Od modelu do modelu. Narracja między rysunkiem a cyfrową reprodukcją ambony Donatella

Sandro Parrinello, Francesca Picchio, Silvia La Placa

doi:10.37190/arc220407

Streszczenie

Celem autorów artykułu było zbadanie narracyjnego i interpretacyjnego wkładu, jaki modele cyfrowe mogą wnieść do archiwizacji dziedzictwa kulturowego. Przedmiotem badań była ambona Donatella w Prato. Ambona ta jest dziełem architektonicznym o wyrafinowanej dekoracji i stanowi miejsce publicznego wystawienia Sacra Cintola (pasa NMP). W katedrze Santo Stefano zachowała się relikwia pasa, który okalał ubranie Dziewicy Maryi. Na głównej fasadzie kościoła umieszczona jest obecnie kopia dzieła Donatella. Oryginalna balustrada przechowywana jest w Muzeum Katedralnym.     Obecnie sposoby prezentacji i rozpowszechniania dziedzictwa kulturowego nabierają nowych właściwości wraz z wykorzystaniem i wdrożeniem technologii cyfrowej. Modele 3D oparte na rzeczywistości stają się coraz bardziej dokładnymi kopiami cyfrowymi, które powielają przestrzeń i cechy dzieł architektonicznych, stanowiąc nie tylko kopie, ale także krytyczne reinterpretacje wyrażające formalną syntezę złożoności obiektu.      Prowadzone działania dokumentacyjne pozwoliły na wygenerowanie trójwymiarowych baz danych obu ambon, oryginalnej i kopii. Z cyfrowych baz danych opracowano modele 3D oraz modele drukowane, które będą stanowiły dialog na ekspozycji muzealnej renesansowej ambony i jej historii.

Podgląd pełnego artykułu jest możliwy wyłącznie na większych ekranach.