Cerkiew w Hajnówce i Jałówce /The Orthodox Churches in Hajnówka and in Jałówka 127
The altar constitutes the centre and essence of the sac -
ral character of the church. In both churches it was si tu -
ated traditionally, i.e. on the main axis of the structure in
the centre of the church space and in both structures it was
designed on the square projection. The altar partition, which
covers the holiest place from people’s eyes, constitutes an
indispensable element of the Eastern Church interior. In
the Rus’ tradition this partition evolved to the extended
f
orms of iconostasis. A very traditional form of iconosta-
sis was placed in Jałówka church, whereas in Hajnówka
church the iconostasis was realised as authorial, modern,
made of reinforced concrete and covered with ceramics.
Its form remains in a close relation with the context of the
whole church. It repeats parabolic shapes of vaults in the
form of the tsarist and diaconal doors. In this church, the
rainbow arch, which strongly abounds with symbols and
indicates, among other things, the covenant of man with
God, was also solved in a parabolic way and highlighted
by an intensive orange colour as well as by Veil of Veroni-
ca. While discussing the interior of Hajnówka church,
we should also pay attention to the huge and unusually
successful panikadylion designed by the author of the
church and also to the polychrome by Dymitrios Andon-
opulos, which excellently blends in with the rest of the
interior. Unfortunately, although the polychrome con-
vention is on a very high artistic level, it is not entirely
in accordance with intentions of Professor Grygorowicz
who cooperated with Professor Jerzy Nowosielski and
intended to entrust him with its design and execution.
Summing up, we can state that in fact Jałówka church
constitutes a compilation of tradition and a modern archi-
tectural language which originates from modernistic and
reinforced concrete traditions. Undoubtedly, many histor-
ical inspirations and references (Byzantine system, Trans-
caucasia patterns) as well as solutions borrowed from
the Polish tradition can be found in this church. It is really
easy to perceive a similarity of this church plan to, for
exam ple, the 17
th
-century traditional Orthodox Church of
Saint George in Siemianówka. The bell tower of Jałówka
Church (Fig. 3B) is also a certain kind of reference to tra -
ditional forms in Poland, which, for example, are known
from Orthodox churches in Radoszyce or Płonna. Tradi-
tional elements of this church – crossing of barrels and
a dome with a tholobate on pendentives – are consistent ly
incorporated into the composition with a modern system
of pillars. These pillars are slightly leaning to the centre
and this direction is continued by pendentives and the
dome tholobate forming a kind of a cone. Thanks to the
niches the edges of pillars in fact constitute plates formed
to a shape that is diffi cult to be obtained in a technology
other than reinforced concrete. These easily recognisable
elements of the modernistic cultural code are fi rmly root-
ed in widely understood Orthodox traditions. It seems that
in this context, we can understand this origin of the mod-
ernistic thought as a positive reaction to the 19
th
-century
eclectic way of thinking. In Hajnówka church, apart from
the abovementioned reinforced concrete shell construc-
tion [8], we can trace many other elements referring to
modernism, i.e. a frame construction, a structurally inde-
pendent façade with freely arranged windows, the exter-
tworzy formę egzonarteksu. Poza wymienionymi częś-
ciami narteks ma jeszcze pewnego rodza ju odgałęzienie
z dodatkowym wejściem zewnętrznym. Narteks ma bez-
pośrednie połączenie z klatką schodo wą prowadzącą na
chór. O wiele prostszy jest zespół wejściowy w mniej-
szej cerk wi w Jałówce. Ograni czony został praktycznie
do jednoprzestrzennego, prostego narteksu o regu larnych,
kołowych krzywiznach rzutu. W pomiesz czeniu tym znaj-
dują się niewielkie, okrągłe schody prowadzące na chór.
Ołtarz stanowi centrum oraz esencję sakralnego wy-
miaru obiektu. W obu usytuowany został tradycyjnie,
czyli na osi głównej obiektu, w centrum przestrzeni sank-
tuarium, i w obu przypadkach rozwiązany został na rzucie
kwadratowym. Niezbędnym elementem wnętrza świątyni
wschodniej jest przegroda ołtarzowa, zasłaniająca przed
oczami wiernych miejsce najświętsze. W tradycji ruskiej
przegroda ta ewoluowała do rozbudowanych form ikono-
stasu. W cerkwi jałowskiej umieszczono bardzo tradycyj-
ną jego formę, zaś
w świątyni w Hajnówce zrealizowano
ikonostas autorski, współczesny, żelbetowy, obłożony ce-
ramiką. Jego forma pozostaje w ścisłym związku z kon-
tekstem całej świątyni. Powtarza on paraboliczne kształ-
ty sklepień w formie drzwi carskich i diakońskich. Łuk
tęczo wy, silnie nasycony symbolicznie, oznaczający
między innymi przymierze człowieka z Bogiem, został
w tejże cerkwi również rozwiązany parabolicznie i wy-
róż niony intensywnym kolorem pomarańczowym oraz
ve rai konem. Przy okazji omawiania wnętrza hajnowskiej
cerk wi trzeba też zwrócić uwagę na ogromny i niezwykle
udany panikadylion, zaprojektowany przez autora świą-
tyni, a także na świetnie wpisane we wnętrze polichromie
autorstwa Dymitriosa Andonopulosa. Niestety, choć na
bar dzo wysokim poziomie artystycznym, konwencja po-
lichromii nie do końca jest zgodna z intencjami profesora
Grygorowicza, który zamierzał powierzyć ich zaprojekto-
wanie oraz wykonanie współpracującemu z nim profeso-
rowi Jerzemu Nowosielskiemu.
Podsumowując, można powiedzieć, że świątynia w Ja -
łów ce jest w istocie kompilacją tradycji i współczes-
nego, wy wodzącego się z modernistycznych, żelbeto-
wych trady cji, języka architektonicznego. Niewątpliwie
w świątyni tej można odnaleźć wiele historycznych inspi-
racji i nawią zań (bizantyński układ, wzorce zakaukaskie),
ale też i rozwiązań zaczerpniętych z kultury polskiej. Ła-
two zauwa żyć pokrewieństwo planu tej świątyni na przy-
kład z XVII-wieczną, tradycyjną cerkwią św. Jerzego
w Sie mia nówce. Dzwonnica jałowskiej świątyni (il. 3B)
jest również pewnego rodzaju nawiązaniem do tradycyj-
nych w Polsce form, znanych na przykład z cerkwi w Ra-
doszycach czy Płonnej. Tradycyjne elementy tej świątyn
i
– skrzyżowanie kolebek i kopuła z bębnem na pendenty-
wach – są spójnie włączone do kompozycji ze współczes-
nym systemem słupów. Słupy te są lekko pochylone ku
środkowi, a kierunek tego pochylenia jest kontynuowany
przez pendentywy i bęben kopuły (powstaje w ten sposób
rodzaj stożka). Dzięki wnękom brzegi słupów są w istocie
płytami o kształcie trudnym do uzyskania w technologii
innej niż żelbet. Te czytelne elementy modernistycznego
kodu kulturowego są mocno osadzone w szeroko rozumia-
nych tradycjach cerkiewnych. Wydaje się, że w tym ukła-