88 Ewa Cisek
po gromem życie małych społeczności toczyło się w obrę-
bie jasno zorganizowanych przestrzeni. Proste w formie,
bielone domy o archetypowych, dwuspadowych dachach
tworzyły struktury mieszkaniowe o organizacji przes-
trzen nej klastrów. Część mieszkaniowa skupiała się zwy-
kle wokół centralnie usytuowanych funkcji: sakralnej –
kościoła/kaplicy lub użytkowej – rybackiego portu. Naj-
większym założeniem tego typu była arktyczna osada
Honnings våg położona na wyspie Magerøya. W jej bli-
skim sąsiedztwie usytuowane były również rybackie
wioski: Gjesvær, Kamøyvær i Skarsvåg, prezentujące
klastrowy układ w mniejszej skali. Wszystkie cztery zo -
stały po wojnie zrekonstruowane i odbudowane, uzysku-
jąc dodatkowe miano wiosek kulturowych i ekomuzeów.
Najbardziej spektakularnym z wymienionych przykładów
jest Honningsvåg. Gdy mieszkańcy osady powrócili do
niej po zakończeniu działań wojennych latem 1945 r.,
zastali morze gruzu z jedynym ocalałym, nietkniętym
obiektem, którym okazał się miejscowy kościół. Z nie-
znanych do dziś pobudek okupanci oszczędzili świątynię,
co w dużej mierze przyczyniło się do szybkiej reaktywa-
cji lokalnej społeczności. Świadomość, że zabytkowy,
pochodzący z 1885 r. drewniany obiekt ocalał, wystarczy-
ła, aby dać ludziom nadzieję na odbudowę doszczętnie
zniszczonej osady. Biały kościółek stał się miejscem
zakwaterowania dla pierwszych przybyłych do Honnings-
våg dawnych jego mieszkańców. Zorganizowano tu rów-
nież tymczasową kuchnię i piekarnię, które mogły wyży-
wić nawet 100 osób dziennie. Wokół kościoła z czasem
zaczęły powstawać drewniane baraki mieszkalne, w efek-
cie czego w Wigilię Bożego Narodzenia 1945 r. świątynia
mogła już być użytkowana wyłą
cznie do celów liturgicz-
nych i jako miejsce modlitwy. Fakt, że budynek ten ode-
grał ważną rolę latem 1945 r., pełniąc funkcję sypial ni,
magazynu żywności i kuchni dla małej społeczności, spra-
wił, że w późniejszym czasie uczyniono go głównym koś-
ciołem parafii Nordkapp, liczącej dziś ponad 3000 mie-
szkańców. Obecnie stanowi on symbol odwagi, na dziei
i jedności powracających po wojnie osadników. Współ-
cześni mieszkańcy Honningsvåg wyrazili również ostry
sprzeciw wobec planów gminy zastąpienia zabytkowego
obiektu większą formą architektoniczną. W rezultacie
tych protestów kościół pozostał, wybudowano natomiast
mo gące pomieścić znaczną liczbę wiernych nowe cen-
trum parafialne.
W 1947 r. rozpoczął się proces rekonstrukcji i odbudo-
wy Honningsvåg oraz innych zniszczonych miejscowo-
ści, który trwał nieprzerwanie do 1960 r. Inicjatorem tych
działań była specjalnie do tego celu powołana Organizacja
Rewitalizacji Obszarów Zniszczonych Wskutek Pożaru
(norw. Brente Steders Regulering – BSR), zaś głównym
architektem projektu został Per Lingaas. Znaczna część
obecnej struktury miasta powstała właśnie w tamtym
ok resie. Zasady planu odbudowy z lat 1947–1960 zostały
wykorzystane także w kolejnych etapach rozbudowy ca -
łego założenia. W efekcie tych działań ukształtowało się
obecne Honningsvåg, będące w znacznej części wierną
rekonstrukcją pierwotnej kompozycji: z dominującym na
wzgórzu drewnianym, bielonym kościółkiem i zorgani-
zowaną w klastrach zabudową mieszkaniową, skupiającą
trally located functions: ecclesiastical – church/chapel, or
services – fishing harbor. The biggest arctic settlement of
that type was that of Honningsvåg located on Magerøya
island. Other fishing villages: Gjesvær, Kamøyvær, and
Skarsvåg with cluster layouts on a smaller scale were lo -
cated nearby. After the war, all four settlements were
reconstructed and rebuilt as cultural villages and ecomu-
seums. Honningsvåg is the most spectacular of them.
When in the summer of 1945 the inhabitants of the settle-
ment returned after the war, all they found was a sea of
debris and only one original, untouched building – the
local church. For unknown reasons the occupiers spared
the church, which to a large extent contributed to quick
reactivation of the local community. The mere knowledge
that the historical, wooden building from 1885 survived
was enough to give people hope for the rebuilding of the
whole settlement. That little, white church was the place
where the first of Honningsvåg’s original inhabitants
stayed. A makeshift kitchen and a bakery were also orga-
nized there to feed as many as 100 people daily. In time,
some wooden dwelling barracks were constructed around
the church, and in fact on Christmas Eve 1945 the church
could be used only for religious purposes such as liturgy
and prayer. As this building played an important role in
the summer of 1945, when it was used as a sleeping place,
food storage, and a kitchen for the small community, later
it became the main church in Nordkapp parish, which
today has more than 3000 inhabitants. At present it is
a symbol of courage, hope, and brotherhood of the settlers
returning to this place after the war. The present inhabit-
ants of Honningsvåg expressed their strong objection to
the county’s plans to replace the historical building with
a larger architectural structure. As a result of these protests
the church remained untouched, and instead a new parish
center was built with room for many more congregants.
The process of reconstruction and rebuilding of
Honnings
våg
and other destroyed towns started in 1947
and continued until 1960. These activities were initiated
by the Organization for Revitalization of the Areas De -
stro yed by Fire (Brente Steders Regulering – BSR) which
was established especially for this purpose, and Per Lin-
gaas was the chief architect of the project. A large part of
the current structure of the town was developed at that
time. The principles of the rebuilding plan in 1947–1960
were applied also in following stages of the extension of
the whole development. In effect, those activities resulted
in the present time Honningsvåg which is to a large extent
a faithful reconstruction of its original composition: with
a wooden, little, whitewashed church dominating on the
top of a hill and residential buildings organized in clusters
around Vågen bay. Its uniformity, resulting from the tra-
ditional form of the houses – their sizes, plans, and roofs,
later painted in varied colors – was supposed to express
the integrated living conditions and their structure.
The reconstruction works in the area of Finnmark were
perfectly summarized in the text by Elisabeth Seip –
director of the Museum of Architecture in Oslo [1]. The
work by Ingrid Sætherø is a thorough study of the project
of the reconstruction and rebuilding of Honningsvåg and
nearby villages [2]. The process of developing the zone