艁azienki Kr贸lewskie w tw贸rczo艣ci Zygmunta Vogla

Anna Szendi

doi:10.5277/arc140303

Streszczenie

Jednym z najs艂awniejszych rodzimych przyk艂ad贸w ogrodowego stylu krajobrazowego sta艂y si臋 艁azienki Kr贸lewskie, ukochana rezydencja Stanis艂awa Augusta Poniatowskiego. Wielokrotnie przedstawiana przez r贸偶nych tw贸rc贸w doczeka艂a si臋 bogatego zbioru ikonografi cznego prezentuj膮cego jej losy i rozw贸j. 聽聽聽 Pod wzgl臋dem liczby prac po艣wi臋conych temu ogrodowi znacz膮co wyr贸偶nia si臋 Zygmunt Vogel. W ten szczeg贸lny spos贸b przyczyni艂 si臋 on do poszerzenia dzisiejszego stanu wiedzy o wygl膮dzie 艁azienek z pocz膮tkowego okresu ich istnienia. Materia艂u por贸wnawczego niezb臋dnego do oceny rzeczywistej warto艣ci jego obraz贸w pod wzgl臋dem wiarygodno艣ci przedstawienia dostarczaj膮 dzie艂a innych artyst贸w, m.in. Jana Piotra Norblina, Marcina Zaleskiego, Franciszka Smuglewicza. 呕aden jednak z nich w swej aktywno艣ci zawodowej nie po艣wi臋ci艂 tyle miejsca wspomnianej tematyce, ile Vogel. Sta艂 si臋 on autorem wielu niezwykle malowniczych widok贸w 艁azienek, prezentuj膮c r贸偶ne uj臋cia zar贸wno g艂贸wnych element贸w ich kompozycji, jak i mniej popularnych zak膮tk贸w ogrodu, kt贸re stanowi膰 mia艂y rodzaj przeznaczonej dla kr贸la malarskiej dokumentacji o stanie za艂o偶enia. Analiza por贸wnawcza dzie艂 Vogla z pracami innych tw贸rc贸w potwierdzi艂a tez臋 o jego rzetelno艣ci. Pozwoli艂a r贸wnie偶 dopatrzy膰 si臋 w nim jedynego malarza, kt贸ry pokaza艂, jak ta kr贸lewska rezydencja zmieni艂a si臋 na przestrzeni 20 lat.

Podgl膮d pe艂nego artyku艂u jest mo偶liwy wy艂膮cznie na wi臋kszych ekranach.