112 Anna Katarzyna Andrzejewska, Monika Łuczak
– liczba ratyfi kacji w 2010 r. wynosiła 193 (z wyjątkiem
m.in. Somalii czy Stanów Zjednoczonych). Do 2014 r. do-
łączyło jeszcze 14 krajów
3
.
Uchwalenie Konwencji jest jednym z ważniejszych
osiągnięć Polski w dziedzinie ochrony praw dziecka. To
Polska w roku 1978 zaproponowała Komisji Praw Czło-
wieka ONZ jej stworzenie i przedstawiła jej projekt. Był
on później dwukrotnie modyfi kowany. Na podstawie
Konwencji powołano do życia organ nadzorujący jej re-
alizację przez państwa, które ją ratyfi kowały, tzw. Komi-
tet Praw Dziecka. W Polsce Konwencja obowiązuje od
7 lipca 1991 r. Rząd RP pierwszy raport z jej wykonania
złożył w 1993 r.
Z kolei w 1995 r. Rada Europy opublikowała doku-
ment pod nazwą „Europejska strategia na rzecz dzie-
ci”
4
. Określa on przykładowy, modelowy zakres ochrony
prawnej dziecka, który powinien obowiązywać państwa
członkowskie. W dokumencie tym pojawia się jakby
nowe spojrzenie na dziecko. Uznaje się, iż dziecko jest
jednostką ludzką, która posiada własne prawa i własną
odpowiedzialność. Dziecko to chce i jest w stanie aktyw-
nie uczestniczyć w życiu rodziny i życiu społecznym. Po-
przez takie spojrzenie na dziecko poszerzane są dotych-
czasowe uprawnienia przyznawane najmłodszym.
Umożliwienie dzieciom partycypowania w życiu spo-
łecznym daje im szansę realizacji w praktyce swoich
praw. Rozwija się w nich poczucie własnej wartości po-
przez wyrażanie własnego zdania, z którym liczy się ogół.
Wsłuchanie się w potrzeby przestrzenne dzieci wpływa
na otaczającą rzeczywistość, zwłaszcza w odniesieniu do
tych spraw bezpośrednio z nimi związanych. W ramach
partycypacji publicznej dzieci mogą
nabywać i doskona-
lić swoje umiejętności i kompetencje społeczne czy oby-
watelskie [8]. Tego typu projekty, uwzględniające udział
społeczności dziecięcej w tworzeniu przestrzeni publicz-
nych, pozwalają również na skuteczniejsze docieranie do
dziecięcej perspektywy i skali. Dzięki temu dorośli wypo-
3
https://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY-
&mtdsg_no=IV-11-d&chapter=4&lang=en
4
Dokument ten określił modelowy zakres ochrony prawnej dziec-
ka, jaki powinien obowiązywać państwa członkowskie. Europejską
stra tegię na rzecz dzieci wyznaczają następujące zasady:
1. Dzieci jako obywatele dzisiejszych społeczeństw mają prawa,
które są zasadnicze dla ochrony i zabezpieczenia najlepszych
warunków ich pełnego rozwoju.
2. Prawa te są niepodważalne i powszechne, przynależą wszystkim
dzieciom na świecie bez żadnej dyskryminacji, bez względu na
płeć, rasę, niepełnosprawność, religię, status prawny, kulturę.
3. Dzieci są pełnoprawnymi obywatelami posiadającymi prawa
i odpowiedzialność (prawa osobiste, prawa w rodzinie i społe-
czeństwie).
4. Poglądy dzieci muszą być wysłuchane i rozważone w podej-
mowanych decyzjach, które dotyczą dzieci.
5. Najlepszy interes dzieci musi stanowić wiodącą zasadę wszyst-
kich działań dotyczących dzieci.
6.
Ze względów etycznych i praktycznych należy podjąć takie dzia-
łania, aby prawa dziecka były respektowane w całym świecie.
Powyższe zasady były podstawą do opracowania głównego doku-
mentu wydanego przez Radę Europy i dotyczącego praw dziecka. Do -
kument nosi nazwę „Europejska konwencja o wykonywaniu praw
dzieci” i został przedstawiony państwom w roku 1996. Polska ratyfiko-
wała tę konwencję w 1997 r.
listened to
2
. It is a document obligatory in almost all coun-
tries of the world – a number of ratifi cations was 193 in
2010 (excluding Somalia and the United States). Fourteen
more countries joined the Convention till 2014
3
.
Enacting the Convention is one of the most important
achievements of Poland in the area of child rights protec-
tion. In 1978 it was Poland that proposed its enactment
and presented its project to the UN Human Rights Com-
mission. The project was modifi ed later on twice. On the
basis of this Convention an authority was established to
supervise its implementation by the states that ratifi ed it,
i.e. the Child Rights Commission. In Poland this Conven-
tion has been in force since July 7, 1991. The government
of the Republic of Poland submitted the fi rst report on its
implementation in 1993. In 1995 the Council of Europe
published a document under the name “European Strategy
for Children”
4
. It determines an exemplary model scope
of child legal protection that ought to be applied by the
member states. This document contains a sort of a new ap-
proach to the child. It recognises the child as a human in-
dividual with their own rights and own responsibility. The
child as such wants to and is able to actively participate
in family life and social life. This attitude to the child ex-
tends the existing competencies allocated to the youngest.
Enabling children to participate in social life gives
them an opportunity to realize their rights in practice. In
this way, a sense of their own value is developed through
expressing their own opinions which matter for the gen-
eral public. Taking into account spatial needs of children
has an impact on the surrounding reality, particularly in
2
Art. 13 item 1. The child shall have the right to freedom of
expression; this right shall include freedom to seek, receive and impart
information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally,
in writing or in print, in the form of art, or through any other media of
the child’s choice. 2. The exercise of this right may be subject to certain
restrictions, but these shall only be such as are provided by law and are
necessary: (a) For respect of the rights or reputations of others; or (b)
For the protection of national security or of public order (ordre pub-
lic), or of public health or morals (http://www.ohchr.org/Documents/
ProfessionalInterest/crc.pdf).
3
https://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&
mtdsg_no= IV-11-d&chapter=4&lang=en
4
This document determines a model scope of legal child protec-
tion that ought to be applied by the member states. European Strategy
for Children contains the following principles:
1. Children as citizens of today’s societies have rights that are
essential for protection and securing the best possible condi-
tions of their full development.
2. These rights are indisputable and universal, they belong to all
children in the world without any discrimination, regardless of
their sex, race, disability, religion, legal status, culture.
3. Children are full citizens with rights and responsibilities (per-
sonal rights, rights in the family and society).
4. Opinions of children must be listened to and considered while
making decisions that relate to children.
5. The best interest of children must constitute a leading principle
in all activities that apply to children.
6. Due to ethical and practical reasons, such actions must be taken
so as to ensure respecting children’s rights all over the world.
The aforementioned principles formed the basis for the preparation
of the main document issued by the Council of Europe and relating to
children. The document’s title is “European Convention on Execution of
Children’s Rights” and it was presented in 1996. Poland ratified this
convention in 1997.