Kolory przeciwstawne w teorii barw W. Kandinskiego jako element architektury wsp贸艂czesnej
Rados艂aw Balcerzak
doi:10.37190/arc200402
Streszczenie
Celem artyku艂u jest zwr贸cenie uwagi na potrzeb臋 umiej臋tnego pos艂ugiwania si臋 kolorem w architekturze. W olbrzymim skr贸cie na podstawie opracowania W. Kandinskiego O duchowo艣ci w sztuce przedstawiono, jak do tematu koloru podchodzono w Bauhausie. Nast臋pnie, pos艂uguj膮c si臋 abstrakcyjn膮 kompozycj膮 malarsk膮, nieprzedstawiaj膮c膮 konkretnych kszta艂t贸w ani temat贸w, poddaj膮c j膮 zabiegom zmieniaj膮cym zachodz膮ce w niej relacje barwne, podj臋to pr贸b臋 sprawdzenia i potwierdzenia my艣li sformu艂owanych przez Kandinskiego. Prezentowane ilustracje oraz przynale偶ne im komentarze w intencji autora przybli偶y膰 maj膮 omawiane zagadnienie czytelnie oraz w miar臋 mo偶liwo艣ci w obiektywnym stopniu, z ukierunkowaniem na stosowanie koloru w architekturze wsp贸艂czesnej.