Jak obserwatorzy postrzegają głębię we wnętrzu gotyckiej katedry/How do observers perceive the depth of a Gothic cathedral interior 81
Prezentacja i okulograficzne badanie wizualizacji
wnętrz architektonicznych na ekranie jest więc pewnym
uproszczeniem rzeczywistego procesu i ma swoje ogra
nicze nia. Zdecydowano się określić maksymalny czas
tes tu, w któ rym z pewną dozą prawdopodobieństwa bę
dzie moż na uzys kać wia ry godne wyniki. W tym celu
wraz z Ko łem Nau kowym ArcHist
1
działającym przy
Ka ted rze Histo rii Ar chitektury, Sztuki i Techniki na Wy
dziale Architek tury Po litechniki Wrocławskiej zorgani
zowano eksperyment. Stu denci pod przywództwem Piot
ra Chmie lew skie go w wy bra nych kościołach gotyckich
2
pro sili przecho dzą cych obok ludzi o udział w krótkim do
świadczeniu. Ochot nicy byli wpro wadzani do wnętrz z za
słoniętymi ocza mi. Ba da cze usta wiali te osoby na końcu
osi nawy głównej, tak aby byli skierowani w stronę pre-
zbiterium. Studen ci stawali z bo ku za uczestnikami i pro-
sili o odsłonięcie oczu i po pa trzenie na wnętrze. Reakcja
obserwatorów była na gry wa na, a następnie analizowana
w celu określenia mo mentu, w którym obserwatorzy wy
konali ruch gło wą. Zbadano 72 osoby w sześciu różnych
świą tyniach. W wy niku analizy otrzymanych czasów, mie
-
rzonych od odsłonięcia oczu do poruszenia głową, stwier-
dzono, że więk szość wyników mieści się w przedziale
0–8,6 s (mediana 4,1 s, odchylenie standardowe 4,5 s).
Procedura badawcza
Koło naukowe okazało się niezastąpione także w pro-
cesie rekrutacji wolontariuszy do całotygodniowych ba
dań okulograficznych w laboratorium PWr, w czym po
mógł również dział promocji PWr [1]. Aby oglądanie
ilustracji było procesem wolnym od uprzedzeń wynikają-
cych ze specjalistycznej edukacji, uczestnicy nie mogli
być architektami, historykami sztuki czy konserwatorami.
Ze względu na wysoką jakość zastosowanego sprzętu
mogli natomiast nosić szkła kontaktowe lub okulary. Oso
by biorące udział w eksperymencie miały gwarancję za
cho wania anonimowości.
W czasie badania żaden z uczestników nie mógł po
równywać ilustracji. Każdego dnia w zestawie 10 ilus tra
cji wyświetlanych losowo, przy użyciu progra mu Ex peri
ment Center SMI [3], umieszczano jedy nie jeden z pięciu
przygotowanych bodźców. Zabieg ten uz nano za koniecz-
ny ze względu na poprawność meto dologiczną.
Na prezentowane ilustracje patrzyły 142 osoby. 125 na
grań uznano za poprawnie zarejestrowane. Przyczyną
1
Opiekunem Koła Naukowego ArcHist jest dr inż. arch. Agnieszka
Gryglewska. Studenci: Piotr Chmielewski (przewodniczący koła i koor-
dynator rekrutacji badanych), Maria Czarnecka, Mateusz Rabiega, Ag
nieszka Wujec, Katarzyna Andraka, Maria Ciupińska, Grzegorz Biczak,
Marta Włóczyk, Anna Maria Piasecka, Anna Chodkowska, Mateusz
Ratajczak, Szymon Popławski, Magdalena Nawrocka, Małgorzata Cie
ślik, Julia Sęczyk, Julia Hładun, Magdalena Wiktorska, Maciej Łata,
Daria Kruczek, Radosław Grzymkowski, Natalia Śmiady, Marek Gieł
da. Studenci aktywnie uczestniczyli zarówno w przygotowaniu ekspery-
mentu, laboratorium okulograficznego, jak i w czasie badania, ucząc się
obsługi okulografu stacjonarnego.
2
Wrocław: katedra, kościół garnizonowy, kościół dominikanów,
kościół św. Doroty, kościół Bożego Ciała, kościół św. Michała Ar cha
nioła. Gdańsk: katedra.
part in a short experiment in selected Gothic churches
2
.
Volunteers were led to the interiors with blindfolded eyes.
Researchers placed these people at the end of the main
nave axis so that they were facing the presbytery. Students
stood at the sides behind the participants and asked them
to reveal their eyes and look at the interior. The reaction
of the observers was recorded and then analysed to deter-
mine the moment when the observers made a head move-
ment. 72 people were observed in six different cathedrals.
As a result of the obtained times analysis, which were
measured from the moment of revealing their eyes to the
moment of their head movement, it was found that most
of the results range from 0–8.6 s (median 4.1 s, standard
deviation 4.5 s).
Research procedure
The Scientific Club turned out to be irreplaceable also
in the process of recruiting volunteers for the fullweek
eye tracking tests in the laboratory at the Wrocław Uni
versity of Science and Technology, which was also suppo
rt ed by the promotion department of Wrocław University
of Science and Technology [1]. The viewing of illustra-
tions ought to be a process free of prejudices arising from
specialist education, therefore its participants could not be
architects, art historians or restorers. Due to the high qual-
ity of the instruments that were em ployed, they could
have contact lenses or glasses. The subjects taking part in
the experiment had a guarantee of anonymity.
During the experiment, none of the participants could
compare the illustrations. Every day, in a set of ten illus-
trations displayed randomly using the Experiment Centre
SMI program [3], only one of the five prepared stimuli
was placed. This procedure was considered to be neces-
sary due to the methodological correctness.
142 people looked at the illustrations. 125 recordings
were considered to be correctly recorded. Some of the re
cordings were rejected mainly due to problems with cali-
bration resulting from wearing a too thick layer of mas-
cara on eyelashes by one of the participants; eyesight
defects; strongly drooping eyelids; long, downward eye-
lashes or too strong antireflective coating on eyeglasses
[4], [5]. Due to the randomness of this process, the assign-
ment of participants to view the visualisations of the par-
ticular cathedrals is not regular. In the end, each illustra-
tion had: Fig. 2A – 23 people, 2B – 23 people, 2C – 31
people, 2D – 26 people, 2E – 22 people. The collected
data were analysed in the BeGazeSMI program [3].
Perceiving the depth of the arrangement
Reading the depth in the modelled architectural space
can take place on four planes, i.e. on the floor, on two side
walls and on the vault. As a result of the first analyses, it
turned out, according to the researchers’ expectations, that
2
Wrocław: cathedral, St Elisabeth’s Church, Dominican Church,
St Dorota’s Church, Corpus Christi Church, Church of Saint Michael the
Archangel. Gdańsk: cathedral.