134 Katarzyna Słuchocka, Borys Siewczyński, Jan Szot
[1] Polewka A., Lamprecht A., The architectural installation – a didac-
tic tool in real space research, “Przestrzeń i Forma” 2018, nr 36,
71–82, doi: 10.21005/pif.2018.36.B-022018.
[2] Wunenburger J.-J., Philosophie des images, Presses Universitaires
de France, Paris 1997.
[3] Polewka A., Synergic use of drawings and models in teaching, “Prze-
strzeń i Forma” 2020, nr 43, 71–94, doi: 10.21005/pif.2020.43.B-04.
[4]
S
łuchocka K., Zapis przestrzeni – wnętrze architektoniczne w kontekście
przenikania się obszarów sztuki czystej i projektowej, “Zeszyty Nauko-
we Politechniki Poznańskiej. Architektura, Urbanistyka, Architektura
Wnętrz” 2021, nr 4, 155–167, doi: 10.21008/j.2658-2619.2021.4.10.
[5] Wojtkiewicz S., Architectural drawings. Architect’s archive, “Czas
Kultury” 2017, R. 33, nr 2, 72–81.
[6] Orzechowski M., Rysunek architektoniczny w praktyce, czyli jak
patrzeć ze zrozumieniem, PWN, Warszawa 2019.
[7] Słuchocka K., Drawing – the autograph of spatial sensitivity,
“Technical Transactions” 2015, R. 112, z. 4-A, 43–49, doi: 10.4467/
2353737XCT.15.281.4684.
[8] Żychowska M.J., Humanisation of engineering studies, “World
Transactions on Engineering and Technology Education” 2019,
Vol. 17, No. 3, 468–472.
[9] Suczyński M., Rysunek strukturalny w obrazowaniu przestrzeni
i edukacji architektonicznej na Wydziale Architektury Politechni-
ki Warszawskiej wobec tradycji École des Beaux Arts i Bauhausu,
“Architectus” 2020, nr 4(64), 145–156, doi: 10.37190/arc200412.
[10] Groń K., Archival photography as source for inspiration for in-
terior design and Applied Arts, [in:] A. Guskos, J. Rybicki (eds.),
MEDEA 2019 Broken symmetry. MEDEA 2020 Event horizon.
MEDEA 2021 Mutations. International Interdisciplinary Symposia
on Art, Science and Technology. Conference proceedings, Gdańsk
University of Technology, Gdańsk 2023, 35–48.
[11] Pruska E., Szkicownik architekta, [in:] B. Nowakowski (red.), IV Kon-
ferencja Naukowa Wydziału Budownictwa Lądowego Poli tech niki
Poz nańskiej, Poznań, maj 1985, t. 2: Prace Instytutu Technologii
i Kon strukcji Budowlanych, Wydaw nictwo PP, Poznań 1985, 114–119.
[12] Fikus M., Przestrzeń w autorskich zapisach gracznych, Wydaw-
nictwo PP, Poznań 1991.
[13] Fikus M., Przestrzeń w zapisach architekta, Wydział Architektury
i Planowania Przestrzennego Politechniki Poznańskiej, Agencja
Wydawnicza Zebra, Poznań–Kraków 1999.
[14] Orzechowski M., Między punktem, kreską i plamą. Kilka uwag do
edukacji architektonicznej opartej na dyscyplinach sztuki, “Archi-
tectus” 2020, nr 4(64), 127–144, doi: 10.37190/arc200411.
[15] Lasiewicz-Sych A., Miejsce jako cel projektowania: założenia teo
re tyczne i uwagi metodologiczne, [in:] B. Komar, J. Biedrońska,
A. Szewczenko (red.), Badania interdyscyplinarne w architekturze,
t. 3, Badania przedprojektowe i okołoprojektowe w kształtowa niu
środowiska zbudowanego, Wydział Architektury PŚl, Gliwice
2015, 37–50.
[16] Orzechowski M., Rysunek – zmysł architektury, Wydział Architek-
tury PW, Blue Bird, Warszawa 2014.
[17] Seamon D., Place attachment and phenomenology: the synergistic
dynamism of place, [in:] L. Manzo, P. Devine-Wright (eds.), Place
attachment, Routledge, London–New York 2014, 11–13.
[18] Kaczmarek J., Zastosowanie lmu w projekcie “Niewidzialne mia
sto”, “Człowiek i Społeczeństwo” 2013, t. 36, z. 2, 349–364.
[19] Sun X., Fu R., Zhang G., Chen C., Eects of multimedia integrated
ne arts education on students’ learning attitude and learning sat-
isfaction, “Frontiers in Psychology” 2022, Vol. 13, doi: 10.3389/
fpsyg.2022.907468.
[20] Siewczyński B., Wybrane aspekty edukacji architektonicznej w pro
cesach rekonstrukcji wirtualnych na potrzeby produkcji l mo wych,
[in:] R. Ast (red.), Arche Techno Psyche, SPiA, Poznań 2018,
157–164.
[21] Bańka A., Behawioralne podstawy projektowania architektonicz
ne go, Wydawnictwo PP, Poznań 1984.
References
Abstract
Synergy in the design process – contemporary tools used in the recording and implementation of the design idea
The article presents the problem of using manual graphic recording and multimedia recording in the process of perception of architectural spaces,
with the aim of searching for tools that can optimize the design processes of architecture and urbanism. The material refers to the research conducted
by comparative analysis, individual cases (case study) using the heuristic method. Selected sets of graphic, drawing and painting interpretations, as
well as records in the nature of lm tracks, were analyzed in an eort to assess the merit of the method used in determining the character of a given
space and the degree of its recognition. The simultaneous use of both tools contributed to broadening the research eld and deepening the diagnosis
of the spaces recognized by the students. The research undertaken showed the advisability of using a combined cognitive method, based on the mutual
transfer of drawing and multimedia techniques, which can be an eective tool for optimization in creative and design work. The dualistic way of
approaching the issue gave conrmation that the synergy of action can result in an expanded analysis of space, the development of imagination and
the ability to use new means of expression, consequently forming interesting plastic and multimedia articulations.
Key words: graphical record, multimedia, design synergy
Streszczenie
Synergia w procesie projektowym – współcześnie stosowane narzędzia w zapisie i realizacji idei projektowej
W artykule poruszono problem wykorzystania manualnego zapisu gracznego oraz zapisu multimedialnego w procesie percepcji przestrzeni ar-
chitektonicznych, celem poszukiwania narzędzi mogących zoptymalizować procesy projektowania architektury i urbanistyki. W materiale odniesio-
no się do badań prowadzonych metodą analizy porównawczej, indywidualnych przypadków (case study) z użyciem metody heurystycznej. Analizie
poddano wybrane zestawy interpretacji gracznej, rysunkowej i malarskiej oraz zapisów o charakterze ścieżek lmowych, chcąc ocenić wartość
merytoryczną stosowanej metody przy określaniu charakteru danej przestrzeni i stopnia jej rozpoznania. Równoległe stosowanie obu narzędzi przy-
czyniło się do poszerzenia pola badawczego i pogłębienia diagnozy rozpoznawanych przestrzeni. Podjęte badania wykazały celowość komplemen-
tarnego wykorzystywania metod poznawczych opierających się na wzajemnym transferze rysunku i technik multimedialnych, mogących stanowić
skuteczne narzędzie optymalizacji w pracy twórczej i projektowej. Dualistyczny sposób podejścia do zagadnienia dał potwierdzenie, że synergia
działania skutkować może poszerzoną analizą przestrzeni, rozwojem wyobraźni i umiejętności posługiwania się nowymi środkami wyrazu, w kon-
sekwencji interesującymi w formie artykulacjami plastycznymi oraz multimedialnymi.
Słowa kluczowe: zapis graczny, multimedia, synergia projektowa