36 Danuta Kowalska
also popularized such design solutions as jetties or illu-
sory construction. Its characteristic synergy of technology
and handicraft, often stepping into the area of art, was
generated by artistic processing of structural elements. It
also introduced many original colors to residential build-
ings in painted and structural decorations. It frequently
combined local materials – clay, stone, brick, limestone,
slate – in various forms what became a standard. Its plen-
tiful symbols are also worth noting. It is as important for
the historical preservation of traditions and heritage as it
was for quick economic and political expansion or rapid
urbanization.
Two most common misconceptions connected with
half-timbered architecture regard its origin. It is often
presumed that its roots are German, which is not true.
It is also inaccurate to claim that this type of houses were
first built in the Middle Ages because there are sources
describing half-timbered structures and their original
samples which testify to the origins of that technolo gy at
least in antiquity. The wattle-and-daub technique was
known in ancient Rome where it might have been brought
from Britain where it was rather popular, which is con-
firmed by excavations in Brentford and Verulamium.
A wooden frame structure, with its walls filled with clay
and stones, which directly preceded the Medieval frame
structure, was known in Laviunium in the 7
th
century B.C.
[4]. Timber joints similar to those found in original
Me dieval structures were also used, and a well-de veloped
tech nique – opus craticium – was described in detail by
the Roman architect Vitruvius (Marcus Vitruvius Pollio)
in the 1
st
century B.C. in his treatise The Ten Books on
Architecture. However, the origin of opus craticium is
uncertain. Ulrich claims [4] that Valerio Papaccio put
forward a hypothesis in 1993 that this building technique
might have been brought to the Apennine Peninsula from
Asia Minor. Anyway, probably the oldest preserved
example of half-timbered architecture – the house in Her-
cu lanum – Casa a Graticcio, erected in 62–79, comes
from the area of the Roman Empire.
It seems that the half-timbered technology developed
in two directions: a spontaneous development of building
art resulted in the development of similar solutions in the
countries located far away from one another. The fact that
the frame construction system quincha was known for
cen turies in Peru seems to support this thesis [3]. At the
same time the technique became popular along with the
growth of cultural, political or economic expansion. Con-
se quently, the Roman building technique of opus crati-
cium developed in the areas which were in contact with
Im perium Romanum – first the provinces and later, in
va rious forms, other areas in the region of the Medi terra-
nean Sea and Europe
1
. At present half-timbered buil -
dings can be found in many countries, e.g. in England and
Wales, Germany, in some regions of France and Swi tzer-
land, Poland and Scandinavia. The technology was brought
1
In the 8
th
century, the technology was known in Turkey, in the
Byzantine times; it was also employed in Greece. Houses with similar
construction (bindingverk) from the 9
th
–10
th
centuries have been docu-
mented also in Norway.
ze sobą – za pomocą złączy ciesielskich – nie zależnie od
siły ciężkości. Taka konstrukcja stała się ważnym im pul-
sem do rozwoju budownictwa [2]. Jej wyjątkowe właś ci-
wości wytrzymałościowe wykorzystywano i wy korzys tuje
się w szczególnych warunkach, np. na terenach ak tyw-
nych sejsmicznie [3]. Architektura szkieletowa upow-
szech niła również takie rozwiązania, jak nadwieszenia
kon dyg
na cji czy kamuflaż konstrukcji. Charakterys tycz-
na dla niej
synergia techniki i rzemiosła, często wkra-
czają cego w ob szar sztuki, dokonała się przez artystycz ne
prze tworzenia ele men tów konstrukcyjnych. Wprowa dzi-
ła tak że do bu downictwa mieszkalnego wiele oryginal-
nych roz wią z a ń kolo rys tycznych: dekoracji ma lar skich
i struk tu ralnych. Korzystając z lokalnych ma te riałów –
gliny, ka mienia, cegły, wapienia, łupków – często łączyła
je w róż nych kombinacjach, co stało się standardem. Na
uwagę zasługują też jej nieodgadnione treści symbo-
liczne. Jest ważna dla historycznego trwania tradycji
i war tości, tak samo jak była kluczowa dla szybkiej eks-
pansji gospodarczej lub poli tycznej czy gwałtownej
urbanizacji.
Dwie najczęściej spotykane nieścisłości związane z ar -
chitekturą ryglową odnoszą się do jej pochodzenia. Częs-
to przyjmuje się, że jej korzenie są niemieckie, co nie jest
prawdą. Nieścisłe jest również przypisywanie domów
o tego typu budowie do okresu średniowiecza. Przeka zy
opisujące konstrukcję ryglową oraz jej zachowane przyk-
łady pozwalają bowiem zaliczyć taką technologię przy-
najm niej do świata antyku. W starożytnym Rzymie znano
szachulec, który mógł dotrzeć tam z Brytanii, gdzie był
dość rozpowszechniony, o czym świadczą wykopalis ka
w Brentford i Verulamium. W Laviunium, w VII w. p.n.e.,
znana była ramowa konstrukcja drewniana – bez pośredni
protoplasta średniowiecznego szkieletu, przy czym wy -
peł nieniem ścian była glina i kamienie [4]. Stosowano
również złącza ciesielskie podobne do zachowanych
w kons trukcjach średniowiecznych, a rozwinięta technika
– opus craticium – została dokładnie opisana przez rzym-
skiego architekta Witruwiusza (Marcusa Vitru viusa Pollio)
w I w. p.n.e. w traktacie O architekturze ksiąg dziesięć.
Nie ma jednak pewności co do pochodzenia opus crati-
cium. Jak podaje Ulrich [4], według hipotezy Valeria Pa -
paccia z 1993 r. ten sposób budownictwa mógł trafić na
Półwysep Apeniński z Azji Mniejszej. W każdym razie
z ob szaru imperium rzymskiego po chodzi prawdopodob-
nie najstarszy zachowany przykład architektury ryglowej
– dom w Herkulanum – Casa a Graticcio, wzniesiony
w latach 62–79.
Wydaje się, że technologia ryglowa rozwijała się dwu-
torowo: spontaniczny rozwój sztuki budowlanej pro-
wadził do wykształcenia podobnych rozwiązań w od -
ległych od siebie krajach. Za tą tezą przemawia fakt,
że ramowe systemy budowania quincha były znane od
ty sięcy lat w Peru [3]. Równolegle technika roz przes-
trzeniała się wraz z rozszerzaniem wpływów kul turo-
wych, po li tycz nych czy gospodarczych. I tak rzymski
system opus craticium rozwinął się na terenach, które
miały kontakty z Imperium Romanum – początkowo
w prowin cjach, a później, w różnych formach, na innych
obszarach w re jonie Morza Śródziemnego i Euro-