
96  Krystyna Kirschke, Paweł Kirschke
Kup schem, Karlem Lehnem, Richardem Kuöhlem, Ul ri-
chem Nitschkem, Hansem Klakowem oraz Paulem Her-
mannem
5
. Dbając o reklamę, chwalono się tą współ 
pra  cą 
w wydawanych systematycznie w latach 1910–1932 bro-
szurach pokazujących realizacje firmy [5, s. 60–63], [
8], 
a jej wyroby eksponowano na wystawach Werk  bundu 
oraz licznych krajowych pokazach ceramiki.
Wystawa w Velten jest szczególnie interesująca, gdyż 
skła  dają się na nią nie tylko fotografie ilustrujące dzia-
łalność firmy w poszczególnych okresach, ale też auten-
tyczne wyroby. Opowiada historię znanego od tysiącleci 
produktu, tak niewrażliwego na wpływy  czynników  at  mos-
 fe rycznych,  że niemal niezniszczalnego, który wpisał się na 
trwałe w historię architektury i sztuki. Sposób prezentowa-
nia eksponatów (opisy, zdjęcia archiwalne i współ czesne 
oraz fragmenty ceramiki budowlanej czy rzeźb) poz wala 
kojarzyć artefakty z kompozycją całych budowli, stanowiąc 
dokumentalny zapis zamysłu projektantów i blis kiej współ-
pracy architekta z artystą rzeźbiarzem.  Sta  re,  czarno-białe 
zdjęcia obiektów nabierają tu zupełnie  in  ne go  znaczenia 
i rangi, gdy obok widać autentyczną  ko  lo rystykę ceramicz-
nych detali. Jest to szczególnie istotne w przypadku gdy 
budowle, w których je zastosowano, przes tały już istnieć. 
Z wielu wspaniałych realizacji prezentowanych na 
wys  tawie  należy wymienić kilka najbardziej wyjątko-
wych. Wśród obiektów biurowych poczesne miejsce zaj-
muje siedziba Berliner Tagblatt –  Rudolf-Mosse-Haus 
(Berlin, Schützenstraße 25) przebudowana w latach 
1921–1923 przez Ericha Mendelsohna, we współpracy 
z ar  chitektem i rzeźbiarzem Paulem Rudolfem Hennin-
giem. Jest to jeden z pierwszych budynków w stylu Neues 
Bauten, o horyzontalnych pasach okien i licowanych 
ce ra  miką ściankach podparapetowych, który stał się wzo-
rem dla modernistów (il. 4)
6
. W tym samym czasie, w la -
tach 1922–1924, wzniesiony został w Hamburgu gigan-
tyczny Chilehaus, w którym pracowało ponad 1000 osób. 
Zaprojektował go Fritz Höger we współpracy z rzeźbia-
rzem Richardem Kuöhlem. Architektura, a zwłaszcza wy -
 konane z klinkieru elewacje i detale sprawiły, że budynek 
uznawany jest za ikonę ekspresjonizmu [10]. W la tach 
1924–1926, w Berlinie, przy Dudenstrasse,  wzniesiono 
Haus des Verbandes der Buchdruker. Ten utrzymany 
w duchu Neue Sachtlichkeit budynek zaprojektowali 
architekci Max Taut i jego wspólnik Franz Hoffmann oraz 
inżynier Karl Bernhard. Minimalistycznej formie obiektu 
przeciwstawiono bajecznie kolorowe wnętrza licowane 
wielobarwną ceramiką i ożywione abstrakcyjnymi cera-
micznymi rzeźbami Rudolfa Bellinga [5, s. 70–71], [11]. 
W latach 1925–1928 w Berlinie-Charlottenburgu przy 
Dernburgstrasse zbudowano dyrekcję poczty – Ober post-
direktion, którą zaprojektował Willy Hoffmann. Ceramikę 
budowlaną stworzył John Martens, a symboliczne figury 
zdobiące fasadę tego gmachu wykonał rzeźbiarz Hans 
Klakow
7
.
5
 
Dane zebrane na podstawie literatury przedmiotu. Por. [1], [5] i [7].
6
 Trzeba dodać,  że wnętrza były autorstwa architekta Richarda 
Neutry’ego, który w tym czasie tworzył w USA. Por. [5, s. 86–87] oraz 
[9, s. 33–43].
7
  Informacja od Dietricha Klakowa, syna Hansa, uzyskana w 2006 r.
who perfected new technologies of production of structu-
ral ceramic products of large dimensions, contributed 
much in this respect. He also made attempts in cooperat-
ing with Puhl und Wagner to combine them with mosaics. 
As a result of the uniqueness and a huge range of Blu-
menfeld’s ce  ra mic products his customers included such 
famous Ger man architects as Bruno Möhring, Peter Beh-
rens, Hans Poelzig, Bruno Taut, Otto Rudolf Sal vis berg, 
Walter Gro pius, Willy Hoffmann, Mies van der Rohe, 
Erich Men del sohn, Fritz Höger or Hermann Dern burg. 
Those architects cooperated with equally renowned sculp-
tors such as Paul Ru dolf Henning, Hans Schmidt, Ernst 
Freese, Felix Kupsch, Karl Lehn, Richard Kuöhl, Ulrich 
Nitschke, Hans Kla kow and Paul Hermann
5
.  Keep  ing  in 
mind how important promotion is, this coope ra tion was 
mentioned in brochures regularly published in 
1910–1932 
presenting the company’s designs [5, pp. 60–63], 
[8], and 
the pro ducts were displayed at Werk bund’s  ex  hi bi tions 
and  in  nu merous  domestic  shows  of  ce  ramic  products.
The exhibition in Velten is especially interesting as it 
includes not only photographs showing the history of the 
company’s operations in different periods but the original 
products as well. It presents the history of a product which
 
has been known for millennia and whose imperviou sness 
to the elements makes it almost indestructible; a pro -
duct that has been universally used throughout all his tory 
of architecture and art. The way the exhibits are dis played 
(descriptions, old and present-day photos as well as frag-
ments of ceramic building materials or sculptures) enables 
the visitors to associate the artifacts with the composition 
of whole buildings, providing a documentary account of 
the designers’ ideas and testifying to the close cooperation 
of the architect with the artist-scul ptor. Consequently, the 
old black and white pictures of the buildings look differ-
ent and more distinguished when the visitors can see their 
original ceramic details in original colors. It is especially 
important in the case when the buil d  ings where the 
ceramic materials were used no longer exist. 
Among many great designs presented at the exhibition 
the most exceptional ones include such office buildings as 
the seat of Berliner Tagblatt – Rudolf-Mosse-Haus (Ber-
lin, Schützenstraße 25) remodeled in 1921–1923 by Erich 
Mendelsohn in cooperation with the architect and sculp-
tor Paul Rudolf Henning. This is one of the first buildings 
in  Neues Bauten style with horizontal ribbon windows 
and walls below windows covered with ceramic cladding, 
which became a pattern for modernists to follow (Fig. 4)
6
. 
At the same time, in 1922–1924, gigantic Chilehaus 
where over 1000 people worked was built in Hamburg. It 
was designed by Fritz Höger in cooperation with the 
sculptor Richard Kuöhl. It is because of its architecture, 
and especially facades and details made of clinker, that 
the building is considered to be the icon of ex  pressio-
nism [10]. In 1924–1926, Haus des Verbandes der Buch-
5
 Data collected on the basis of the literature on the subject. 
Compare [1], [5] and [7].
6
  It should be added that the interiors were designed by the archi-
tect Richard Neutry who at that time designed in the USA. Por. [5, 
pp. 86–87] and [9, pp. 33–43].