126 Monika Trojanowska
ludzie, którzy oglądali naturalny krajobraz przez okno lub
przebywali na łonie przyrody, lepiej radzili sobie ze stre-
sem, łatwiej im było się skoncentrować [2] i wykazywali
się mniejszą podatnością na depresję [3]. Louis Chawla,
która badała zachowanie dzieci w szkołach w stanie Mary-
land i Kolorado, stwierdziła, że zielone tereny obok szko-
ły mogą przyczynić się do obniżenia poziomu stresu
i wzrostu odporności psychicznej w czasie kryzysów dzie-
ciństwa i wieku dorastania [4]. Stwierdzono, że procent
powierzchni terenów zielonych w promieniu do 3 km od
domu ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie zapadalno-
ści na choroby, szczególnie depresję i stany lękowe [3].
Zaobserwowano, że istnieje różnica w dostępności do
parków publicznych i terenów zieleni związana z pozio-
mem zarobków [5]. Ludzie o niskim statusie społeczno-
-ekonomicznym mają mniej możliwości spędzania czasu
na odległych terenach zielonych, dlatego są bardziej za-
leżni od jakości i powierzchni zieleni publicznej w pobli-
żu ich domów. Ważne, aby stworzyć zróżnicowane moż-
liwości edukacyjne do nauki, rekreacji i kreatywnej zabawy
dla dzieci na terenie szkoły [6], [7]. Potrzebne są szkolne
ogrody pedagogiczne, place kreatywnej zabawy, boiska,
polany do gier zespołowych, miejsca spotkań w grupie, czy
też przestrzenie naturalnego krajobrazu.
Dla wielu dzieci teren szkoły będzie jedynym miej-
scem codziennego, samodzielnego kontaktu z przyrodą
bez nadzoru rodziców. Dlatego tak ważne jest zagospo-
darowanie otoczenia szkoły, aby stworzyć przestrzenie
krajobrazów terapeutycznych. Są to miejsca, gdzie natu-
ralny krajobraz i otoczenie społeczne sprzyjają promocji
zdrowia [6], [7]. Naukowcy apelują dzisiaj o umożliwie-
nie kontaktu z naturą na terenie szkoły [8], [9]. Natura-
listyczne place zabaw pozwalają uczniom na codzienny
kontakt z przyrodą [9]. Zwiększenie powierzchni placów
zabaw pokrytych roślinnością daje możliwości kreatyw-
nej zabawy o zróżnicowanym poziomie trudności [10].
Badania w Australii i Kanadzie udowodniły, że dzieci
w sytuacji możliwości wyboru zdecydowanie preferują
zabawę w naturalnym środowisku [10]. Zieleń jest waż-
nym czynnikiem wpływającym na atrakcyjność zabawy,
a jej ukształtowanie może ułatwić kontakty społeczne
i zabawę zespołową [11].
Praca w szkolnym ogrodzie związana z uprawą roślin
przynosi wiele korzyści małym ogrodnikom. Oprócz lep-
szego przyswajania wiedzy z różnych dziedzin i aktywno-
ści zycznej na świeżym powietrzu uczniowie doświad-
czają korzystnego wpływu kontaktu z naturą na ich rozwój
psychologiczny. Praca w szkolnym ogrodzie daje wraże-
nie łączności z naturą, buduje poczucie odpowiedzialno-
ści za organizmy żywe i pozwala na wyciszenie [4].
Opublikowano wiele wyników badań, które potwierdza-
ją, że właściwości środowiska, np. dostępność zielonych te -
renów publicznych, mają bezpośredni wpływ na wzrost
aktywności zycznej dziewcząt i chłopców [12]–[16]. Wed-
ług
raportu National Institute for Health and Clinical Ex cel-
lence
(NICE) [16] szkoła jest miejscem, gdzie dzieci czują
się bezpiecznie i chętnie podejmują aktywność zyczną.
Właściwe zagospodarowanie terenu szkoły sprzyja dodat-
kowej rekreacji na świeżym powietrzu razem z rówieśnika-
mi, co może wpływać na tworzenie się więzi społecznych.
the percentage of green areas within a radius of up to 3 km
from home has a direct impact on reducing the incidence
of diseases, especially depression and anxiety [3].
It has been observed that there is a dierence in access
to public parks and green areas related to the level of earn-
ings [5]. People with low socioeconomic status often have
fewer opportunities to spend time in remote green areas,
so they are more dependent on the quality of public space
near their homes. It is important to create diverse educa-
tional opportunities for learning and creative play for chil-
dren at school [6], [7]. We need natural landscapes, school
gardens, creative playgrounds, elds for team games and
meeting places for groups.
For many children, the school grounds are the only place
for daily contact with nature without parental supervision.
Hence, it is important to develop the school environment
to create therapeutic landscapes – places where the natural
landscape and social environment are conducive to health
promotion [6], [7]. Nowadays, researchers are calling for
facilitating contact with nature at school [8], [9]. Natural-
istic playgrounds can increase students’ daily contact with
nature [9]. Expanding the area of playground covered by
vegetation promotes creative fun with varied diculty
levels [10]. Studies in Australia and Canada proved that
children, when oered a choice, prefer to play in natural
environments [10]. Greenery is an important factor aect-
ing social contacts and team activities [11].
Growing plants in the school garden brings many ben-
ets to small gardeners. In addition to better assimilation
of knowledge from various elds and outdoor physical ac-
tivity, students experience the benecial eects of contact
with nature on their psychological development. Work in
the school garden gives the impression of communication
with nature and builds a sense of responsibility for living
organisms. Moreover, it allows people to calm down [4].
Many research results have been published, which con-
rm that environmental properties, e.g. the availability of
green public areas, have a direct impact on the increase in
physical activity of girls and boys [12]–[16]. According
to the report of NICE (the National Institute for Health
and Clinical Excellence) [16], a school is a place where
children feel safe enough to engage in physical activities.
Proper management of the school grounds is conducive to
additional outdoor recreation together with peers, which
may aect the formation of social bonds.
The school as a leader in the promotion
of an active lifestyle
One of the main tasks of the school is to promote
a healthy lifestyle among children. Studies have shown
that there is a relationship between the location and design
of the school and the active lifestyle [15]–[17]. School lo-
cation can contribute to increased physical activity and
the prevention of obesity. The school must be located
within walking distance from the student’s place of resi-
dence. This requires integrated planning of the neighbor-
hood together with social infrastructure and taking into
consideration the needs of children. General aesthetics
and a sense of security are factors that encourage walking.