Architektoniczne i mentalne podstawy wizerunku g艂贸wnej ulicy handlowej. Przypadek ulicy 艢widnickiej we Wroc艂awiu
Micha艂 D臋bek
doi:10.5277/arc170204
Streszczenie
W artykule przedstawi艂em wyniki sze艣ciu bada艅 wizerunku oraz spo艂ecznego funkcjonowania ulicy 艢widnickiej. W przekrojowych, jako艣ciowych i ilo艣ciowych badaniach, w艂膮cznie z metod膮 kartowania poznawczego, wzi臋艂o udzia艂 292 respondent贸w. Byli to mieszka艅cy Wroc艂awia, obcokrajowcy mieszkaj膮cy czasowo we Wroc艂awiu oraz przedsi臋biorcy prowadz膮cy sklepy i lokale us艂ugowe w ramach tej ulicy. Eksploruj膮c 藕r贸d艂a i prawdopodobne fizyczne fundamenty wizerunku ulicy inspirowa艂em si臋 koncepcj膮 obrazu miasta Kevina Lyncha oraz j臋zykiem wzorc贸w Christophera Alexandra i jego wsp贸艂pracownik贸w. Okaza艂o si臋, mi臋dzy innymi, 偶e ulicy 艢widnickiej brakuje niekt贸rych struktur urbanistyczno-architektonicznych kluczowych dla prawid艂owego funkcjonowania spo艂ecznego ulicy handlowej, a tak偶e 偶e jej niez艂y wizerunek raczej nie jest silnie zwi膮zany z funkcj膮 handlowo-us艂ugow膮. Tylko jeden z najbardziej atrakcyjnych i najcz臋艣ciej przywo艂ywanych przez badanych punkt贸w orientacyjnych, DH Renoma, stanowi w wizerunku ulicy element o jednoznacznie wielkomiejsko-handlowym charakterze.