Wskazówki dla autorów
Redakcja pisma naukowego „Architectus”, chcąc usprawnić prace redakcyjne i edytorskie, prosi wszystkich Autorów o przestrzeganie zaproponowanych zasad przygotowywania tekstów i materiałów ilustracyjnych.
Informacje ogólne
Redakcja przyjmuje niepublikowane wcześniej artykuły naukowe dotyczące historii architektury i urbanistyki, konserwacji i ochrony zabytków architektury, teorii architektury i urbanistyki, praktyki projektowej i współczesnych paradygmatów architektury, tradycyjnych i nowych technologii w architekturze, architektury i sztuki, estetyki w architekturze, etyki w architekturze, edukacji architektonicznej, związków architektury z innymi dziedzinami nauki. Zgłoś artykuł.
Przez artykuł naukowy należy rozumieć tekst prezentujący wyniki oryginalnych badań o charakterze empirycznym, teoretycznym, technicznym lub analitycznym, przedstawiający obecny stan wiedzy, metodykę badań, przebieg procesu badawczego, jego wyniki oraz wnioski, z przytoczeniem cytowanej literatury (bibliografia).
Przyjmowane są także inne opracowania o charakterze niecytowalnym (zwyczajowo nierecenzowane), zamieszczane w działach:
- Prezentacje
- Nasi mistrzowie
- Sprawozdania.
Od 2021 r. teksty artykułów są drukowane w języku angielskim. Redakcja przyjmuje prace w języku polskim. Po otrzymaniu pozytywnych recenzji i zatwierdzeniu artykułu przez redakcję obowiązek dostarczenia wersji angielskiej artykułu spoczywa na autorze (redakcja nie tłumaczy tekstów na język angielski), prace autorów zagranicznych przyjmowane i drukowane są w języku angielskim. Cały artykuł powinien liczyć od 20 do 35 tysięcy znaków ze spacjami (z bibliografią włącznie).
Zgłoszenie artykułu jest równoznaczne z akceptacją obowiązujących w periodyku procedur kwalifikowania artykułów do publikacji i z udzieleniem Politechnice Wrocławskiej licencji wyłącznej, nieodpłatnej, nieograniczonej czasowo w zakresie następujących pól eksploatacji: wprowadzenia utworu do pamięci komputera, utrwalenia i zwielokrotnienia utworu różnymi technikami, wprowadzenia do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego utworu, wprowadzenia do ogólnie dostępnych sieci komputerowych, rozpowszechnienia utworu, jego udostępnienia w postaci elektronicznej w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym (np. na stronie internetowej czasopisma), umieszczenia utworu w bibliotekach i repozytoriach cyfrowych, m.in. w Dolnośląskiej Bibliotece Cyfrowej oraz w internetowych, ogólnie dostępnych (open access) bazach danych, np. POL-index, ICI Journal Master List, BazTech, CEJSH, a także promowania artykułu w mediach społecznościowych przy użyciu opublikowanych ilustracji.
Po akceptacji artykułu do druku Wydawca nabywa ogół praw do druku i rozpowszechniania na wszystkich polach eksploatacji. Czasopismo ukazuje się w otwartym dostępie na licencji CC BY NC ND. Wersją pierwotną czasopisma jest wersja on-line. Autorzy nie ponoszą żadnych opłat z tytułu zgłoszenia artykułu do publikacji.
Recenzje
Autorzy, przysyłając pracę, wyrażają zgodę na proces recenzji. Wszystkie nadesłane prace są poddawane ocenie w pierwszej kolejności przez Redakcję, a następnie przez dwóch niezależnych recenzentów (spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora artykułu). Obowiązuje zasada dwustronnej anonimowości (double-blind review). Autor jest informowany o wyniku recenzji. Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia do druku podejmuje Redaktor Naczelny (redaktor tomu).
Kryteria przyjmowania artykułów do publikacji:
- zgodność z zakresem tematycznym czasopisma i z zasadami etycznymi obowiązującymi w nauce
- opinie recenzentów
- wartość naukowa artykułu
- oryginalność ujęcia problemu, przejrzystość i logika wywodu
- warsztat naukowy autorów.
Nazwiska recenzentów nie są ujawniane autorom. Recenzenci, podejmując się zadania przygotowania opinii, zobowiązują się do zachowania poufności, rzetelności, obiektywności i do niewykorzystywania recenzowanych prac dla swoich osobistych potrzeb i korzyści. Wyrażają też jednocześnie zgodę na zamieszczenie ich imienia i nazwiska oraz afiliacji na stronie www periodyku w zbiorczym zestawieniu recenzentów współpracujących z czasopismem w danym roku.
Zapobieganie nierzetelności naukowej
Czasopismo przyjęło zasady etyki publikacyjnej, które są zgodne z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on Publication Ethics). Redakcja nie przyjmuje do druku artykułów, w których występuje podejrzenie o autorstwo widmo (ghostwriting), autorstwo gościnne (guest authorship) etc., a wszelkie wykryte przypadki nierzetelności naukowej będą ujawniane przez Redakcję..
Szczegółowe zasady są przedstawione w zakładce Zasady etyczne na stronie www czasopisma.
Artykuł
Do Redakcji należy dostarczyć tekst artykułu w języku polskim wraz z materiałem ilustracyjnym w formie elektronicznej (tekst w formacie .doc, .docx; ilustracje – nieskompresowane – w powszechnie stosowanych formatach graficznych: .jpg, .TIFF, .bmp).
Artykuły muszą być anonimowe dla recenzentów, dlatego należy zadbać o to, aby wszelkie informacje umożliwiające identyfikację autora/autorów artykułu w tekście głównym, przypisach dolnych i bibliografii zostały usunięte. Po otrzymaniu pozytywnych recenzji i zatwierdzeniu artykułu przez redakcję, autor tłumaczy tekst we własnym zakresie, podając nazwisko tłumacza (będzie opublikowane, autor sam powinien wystąpić o stosowną zgodę).
I. Na pierwszej stronie należy podać:
-
tytuł pracy w języku polskim i angielskim
-
tytuł skrócony, który będzie umieszczony w żywej paginie (w obu wersjach językowych)
-
pełne imię i nazwisko Autora/Autorów pracy*
-
w przypisie dolnym: pełną nazwę ośrodka/ośrodków, z którego pochodzi Autor/Autorzy (w oficjalnym brzmieniu po polsku i angielsku), oraz unikatowy numer/numery identyfikujący naukowca (ORCID) i adres e-mail do korespondencji (zostanie opublikowany).
II. Wytyczne merytoryczne
Artykuł powinien zawierać:
A. Część tekstowa:
Tytuł artykułu musi odpowiadać treści opracowania.
-
Wprowadzenie:
a. zwięzłe przedstawienie problemu badawczego – zakres tematyczny, czasowy, terytorialny
b. przyczyna podjęcia tematu, cel badań, hipoteza
c. krótki opis treści artykułu.
-
Stan badań (wybór, do 10 pozycji).
-
Opis badań własnych: a. termin prowadzenia badań i metody badawcze b. wyniki prac.
-
Wnioski.
-
Podsumowanie – co nowego udało się dodać do stanu wiedzy, czego nie udało się ustalić, postulaty badawcze.
-
Podziękowania.
-
Bibliografia.
-
Streszczenie i słowa kluczowe w wersji polskiej i angielskiej.
B. Część ilustracyjna
Redakcji zależy na przestrzeganiu zasady: opisywane obiekty są dobrze znane autorowi i badane przez autora osobiście, a nie za pośrednictwem internetu. W związku z tym oczekujemy minimum 30% fotografii własnych. Ta zasada została przyjęta w związku z masowym powstawaniem artykułów kompilacyjnych, opatrzonych ilustracjami wyłącznie z internetu.
III. Wskazówki szczegółowe
Streszczenie − do artykułu należy dołączyć streszczenie w dwóch wersjach językowych (polskiej i angielskiej). Streszczenie nie może liczyć więcej niż 300 słów. Powinno w jak najbardziej zwięzłej formie przedstawiać zawartość pracy. Musi więc zawierać wprowadzenie w tematykę artykułu, cele, metodykę badań i wnioski.
Słowa kluczowe w języku polskim i angielskim (3–5 słów).
Przypisy − zaleca się stosowanie przypisów rzeczowych (komentujących i uzupełniających fragmenty tekstu), a nie będących tylko powołaniami na bibliografię.
Skróty, symbole, terminy obcojęzyczne − należy używać tylko standardowych skrótów czy symboli, pamiętając o podaniu pełnej nazwy przy pierwszym pojawieniu się terminu w tekście.
Bibliografia
Bibliografia powinna być uporządkowana według kolejności cytowania. Nie może zawierać więcej niż 30 pozycji. Do każdej z tych pozycji powinien znaleźć się stosowny odnośnik w tekście (numer pozycji w nawiasie kwadratowym). Bibliografię należy umieścić na końcu tekstu. Obowiązuje następujący zapis adresów bibliograficznych:
Książki:
nazwisko i inicjał imienia autora, tytuł pracy, tom, nazwę wydawcy, miejsce i rok wydania, np.:
[1] Tomaszewicz A., Wrocławskie wille i osiedla willowe doby historyzmu, Oficyna Wydawnicza PWr, Wrocław 2019.
Artykuły z czasopisma:
nazwisko i inicjał imienia autora, tytuł pracy, tytuł czasopisma w cudzysłowie, rok, tom, strony, np.:
[1] Wróblewski S., Neogotyckie mauzoleum barona von Lachmann-Falkenau w Jałowcu (Wingendorf), „Architectus” 2019, nr 2(58), 3–15, doi: 10.5277/arc190201.
W przypadku gdy artykuł jest opatrzony numerem DOI, koniecznie należy go zamieścić na końcu zapisu.
Prace zbiorowe:
nazwisko i inicjał imienia autora, tytuł pracy, [w:] inicjał imienia i nazwisko redaktora, tytuł pracy, tom, nazwa wydawcy, miejsce i rok wydania, strony np.:
[1] Urbanik J., Dom rosnący w międzywojennych Niemczech / The growing house in interwar Germany, [in:] M.J. Sołtysik, M. Stępa (red.), Architektura XX wieku, zachowanie jej autentyzmu i integralności w Gdyni i w Europie / Architecture of the 20th century, preservation of its autenticity and integrity in Gdynia and Europe, Urząd Miasta Gdyni, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2020, 71–78.
[2] Dąbkowska M., Konserwacja architektury cysterskiej w XIX i XX w. – opactwa śląskie i wybrane klasztory czeskie, [in:] E. Łużyniecka (red.), Dziedzictwo architektoniczne. Restauracje i adaptacje zabytków, Oficyna Wydawnicza PWr, Wrocław 2018, 53–66, doi: 10.5277/DZAR_R_2018.
Ilustracje i tabele
W pracy można zamieścić do 10 ilustracji (w zależności od objętości pracy, w tym co najmniej 30% ilustracji własnych autora). Wszystkie ilustracje i tabele muszą być ponumerowane (zgodnie z kolejnością ich omawiania/pojawiania się w tekście) i opatrzone podpisami (w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej). W tekście należy umieścić odniesienia do wszystkich ilustracji i tabel (w odpowiedniej kolejności, w nawiasach okrągłych).
Załączniki:
- adres Autora odpowiedzialnego za korespondencję, zawierający tytuł/stopień naukowy, imię i nazwisko, adres ośrodka, numer telefonu (do wiadomości Redakcji), adres e-mail (zostanie opublikowany)
- podpisane odręcznie oświadczenie, że praca powstała zgodnie z zasadami etyki obowiązującymi w nauce (wzór dostępny na stronie www czasopisma)
- pisemną akceptację artykułu przez promotora (doktoranci).
Prace przygotowane niezgodnie z przedstawionymi zaleceniami będą odsyłane Autorom w celu uzupełnienia.
Korekta autorska
Po opracowaniu redakcyjnym artykułu i akceptacji tekstów przeznaczonych do druku Autorzy nie dokonują zmian w tekście, można jedynie poprawić błędy, które wynikają z formatowania i nanoszenia koniecznych poprawek redakcyjnych. Autorzy są zobowiązani do wykonania korekty autorskiej w ciągu 3 dni od jej otrzymania.
Pliki do pobrania
WSKAZÓWKI.DOC
OŚWIADCZENIE.DOC