Re: WUWA

Karolina Jaklewicz

doi:10.5277/arc120116

Streszczenie

Cykl obrazów Re: WUWA to dialog młodego pokolenia z klasyką modernizmu. Autorka prac, warszawska malarka Maria Kiesner, sięgnęła do najlepszych źródeł, które biją we Wrocławiu, do obiektów Wystawy Mieszkaniowej z 1929 r. Ideą cyklu jest ponowne „odkrycie” myśli modernistycznej, zwrócenie uwagi na bogactwo kulturalnego dziedzictwa Wrocławia, powrót do dobrych wzorów. Re: WUWA to hołd złożony nowatorskim rozwiązaniom sprzed lat. W odróżnieniu od dotychczasowych obrazów Kiesner, na których dominowały monumentalne ujęcia architektury, cykl wrocławski charakteryzuje kameralność kompozycji. Z pozycji obiektywnego obserwatora i dokumentalisty, Kiesner przesuwa się w stronę subiektywnej relacji z architekturą. Znika dystans. Szerokie panoramy ustępują miejsca portretom domów. Kiesner przygląda się budynkom z bliska, ukazuje fragmenty brył, zagląda do wnętrz. Na podstawie archiwalnych fotografii komponuje zapomniane widoki osiedla WUWA, przywraca pamięć o twórcach projektu.

Podgląd pełnego artykułu jest możliwy wyłącznie na większych ekranach.