Synergia w procesie projektowym - wsp贸艂cze艣nie stosowane narz臋dzia w zapisie i realizacji idei projektowej

Katarzyna S艂uchocka, Borys Siewczy艅ski, Jan Szot

doi:10.37190/arc230412

Streszczenie

W artykule poruszono problem wykorzystania manualnego zapisu graficznego oraz zapisu multimedialnego w procesie percepcji przestrzeni architektonicznych, celem poszukiwania narz臋dzi mog膮cych zoptymalizowa膰 procesy projektowania architektury i urbanistyki. W materiale odniesiono si臋 do bada艅 prowadzonych metod膮 analizy por贸wnawczej, indywidualnych przypadk贸w (case study) z u偶yciem metody heurystycznej. Analizie poddano wybrane zestawy interpretacji graficznej, rysunkowej i malarskiej oraz zapis贸w o charakterze 艣cie偶ek filmowych, chc膮c oceni膰 warto艣膰 merytoryczn膮 stosowanej metody przy okre艣laniu charakteru danej przestrzeni i stopnia jej rozpoznania. R贸wnoleg艂e stosowanie obu narz臋dzi przyczyni艂o si臋 do poszerzenia pola badawczego i pog艂臋bienia diagnozy rozpoznawanych przestrzeni. Podj臋te badania wykaza艂y celowo艣膰 komplementarnego wykorzystywania metod poznawczych opieraj膮cych si臋 na wzajemnym transferze rysunku i technik multimedialnych, mog膮cych stanowi膰 skuteczne narz臋dzie optymalizacji w pracy tw贸rczej i projektowej. Dualistyczny spos贸b podej艣cia do zagadnienia da艂 potwierdzenie, 偶e synergia dzia艂ania skutkowa膰 mo偶e poszerzon膮 analiz膮 przestrzeni, rozwojem wyobra藕ni i umiej臋tno艣ci pos艂ugiwania si臋 nowymi 艣rodkami wyrazu, w konsekwencji interesuj膮cymi w formie artykulacjami plastycznymi oraz multimedialnymi.

Podgl膮d pe艂nego artyku艂u jest mo偶liwy wy艂膮cznie na wi臋kszych ekranach.