Mi臋dzy punktem, kresk膮 i plam膮. Kilka uwag do edukacji architektonicznej opartej na dyscyplinach sztuki

Micha艂 Suffczy艅ski

doi:10.37190/arc200412

Streszczenie

Przedmiotem artyku艂u jest funkcja rysunku strukturalnego w tw贸rczo艣ci architektonicznej jako metody obrazowania przestrzeni zgodnie z prawami widzenia i perspektywy malarskiej oraz jego rola w kszta艂ceniu architekt贸w. Definiowanie rysunku strukturalnego odwo艂uje si臋 do rozmieszczenia materialnych element贸w w przestrzeni oraz ich wizualnego przedstawiania. Celem opracowania jest zapis do艣wiadcze艅 edukacyjnych Warszawskiej Szko艂y Rysunku w 艣rodowisku Wydzia艂u Architektury Politechniki Warszawskiej wobec tradycji nauczania 脡cole des Beaux-Arts i Bauhausu. Przedstawiono metody graficznej prezentacji form architektonicznych istniej膮cych i projektowanych. Analiza por贸wnawcza sposob贸w wizualizacji w XX-wiecznym procesie ich kszta艂towania i przemian uwzgl臋dnia zar贸wno zewn臋trzny aspekt obrazowanych obiekt贸w, jak i ich zale偶no艣ci przestrzenne. Wynikaj膮ce z niej wnioski dotycz膮 wp艂ywu dziedzictwa edukacji 脡cole des Beaux-Arts i Bauhausu na metody ukazywania przestrzeni przez absolwent贸w Wydzia艂u Architektury Politechniki Warszawskiej oraz r贸偶nic charakteryzuj膮cych wy偶ej wymienione uczelnie.

Podgl膮d pe艂nego artyku艂u jest mo偶liwy wy艂膮cznie na wi臋kszych ekranach.