskie), 
ale też i rozwiązań zaczerpniętych z kultury polskiej. Ła-
two zauwa żyć pokrewieństwo planu tej świątyni na przy-
kład z XVII-wieczną, tradycyjną cerkwią  św. Jerzego 
w Sie mia nówce. Dzwonnica jałowskiej świątyni (il. 3B) 
jest również pewnego rodzaju nawiązaniem do tradycyj-
nych w Polsce form, znanych na przykład z cerkwi w Ra-
doszycach czy Płonnej. Tradycyjne elementy tej świątyn
i 
– skrzyżowanie kolebek i kopuła z bębnem na pendenty-
wach – są spójnie włączone do kompozycji ze współczes-
nym systemem słupów. Słupy te są lekko pochylone ku 
środkowi, a kierunek tego pochylenia jest kontynuowany 
przez pendentywy i bęben kopuły (powstaje w ten sposób 
rodzaj stożka). Dzięki wnękom brzegi słupów są w istocie 
płytami o kształcie trudnym do uzyskania w technologii 
innej niż żelbet. Te czytelne elementy modernistycznego 
kodu kulturowego są mocno osadzone w szeroko rozumia-
nych tradycjach cerkiewnych. Wydaje się, że w tym ukła-