62 Krzysztof Mycielski
różnorodność poglądów ówczesnej awangardy i promu-
jący jej indywidualny rozwój [2]. Inny jest mocno upoli-
tyczniony Bauhaus z lat 1928–1930, oparty na naukowych
analizach i racjonalistycznych podstawach, kierowany
przez Hannesa Meyera. Wreszcie odmienny jest Bauhaus
w ostatnich dwóch latach swojego istnienia pod dyrekcją
Miesa van der Rohe, gdy staje się przede wszystkim szko-
łą architektury poszukującą, zgodnie z zainteresowaniami
Miesa, formy doskonałej [3].
Dzisiejszym praktykom projektowania różnice te nie
wydają się istotne. Po upływie stu lat szkoła Bauhausu
postrzegana jest przede wszystkim jako synonim nowo-
czesności, uosobienie awangardowego myślenia o syn-
tezie sztuk i przede wszystkim – jako pionierska szkoła
wzornictwa przemysłowego. Wśród architektów Bauhau-
su na pierwszy plan wysuwają się dziś dwie najbardziej
eksponowane postacie – Walter Gropius i Mies van der
Rohe, zaliczani do ścisłej elity modernizmu. Dla obu tych
architektów punkt wyjścia stanowiła twórczość niemiec-
kiego modernisty Petera Behrensa, u którego praktyko-
wali w młodym wieku, ale każdy z nich cechował się od-
mienną osobowością i wniósł odrębny wkład w rozwój
architektury współczesnej.
Mies van der Rohe uchodzi w oczach wielu dzisiej-
szych projektantów za najpełniejszego modernistę. Wy-
powiedział się perfekcyjnie na prawie każdy temat, wokół
którego koncentrowały się poszukiwania funkcjonalistów.
Stworzył najwybitniejsze dzieła białego stylu między-
narodowego, doskonały prototyp funkcjonalistycznego
domu wielorodzinnego, perfekcyjne budynki – struktury.
W najbardziej radykalnej wersji rozwinął współczesną
ideę przenikania wnętrza budynku z jego zewnętrzem. Był
architektem przez całe życie skrajnie konsekwentnym, ce-
niącym w architekturze dyscyplinę, porządek, szczerość
i ascezę. W publicznych wypowiedziach odwoływał się
do myśli św. Augustyna, iż piękno jest blaskiem prawdy
(za: [4, s. 12]).
Z kolei Walter Gropius do dziś niezmiennie imponu-
je otwartością. Był inicjatorem i organizatorem szkoły
Bauhausu, twórcą i animatorem zespołu składającego się
z wielu wybitnych przedstawicieli różnych dziedzin sztu-
ki, którym pozwalał rozwijać własne pomysły na warsz-
taty ze studentami. Promował model nauczania oparty na
relacji mistrz–uczeń, ale jako dyrektor szkoły, w obliczu
podległych mu nauczycieli, potrał ustawiać się w dru-
gim planie. Doskonale rozumiał opartą na konfrontacji
osobowości twórczą pracę zespołową. Stworzył przesy-
cone duchem wspólnoty laboratorium współczesnego rze-
miosła i standaryzacji, w którym rozwijano związek sztu-
ki i przemysłu [5]. Nauczanie w Bauhausie w większym
stopniu oparł na warsztatowej praktyce niż na teorii. Był
jednym z pierwszych architektów podkreślających spo-
łeczną rolę swojego zawodu. Postrzegał architekturę jako
syntezę wszystkich sztuk. Pod wpływem współpracow-
ników jego zapatrywania stylistyczne ewoluowały wraz
z rozwojem tworzonej przez niego szkoły – od fascynacji
ekspresjonizmem, czytelnej w manifeście Bauhausu (1919)
i w realizacji domu Sommerfelda z 1921 r., do purystycz-
nej czystości form cechujących jego realizacje w Dessau
z 1926 r. – zespół szkoły Bauhausu i domy zaprojektowane
Hannes Meyer, is dierent. Finally, there is yet another
Bauhaus in the last two years of its existence under the su-
pervision of Mies van der Rohe, when it becomes primar-
ily a school of architecture seeking, in line with Mies’s
interests, a perfect form [3].
These dierences do not seem signicant to today’s de-
sign practitioners. After one hundred years, the Bauhaus
school is seen primarily as a synonym of modernity, the
embodiment of avantgarde thinking about the synthesis
of arts and, above all, as a pioneering school of industrial
design. Among the Bauhaus architects, two most promi-
nent gures come to the fore today – Walter Gropius and
Mies van der Rohe, counted among the strict elite of mod-
ernism. For both these architects, the starting point was
the work of German modernist Peter Behrens, with whom
they practiced at a young age, but each of them had a dif-
ferent personality and made a separate contribution to the
development of contemporary architecture.
Mies van der Rohe is regarded by many today’s design-
ers as the most complete modernist. He spoke perfectly on
almost every topic on which the search of functionalists
focused. He created the most outstanding works of inter-
national white style, a perfect prototype of a functionalist
multifamily house, perfect buildings – structures. In the
most radical version, he developed the contemporary idea
of penetrating the interior of the building including its ex-
terior. He was an extremely consistent architect through-
out his life, appreciating discipline, order, honesty and as-
ceticism in architecture. In public statements, he referred
to the thoughts of St. Augustine that Beauty is the splen-
dor of Truth
1
(after: [4, p. 12]).
On the other hand, Walter Gropius continues to impress
with openness to this day. He was the initiator and organ-
izer of the Bauhaus school, the creator and animator of
a team consisting of many outstanding representatives of
various elds of art, whom he allowed to develop his own
ideas for workshops with students. He promoted a mod-
el of teaching based on the masterstudent relationship,
but as the director of the school he was able to position
himself in the background in relation to teachers subor-
dinate to him. He understood perfectly well the creative
teamwork based on confrontation of personalities. He
created a laboratory of contemporary craftsmanship and
standardization, saturated with the spirit of community, in
which the relationship between art and industry was de-
veloped [5]. His teaching on Bauhaus was based more on
workshop practice than on theory. He was one of the rst
architects to emphasize the social role of his profession.
He saw architecture as a synthesis of all arts. Under the in-
uence of his associates, his stylistic views evolved along
with the development of the school he created – from
a fascination with expressionism, visible in the Bauhaus
manifesto (1919) and in the execution of the Sommer-
feld’s house from 1921, to the purist purity of forms that
characterized his projects in Dessau from 1926 – the Bau-
haus school team and the houses designed for professors,
1
Blake P., Mies van der Rohe: Architecture and Structure, Penguin
Books, Baltimore 1968, p. 15.