Postrzeganie elementów dziedzictwa architektonicznego Wrocławia przez uczniów wrocławskich szkół średnich
Paweł Czajkowski, Barbara Pabjan
doi:10.5277/arc120205
Streszczenie
Wrocław jest bardzo ciekawym przykładem funkcjonowania pamięci zbiorowej i odniesień do historii. Ze względu na swoją skomplikowaną historię, wynikającą z wielokulturowego charakteru, pamięć zbiorowa nie może być przypisana do jednej konkretnej zbiorowości społecznej, która właśnie zamieszkuje miasto. Wrocław jako przestrzeń znacząca i istotny element pamięci kulturowej może być i jest punktem odniesienia do tożsamości zbiorowej (w tym historii) różnych nacji. Wielowymiarowość pamięci kulturowej i zbiorowej dopełnia socjologiczne założenie autorów badań, do których będziemy się odnosić, że pamięć zbiorowa obecnych mieszkańców miasta, także nie ma i nie może mieć jednorodnego charakteru. Najważniejsze spostrzeżenie, na które należy zwrócić uwagę, odnosi się do istotnej rozbieżności w funkcjonowaniu pamięci zbiorowej, pomiędzy intelektualnymi i politycznymi elitami miasta a przeciętnymi mieszkańcami. Kolejnym istotnym założeniem jest stwierdzenie, że bardzo ważnym punktem odniesienia dla wielu pamięci zbiorowych Wrocławia jest jego materialny substrat, dziedzictwo materialne zawarte w układach urbanistycznych, architekturze, budynkach i obiektach użyteczności publicznej. Odnosząc się do części tych zagadnień, należy odwołać do badań empirycznych przeprowadzonych we wrześniu 2011 r. w szkołach średnich Wrocławia, na reprezentatywnej próbie młodzieży wrocławskiej, w ramach międzynarodowego projektu badawczego „The Memory of Vanished Population Groups in Today’s East- and Central European Urban Environment. Memory Treatment and Urban Planning in Lviv, Černivci, Chişinău and Wrocław”.