38 Barbara Widera
rezydencjami miejskimi, a jeden został zaprojektowany
jako elegancki obiekt handlowy. Wybrano budowle re-
prezentatywne dla twórczości Horty: Hôtel Tassel (1893–
1894), Hôtel van Eetvelde (1897–1901), Maison et Atelier
Horta (1898–1901) oraz Magasins Waucquez (1903–1906).
Dodatkowym kryterium była możliwość przeprowadzenia
badań in situ, uwzględniających analizy poziomu oświe-
tlenia światłem dziennym w celu określenia współczynni-
ka oświetlenia dziennego (daylight coecient).
Do najważniejszych cech twórczości Victora Horty,
deniujących rolę światła dziennego w projektowanych
przez niego budynkach, należały:
– dążenie do zapewnienia użytkownikom budynku
kontaktu z przyrodą jako źródłem wszelkiego życia,
– wzorowane na obserwacji natury dążenie do wyeli-
minowania stref pozbawionych światła dziennego,
– dążenie do tworzenia otwartych, jasnych i dobrze
wentylowanych przestrzeni, będących dla architekta wy-
znacznikiem funkcjonalności i elegancji.
Na podstawie przeprowadzonej analizy porównawczej
czterech wybranych do badań obiektów wyodrębniono sie-
dem głównych metod, za pomocą których architekt dążył
do realizacji opisanych powyżej założeń. Metody te scha-
rakteryzowano w kolejnych częściach artykułu, wskazu-
jąc, w jaki sposób ich wykorzystanie wpływało na formę
architektoniczną i sposób funkcjonowania każdego z ba-
danych obiektów.
Eksperymentalne zastosowanie stali i szkła
w fasadach, świetlikach i witrażach
Cechujące twórczość Victora Horty dążenie do nadawa-
nia budynkom organicznej i dynamicznej formy wymagało
od architekta wykorzystywania nowoczesnych materiałów
i rozwiązań konstrukcyjnych. Szczególnie wyraziste, in-
nowacyjne zastosowanie stali i szkła uzewnętrzniało się
w fasadach, świetlikach i witrażach budowli. Horta wpro-
wadzał do architektury szkło o różnych fakturach, barwach
i zróżnicowanym stopniu przezroczystości. Dzięki zastoso-
waniu lekkiej żelaznej lub stalowej konstrukcji opartej na
krzywiznach i łukach w elewacjach i zadaszeniach budyn-
ków udawało się uzyskać otwarte, przeszklone przestrzenie,
umożliwiające wprowadzanie do wnętrz światła słonecz-
nego w niespotykanej dotychczas w architekturze ilości.
W pierwszym z badanych obiektów, zaprojektowanym
w 1893 r. Hôtel Tassel, monumentalne okna wypełnia-
ły całą centralną część elewacji. W przeciwieństwie do
bogato zdobionych XIX-wiecznych kamienic w bruk-
selskiej dzielnicy Saint Gilles fasada domu Tassela była
nowoczesna, jasna i niemal pozbawiona ornamentu. O jej
eleganckim wizerunku decydowały duże powierzchnie
przeszkleń i rozdzielające je wertykalne elementy kon-
strukcyjne: kamienne słupy z dyskretnymi biomorczny-
mi dekoracjami na pierwszym piętrze oraz żelazne słupki
na drugiej i trzeciej kondygnacji. Wysunięty, nieznacznie
zaokrąglony wykusz pozwalał na wychwytywanie maksy-
malnej ilości promieniowania słonecznego w ciągu dnia.
Z kolei umieszczony w saloniku-palarni witraż z dyna-
micznie wijącymi się łodygami i liśćmi w liliowo-złota-
wych odcieniach umoż liwiał ltrowanie światła, zapobie-
the daylighting analysis in order to determine the daylight
factor.
The crucial features of Victor Horta work, dening the
role of daylight in the buildings, included:
– providing contact with nature as the source of all life,
– eliminating areas without daylight penetration,
based on nature observation,
– creating open, bright and well-ventilated spaces, per -
ceived by the architect as a determinant of functionality
and elegance.
On the basis of the comparative analysis of the four
objects selected for research, seven main methods were
distinguished, with the use of which the architect sought
to implement the assumptions described above. These
methods are characterized in the following parts of the
article, showing how their application inuenced the ar-
chitectural form and the way of functioning of each of the
examined edices.
Experimental use of steel and glass in façades,
skylights and stained glass windows
The strong tendency to give buildings an organic and
dynamic form was a distinctive feature of Victor Horta
work and required the employment of modern materials
and structural solutions. Particularly expressive, innova-
tive use of steel and glass manifested itself in the façades,
skylights and stained glass windows. Horta introduced
glass with a variety of textures, colours and several degree
of transparency into architecture. With the lightweight
iron or steel structures using curves and arches, the archi-
tect obtained open, glazed spaces in the façades and roofs,
allowing to introduce sunlight into the building interiors
in an amount unprecedented in architecture.
In the rst of the examined buildings, the Hôtel Tassel
designed in 1893, monumental windows lled the entire
central part of the façade. In contrast to the richly deco-
rated 19
th
-century townhouses in the Saint Gilles district
of Brussels, the façade of the Tassel house was modern,
bright and almost devoid of ornamentation. Its elegant im-
age was determined by large glazed areas divided by ver-
tical structural elements: stone columns with discreet bio-
morphic decorations on the rst oor and iron posts on the
second and third storey. The protruding, slightly rounded
oriels allowed for capturing the maximum amount of solar
radiation during the day. The stained glass window with
dynamically twisting stems and leaves in lilac-golden
shades, placed in the smoking lounge, ltered the light,
prevented the room from overheating in the summer, at
a high angle of sunlight, and gave the interior a warm,
pastel colours. The second, semi-circular bay window was
located in the centre of the garden elevation. The architect
did not embed a stained glass in it, so as not to limit the
view on the greenery surrounding the house. However, the
stained glass windows were placed in numerous panels
inside the building, decorating both the doors and parti-
tion walls. In places where Horta deemed it appropriate to
introduce glass walls, but did not want to limit the access
of light, slender iron posts were situated instead of stained
glass, dening the space divisions.