Mnożenie ducha kultury miasta Łodzi – 5 × Kobro

Barbara Wycichowska

doi:10.5277/arc120214

Streszczenie

Łódź na etapie powstawania koncepcji nowoczesnego i kulturalnego miasta XXI w. w ramach rewitalizacji skoncentrowała się na trwałym zaznaczeniu w przestrzeniach publicznych obecności znanych postaci ze świata kultury i sztuki. Szczególnego wyróżnienia w koncepcjach projektowych doczekała się po kilkudziesięciu latach milczenia Katarzyna Kobro – wybitna rzeźbiarka, która wspólnie z mężem Władysławem Strzemińskim stworzyła jedyną w Polsce kolekcję międzynarodowej awangardy. Dzięki ich zaangażowaniu w 1931 r. w Łodzi otwarto pierwszą wystawę sztuki awangardowej, a sama Łódź zaczęła być postrzegana jako europejskie miasto sztuki.     Zachłyśnięcie się Kobro w XXI w. doprowadziło do sytuacji, że znane i podziwiane dzieła Kobro – zgromadzone „od zawsze” w Muzeum Sztuki przy ul. Więckowskiego – zostały przeniesione do Muzeum Sztuki ms2 w Manufakturze, natomiast rynek w nowym centrum miasta i park przy Akademii Sztuk Pięknych mają nosić nazwisko artystki; nazwiskiem rzeźbiarki już nazwano główną aleję w parku im. J. Kilińskiego. Należy zatem zadać pytanie: czy jest to sposób na budowę miasta kultury?

Podgląd pełnego artykułu jest możliwy wyłącznie na większych ekranach.