Kilka uwag na temat tzw. portalu ołbińskiego z kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu

Franciszek Hackemer

doi:10.37190/arc220101

Streszczenie

Artykuł stanowi opis kluczowych problemów badawczych dotyczących tzw. portalu ołbińskiego z kościoła pw. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu, pierwotnie pochodzącego z opactwa na Ołbinie. Portal jest bez wątpienia jednym z najważniejszych dzieł romańskiej rzeźby architektonicznej w tej części Europy. Jego pierwotna forma pozostaje jednak nieznana – obecna stanowi wynik XVI-wiecznego zabiegu osadzenia portalu w nowym miejscu, po kasacie i zburzeniu opactwa. Do celów inwentaryzacyjnych autor stworzył fotogrametryczny model 3D portalu, stanowiący również podstawę późniejszych rozważań. Praca zawiera przeprowadzoną przez autora analizę ikonografii oraz obecnego stanu portalu, wraz z płynącymi z nich wnioskami dotyczącymi datowania jego poszczególnych elementów. Na tej podstawie powstała ilustracja całościowego rozwarstwienia kolejnych faz budowlanych portalu. Podjęta została również próba lepszego zrozumienia programu ikonograficznego dzieła oraz zwrócenia uwagi na niepomijalne problemy interpretacyjne, wynikające przede wszystkim ze zniszczeń, jakich portal doznał w wyniku dostosowywania go do wmurowania w ścianę kościoła Marii Magdaleny w 1546 r. Praca zwraca uwagę na wiele nierozwiązanych do tej pory problemów badawczych, takich jak identyfikacja postaci rzeźbionych w węgarach czy pierwotna forma kapiteli zewnętrznych kolumn, oraz na pewne przyjęte w dotychczasowej literaturze przedmiotu przeoczenia dotyczące głównie efektów XIX-wiecznych zabiegów konserwatorskich.

Podgląd pełnego artykułu jest możliwy wyłącznie na większych ekranach.