Fontanny i wodotryski jako pomniki miejskości w nowożytnej Europie / Fountains and fontanelle as urban monuments in modern Europe 5
przypominające o zwycięstwach państw-miast włoskich.
Pierwsze z nich: posąg Gattamelaty Donatella w Padwie
(1446–1453), posąg Colleoniego w Wenecji opracowany
przez Andreę del Verocchio (1479–1495), planowany po-
mnik Francesca Sforzy zlecony Leonardowi da Vinci, po-
mniki Kosmy I (1587–1594) i Ferdynanda I (1602–1607)
Medyceuszy na Piazza della Signoria i Piazza della An-
nunziata we Florencji autorstwa Giambologni były nan-
sowane z zapisów testamentalnych lub środków rodzin
uhonorowanych, a władze municypalne wyrażały jedynie
zgodę na umieszczenie ich w przestrzeni miejskiej. W ba-
roku stały się jednym z narzędzi propagandy państwowej.
Uczczono tak władców – z rodziny Farnese w Piacenzy
(1620, 1625), królów hiszpańskich z dynastii Habsbur-
gów w Madrycie (1616, 1640), Karola I Stuarta w Londy-
nie (Hubert Le Sueura, 1633), a w Paryżu, Dijon, Mont-
pellier – Ludwika XIV (m.in. niezachowany pomnik na
placu Zwycięstwa autorstwa François Girardona, 1699).
Sukcesy – nie tylko wojskowe – honorowano, wznosząc
łuki tryumfalne lub przekształcając na nie średniowiecz-
ne bramy. W ten sposób upamiętniano zwycięstwa poli-
tyczne, najistotniejsze sojusze państwowe, w tym związki
matrymonialne koronowanych głów. Pierwszym nowożyt-
nym łukiem tryumfalnym jeszcze gotyckim w formie jest
łuk Alfonsa Aragońskiego – brama wjazdowa do Castel
Nuovo w Neapolu (1452–1458), przypominający o zdo-
byciu królestwa (1443). Kolejne, wczesnorenesansowe,
wzorowane na nim powstały w Neapolu (Porta Capuana,
1484) i pobliskiej Capui (Porta Napoli, 1484), rozpo-
wszechniły się jednak dopiero w XVI w. W padewskiej
Torre dell’Orologio w 1537 r. wstawiono łuk upamięt-
niający Senat Wenecki i dożę Andreę Grittiego; na cześć
cesarza Karola V, fundatora rozbudowy fortykacji miej-
skich, przebudowano bramę w Lecce (Porta Napoli, 1548).
Łuk tryumfalny ku czci papieża Sykstusa V na Eskwilinie
w Rzymie wzniesiono na zakończenie budowy akweduk-
tu S. Felice (1585). Arco di Piazza Umberto I w Chieri,
ufundowany został w 1580 r. ku czci Emanuela Filiberta.
Porta Romana w Mediolanie z 1596 r. powstała z inicjaty-
wy Filipa III Hiszpańskiego dla uświetnienia wjazdu Mał-
gorzaty Austriackiej, jego przyszłej małżonki. W Ferrarze
upamiętniono w takiej formie pontykat Pawła V. Porte
Saint-Antoine, bramę miejską Paryża, przeprojektowa-
no na łuk tryumfalny wjazdu Ludwika XIII po korona-
cji w Reims w 1610 r. Równie licznie powstawały łuki
tryum falne w baroku, kiedy dodatkowo upowszechniły
się w formie nietrwałej dekoracji na czas samego pocho-
du tryumfalnego. Rzymską Porta del Poppolo ozdobiono
według projektu Gian Lorenzo Berniniego na wjazd Kry-
styny Szwedzkiej w 1655 r. W XVII w. powstały liczne
łuki tryumfalne – przebudowy bram miejskich we Francji,
przede wszystkim w Paryżu ku czci Króla Słońce – Lu-
dwika XIV; Porte Saint-Bernard (1670), Porte Saint-De-
nis (1672) opracowane przez François Blondela.
Obeliski miały raczej znaczenie funkcjonalne. W Rzy-
mie za pontykatu Sykstusa V wraz z realizacją nowej sie-
ci arterii komunikacyjnych od 1587 r. zaczął je usta
wiać
w punktach węzłowych Domenico Fontana. Inaczej po-
traktował obeliski G.L. Bernini. Obelisk przed kościołem
S. Maria sopra Minerva (1667) postawiony na grzbiecie
the planned statue of Francesco Sforza commissioned by
Leonardo da Vinci, the monuments to Cosimo I (1587–
1594) and Ferdinand I (1602–1607) of the Medici in
Piazza della Signoria and Piazza della Annunziata in Flor-
ence by Giambologna were nanced by the wills or funds
of the honoured families, and the municipal authorities
only agreed to place them in urban space. In the Baroque,
they became one of the tools of state propaganda. Among
the honoured rulers were the Farnese family in Piacenza
(1620, 1625), Spanish kings from the Habsburg dynasty in
Madrid (1616, 1640), Charles I Stuart in London (Hubert
Le Sueura,1633) and Louis XIV in Paris, Dijon, Montpel-
lier (among others, the monument on Victory Square by
François Girardon, 1699, not preserved).
Successes – not only military – were honoured by erecting
triumphal arches or transforming medieval gates into them.
In this way political victories, the most important state alli-
ances, including the matrimonial relationships of crowned
heads, were commemorated. The rst modern triumphal
arch, still Gothic in its form, is the arch of Alphonse Aragon,
the gateway to Castel Nuovo in Naples (1452–1458), remi-
niscent of the conquest of the kingdom (1443). The next, ear-
ly-Renaissance, modelled on it was created in Naples (Porta
Capuana, 1484) and nearby Capua (Porta Napoli, 1484), but
did not spread until the 16
th
century. An arch was inserted to
commemorate the Venetian Senate and the Doge of Andrea
Gritti; in honour of Emperor Charles V, the founder of the
extension of the city fortications, the gate in Lecce (Por-
ta Napoli, 1548) was rebuilt. The triumphal arch in honour
of Pope Sixtus V on the Esquiline in Rome was erected at
the end of the construction of the S. Felice aqueduct (1585).
Arco di Piazza Umberto I in Chieri, was founded in 1580 in
honour of Emanuele Filiberto. Porta Romana in Milan was
founded in 1596 on the initiative of Philip III of Spain to
celebrate the entry of Margaret of Austria, his future wife. In
Ferrara, the ponticate of Paul V was commemorated in this
form. Porte Saint-Antoine, the city gateway of Paris, was re-
designed as the triumphal arch of Louis XIII’s entry after his
coronation in Reims in 1610. Equally numerous triumphal
arches were created in the Baroque, when they became pop-
ular in the form of a fragile decoration during the triumphal
march itself. The Roman Porta del Poppolo was decorated
according to a design by Bernini for the entrance of Christi-
na of Sweden in 1655. In the 17
th
century, numerous trium-
phal arches were created in the process of the reconstruction
of the city gates in France, especially in Paris in honour of
the “Sun King” Louis XIV; Porte Saint-Bernard (1670),
Porte Saint-Denis (1672) developed by François Blondel.
Obelisks were rather functional. In Rome, during the
ponticate of Sixtus V, together with the realization of a new
network of arteries, Domenico Fontana started to place
them from 1587 at the nodal points. Bernini treated obelisks
dierently. The obelisk in front of the church of S. Maria
sopra Minerva (1667) erected on the back of an elephant
and equipped with an explanatory plaque was already a mo-
nument
1
. Similarly, the obelisk in Piazza Navona was used.
1
Also, the oldest modern monument in Silesia, which was ex-
hibited in a public place, is an obelisk of exclusively secular character.