Powt贸rzenie. Podr贸偶 do granic matrycy
Juan Carlos Ramos Guadix
doi:10.37190/arc190303
Streszczenie
Autor artyku艂u przedstawia koncepcje powt贸rzenia S酶rena Kierkegaarda, pr贸buj膮c nakre艣li膰 analogi臋 mi臋dzy ni膮 a grafik膮 intaglio (grafik膮 wkl臋s艂odrukow膮) w odniesieniu do trzech r贸偶ni膮cych si臋 od siebie moment贸w. Pierwszym z nich jest relacja powt贸rzenia wobec uk艂adu odniesienia, jakim jest indywidualna egzystencja i jej zwi膮zek z matryc膮 jako bytem wyj膮tkowym. Po drugie, poniewa偶 w jego charakterze le偶y kategoryczny postulat wolno艣ci, kt贸ry porusza kwestie drukowania jako procesu post臋pu i przekazu. Na tym etapie powt贸rzenie jest natychmiastowym 偶膮daniem i realizacj膮. Na koniec analizowany jest zwi膮zek mi臋dzy powt贸rzeniem jako wydarzeniem istnienia a drukiem jako procesem zaw艂aszczenia historii przez istnienie aktu graficznego. W tym kontek艣cie autor zamierza ustanowi膰 analogi臋 mi臋dzy koncepcj膮 powt贸rzenia Kierkegaarda a koncepcj膮 powt贸rzenia dw贸ch ca艂kowicie przeciwnych rzeczywisto艣ci, kt贸re sk艂adaj膮 si臋 na naturaln膮 rzeczywisto艣膰 miedziorytu i system贸w drukowania, takich jak matryca i druk.