Edukacja przez naturę. Ekologiczne place zabaw dla dzieci – geneza/Education through nature. Ecological playgrounds – the genesis 139
Bibliografia /References
[1] Guildford J.P., Natura inteligencji człowieka, PWN, Warszawa
1978, 278–334.
[2] Louv R., Ostatnie dziecko lasu, Grupa Wydawnicza Relacja, War
szawa 2014.
[3] Potter D., Risk and Safety in Play: The law and practice for ad-
venture playgrounds, Taylor & Francis, Routledge, Oxford 1997.
[4] Pracownia K., Przyrodnicze azyle w miejskich przedszkolach.
Kon sultacje architektoniczno-krajobrazowe, Narodowy Fundusz
Och rony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Kraków 2014, https://
pl.scribd.com/document/237237476/Przyrodniczeazylewmiejs
kichprzedszkolach#from_embed [accessed: 20.04.2016].
[5]
Komorowska A., Plac zabaw bez zabawek, „Zieleń Miejska” 2009,
Nr 4, http://eczytelnia.abrys.pl/zielenmiejska/20094407/sportire
kreacja 4046/placzabawbezzabawek9745 [accessed: 31.05.2015].
[6] Komorowska A., Wielki powrót do natury, „Zieleń Miejska” 2009,
Nr 8, http://eczytelnia.abrys.pl/zielenmiejska/20098425/
ksztaltowanieprzestrzeni4257/wielkipowrotdonatury
10165s [accessed: 31.05.2015].
[7] Szczepańska M., Miastoogród jako przestrzeń zamieszkania, pra-
cy i rekreacji – dawniej i dziś, „Studia Periegetica. Zeszyty Nauko
we Wielkopolskiej Wyższej Szkoły Turystyki i Zarządzania w Po
znaniu” 2011, Nr 6, 77–89.
[8] Walker M., Zieleń w osiedlach i koloniach robotniczych, [w:] Bo
żek G., Historyczne osiedla robotnicze, Katowice 2005, 70–76.
[9] Majdecki L., Historia ogrodów, PWN, Warszawa 1978, 781–
782.
[10] Duda E., Doktor Henryk Jordan (1842–1907) w 150lecie Ziele-
ni Miejskich w Krakowie, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa,
Kraków 1977.
[11] Smarzyński H., Henryk Jordan – pionier nowoczesnego wychowa-
nia zycznego w Polsce, PWN, Kraków 1958, 213.
[12] Żmichrowska M.J., Działalność pedagogiczna Henryka Jordana
(1842–1907), „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Za
rządzania i Przedsiębiorczości, Zeszyty PedagogicznoMuzyczne”
2012, 18/2, 7–15.
[13] Torowska J., Park im. dra Henryka Jordana w Krakowie, Ośrodek
Kultury im. Cyprina Kamila Norwida w Krakowie, Kraków 2006,
31–33.
[14] Galindo M., Playground design, Braun Publishing, Salenstein
2012, 7.
[15] http://threatnyouth.pbworks.com/f/Junk%20PlaygroundsRoy%20
Kozlovsky.pdf [accessed: 29.03.2015].
[16] http://www.google.com/patents/US1471465 [accessed: 29.03.2015].
[17] http://www.google.com/patents/US2126636 [accessed: 29.03.2015].
[18]
http://www.theartstory.org/artistmorrisrobert.htm [accessed: 1.06.2014].
[19] http://herbgoldman.net/ [accessed: 12.05.2014].
[20] Fernández X.A.C., Robert Morris y el presente contínuo en la
imagen del laberinto de Pontevedra, „QUINTANA” 2013, No. 12,
85–97.
[21] Lange A., Isamu Noguchi’s recently restored Atlanta Playscapes
serves as a model for playgrounds of the future, http://www.herman
miller.com/why/thegreatplayscapes.html [accessed: 15.03.2016].
[22] McGuire L., Isamu Noguchi’s Playground Designs, http://www.
landscapeonline.com/research/article/7115 [accessed: 16.03.2016].
[23] Witcher D., Isamu Noguchi’s Utopian Landscapes: The Sculpture
of Playgrounds and Gardens, „University of WisconsinStout Jour
nal of Student Research” 2012, 11, 25–41, https://www.academia.
edu/1512763/Isamu_Noguchis_Utopian_Landscapes [accessed:
16.03.2016].
[24] Lucarelli F., Sculpted Landscapes: Isamu Noguchi’s Playgrounds,
http://socksstudio.com/2013/11/10/sculptedlandscapesisamu
noguchisplaygrounds/ [accessed: 16.03.2016].
[25] Krenz J., Architektura znaczeń, Wydawnictwo Politechniki Gdań
skiej, Gdańsk 1997, 72–75.
[26] Komorowska A., Robinsonada na placu zabaw, „Zieleń Miejska”
2014, 1, http://eczytelnia.abrys.pl/zielenmiejska/20141729/par
kiiogrody8471/robinsonadanaplacuzabaw17361 [accessed:
20.04.2016].
[27] Jaśkiewicz K., Kreatywność, rozwój inteligencji emocjonalnej.
Materiały szkoleniowe przygotowane w ramach projektu: NAUKA
– Nowoczesna Administracja Uczelni oraz Kadra Akademicka,
http://nauka.am.szczecin.pl/les/kreatywnosc_rozwoj_inteligen
cji/Skrypt_Kreatywnosc_rozwoj_inteligencji_emocjonalnej.pdf
[accessed: 20.04.2016].
[28] Sawyer T.H., Facilities planning for health, tness, physical, activ-
ity, recreation and sports, Sagamore Publishing, Urbana 2013, 34.
lonych granicami funkcjach. W początkach powstania
miast we współczesnej formie strefy te, mimo postępu
jącej spe cjalizacji, miały znacznie większy kontakt ze śro
do wiskiem, a ich przestrzeń odgrywała różnorakie role.
Obecnie konieczne stało się świadome wprowadzanie
w przestrzeń życia człowieka funkcji, które jeszcze do nie
dawna realizowane były poprzez zachowania spontanicz
ne w środowisku zamieszkania dzieci. Życie na wsi, sta
nowiące symbol zdrowia, harmonii, sprawności zycznej
i kontaktu z naturą stało się zbiorem wzorców zachowań
i postaw, które zaszczepiono dzieciom wychowującym
się w miastach. Tworzy się dla nich namiastkę otwartej
przestrzeni służącej bezpiecznej i ograniczonej w czasie
i formie rozrywce. Obecnie, po chwilowym zachwycie
osiągnięciami techniki i ich niezaprzeczalnym wpływie
na formę estetyczną, jaką przyjęła większość placów dla
dzieci, z kolorowym, plastikowym wyposażeniem, nastą
pił powrót do form naturalnych. Zauważono kolejne pole,
na którym wpajane są dzieciom postawy prospołeczne,
proekologiczne, socjalne. Choć nośnik tych idei przybiera
obecnie różne formy, to cechuje go jedno – coraz wyższa
świadomość znaczenia celowej, programowanej funkcjo
nalnie rekreacji dzieci dla ich przyszłej jakości życia.
environment where children lived, into the space where
people live. Life in the country, which is a symbol of
health, harmony, physical tness and contact with nature
has become a group of behavioral patterns and attitudes to
be imprinted in the children growing up in the cities. They
are provided with a substitute of open space to be used for
safe entertainment limited in time and form. Nowadays,
after a momentary delight in the advances of technology
and their undeniable impact on the esthetic form of most
playgrounds for children, with their colorful, plastic
equip ment, there came a return to natural forms. Another
area where children are taught prosocial, proecological
and social virtues has been identied. Although at the
moment the carrier of those ideas takes different forms,
its most characteristic feature is the same – a stronger and
stronger conviction that the purposeful and functionally
programed recreation of children is crucial for their future
quality of life.
Translated by
Tadeusz Szałamacha