Miasto-muzeum. Impresja z Normandii

Maria J. 呕ychowska

doi:10.5277/arc120202

Streszczenie

Od staro偶ytno艣ci wysoko ceniony by艂 leczniczy wp艂yw klimatu i k膮pieli morskich. Natomiast wakacje nad morzem to brytyjska tradycja si臋gaj膮ca XVIII w. Tam uruchomiono pierwsze urz膮dzenia k膮pielowe, w kt贸rych kuracjusze mogli albo wzi膮膰 k膮piel morsk膮 w Morzu P贸艂nocnym, albo pi膰 herbat臋. Wraz z nadej艣ciem kolei na pocz膮tku XIX w. wybrze偶e zosta艂o otwarte dla wszystkich, nie tylko dla elity. Podr贸偶 poci膮giem sta艂a si臋 skutecznym i niedrogim sposobem zar贸wno na kr贸tkie wycieczki, jak i na wakacje. 聽聽聽 Podobne tendencje zago艣ci艂y po drugiej stronie kana艂u La Manche. Na przyk艂ad w Normandii, na wybrze偶u Pikardii, w latach 1880鈥1896 odnotowano znacz膮cy rozw贸j urbanistyczny trzech blisko siebie po艂o偶onych miast: Eu, Le Tr茅port, Mers-les-Baines. Pierwsz膮 znacz膮c膮 inwestycj膮 w Mers-les-Baines by艂a realizacja kasyna w 1900 r., a 10 lipca 1904 r. doprowadzono lini臋 kolejow膮 z Eu-Tr茅port. 聽聽聽 W zakresie kszta艂towania si臋 architektury mo偶na tam odnotowa膰 trzy g艂贸wne okresy rozwoju i ewolucji lokalnej stylistyki. Pierwsza faza to budowle utrzymane w prostym stylu, w kt贸rym dominuj膮cym materia艂em by艂a ceg艂a. Jako dekoracja rzadko pojawia艂y si臋 偶eliwne balkony czy mansardy. Druga faza coraz bardziej zwi膮zana z turystyk膮 zdominowana by艂a wp艂ywami anglo-flamandzkimi z odczuwaln膮 r贸偶norodno艣ci膮 program贸w stylistycznych 鈥 wille i hotele z wykuszami i balkonami stawa艂y si臋 coraz bardziej imponuj膮ce. W trzeciej fazie, w czasach 艣wietno艣ci, architektura zaczerpn臋艂a z obfito艣ci wzorc贸w zawartych w kwiatowym stylu art nouveau.

Podgl膮d pe艂nego artyku艂u jest mo偶liwy wy艂膮cznie na wi臋kszych ekranach.