Prezentacje/Presentations 77
kwartałów miejskich nawiązujących skalą do tradycyj-
nych rozwiązań stosowanych w Berlinie.
Idea urbanistyczna projektu (il. 1) zakłada stworzenie
ciągów budynków, orientowanych zgodnie z kierunkami
najważniejszych osi wyznaczonych przez terminal lotni-
ska, stanowiących integralne przejście między częścią
prze mysłową (usytuowaną w zachodniej części projektu
w zachowanych halach i hangarach lotniska), a częścią
naukowo-badawczą, która zaplanowana została w części
wschodniej kompleksu. W każdym kwartale zaprojekto-
wano współczesną manufakturę powiązaną strukturalnie
z budynkami mieszkalnymi oraz budynki socjalne i usłu-
gowe, pomiędzy którymi tworzą się wewnętrzne place.
Istniejący heksagonalny budynek terminalu głównego,
zgodnie z wymaganiami konkursowymi, został zachowa-
ny i wkomponowany w założenie – stanowiąc jego naj-
ważniejszy akcent. Uznano też za celowe zachowanie
wszystkich hal, hangarów i budynków towarzyszących
portu lotniczego – znajdujących się w zachodniej części
opracowywanego terenu.
Komunikację podzielono na dwa główne ciągi, z któ-
rych jeden obsługuje część produkcyjną (transport zaopa-
trujący istniejące i projektowane hale przemysłowe),
a drugi tworzy aleję przeznaczoną dla ruchu osobowego,
w tym dla e-pojazdów napędzanych energią elektryczną.
Podział ten pozwala na uwolnienie alei od ciężkich pojaz-
dów dostawczych. Każdy kwartał wyposażono w parking
podziemny dla mieszkańców, pracowników i klientów,
obsługiwany przez wjazdy z mało ruchliwych bocznych
ulic. W ten sposób wewnątrz zaprojektowanych kwarta-
łów znalazły się place i ciągi piesze. Placyki dzięki różno-
rodności otaczającej je zabudowy mają indywidulany cha-
rakter, co akcentowane jest dodatkowo układem zieleni.
W skali architektonicznej (il. 2–4) przedstawiono
ry sunki prostokątnej, jednokondygnacyjnej hali produk-
cyjno-wystawowej oraz zespolonych z nią sześciokondy-
gnacyjnych wież mieszkalno-usługowych (o kształcie
odwróconej litery L). Układ hali produkcyjnej i towarzy-
szących jej dwóch lokali usługowych oraz sklepu manu-
faktury (showroom) zorientowano tak, aby hala dostępna
była z ciągu dostawczego, a usługi i sklep otwierały się
w stronę placów znajdujących się wewnątrz kwartałów.
Halę, jej zaplecze i wejścia do niej zaprojektowano tak,
aby po godzinach pracy znaczna jej część mogła być
prze kształcana na salę sportową, koncertową lub pływal-
nię (schemat tej transformacji pokazano na il. 1 i 2).
Większą część płaskiego dachu ponad halą produkcyjną
przeznaczono na tzw. farmę miejską, będącą obecnie
w wielkich miastach nową, proekologiczną ideą. Ponad
lokalami przeznaczonymi na komercyjne usługi, zlokali-
zowanymi w narożnikach, przewidziano kondygnację
przeznaczoną na usługi socjalne lub biura, a ponad nią
kolejne trzy piętra mieszkalne. Te kondygnacje ukształto-
wano tak, aby zapewnić dużą różnorodność i możliwość
indywidualnego kształtowania układu mieszkań (il. 2 i 4).
Zaproponowano mieszkania typu: single atelier, lofty,
mieszkania połączone z pracą, duże mieszkania dla rodzin
z dziećmi oraz mieszkania eksperymentalne – wspólnoto-
we. Elastyczność szkieletowego układu konstrukcyjnego
pozwala w przyszłości na przebudowę pięter, w miarę
Seitenstraßen erreicht werden kann. Die Quartiere bieten
Plätze, die miteinander verbunden sind und dank ver-
schiedenster Arrangierung einen individuellen Charakter
aufweisen.
Im architektonischen Maßstab (Abb. 2, 3 und 4) wird
eine rechteckige, eingeschossige Pro duk tionshalle
mit Show room, sowie sechsgeschossige Wohn-Dienst -
leis tungstürme, die mit ihr verbunden sind, (in Form
eines umgedrehten L´s) vogeschlagen. Die Produk tions-
halle ist zur Anliefe rungsstrasse ausgerichtet, wohinge-
gen die zwei Dienst leistungen und der Showroom sich
zum Platz hin öffnen. Die eigen tliche Werkhalle ist so
kon zipiert, dass sie nach Feier abend zur Sporthalle,
Kon zerthalle oder Schwimm bahn trans formiert werden
kann (siehe Abb. 1 und 2). Der Großteil des Flachdachs
der Pro duk tions halle wird für Urban Farming genutzt-
eine innerstädtische Variante von Strebergärten. Fol -
gende Woh nungs typen wurden vorgeschlagen: Single-
Ateliers, Lofts, Wohnungen+Ar beiten, Familien woh-
nungen sowie experimentelle Wo hnungen. Die Flexi-
bilität der rasterartig aufgebauten Stahl kon
struktion
er laubt eine spätere Aufstockung oder Rückbau der
Etagen, je nach den Bedürfnissen des Wohnungsmarkts.
Zusätzlich wurden in die Wohnetagen mögliche Büro-
grund risse aufgezeichnet, welche die Flexibiliät weiter
unterstreichen sollen.
Als weitere Herausforderung galt es die Konstruktion
der Produktionshalle, mit seinen großen Spannweiten,
und die darüberliegenden Wohnetagen, mit kleineren
Spann weiten, zu vereinen. Als Lösung wurde ein modula-
res Stahl skelett vorgeschlagen, das in der Produktionshalle
bei 12 × 12 m misst, und im Wohnteil bei 6 × 6 m liegt.
Die tra gende Konstruktion in der Halle baut auf V-för-
migen Stahlstützen auf, die mithilfe von Fach werk trägern
überdacht werden. Der auf einem orthogonalen Stahl-
skelett aufgebaute Wohnteil, wurde mit der Halle über
einen ebenfalls V-förmiges Fachwerk verbunden. Dank
dessen, er scheint der Wohntrakt von außen wie leicht über
der Halle schwebend. Zur Aussteifung werden Stahl be-
ton kerne ge nutzt, in denen Funktionsräume wie Umkleide,
Technik, Büros und Treppenhäuser zu finden sind. Das
mo dulare Baukastensystem gibt die Möglichkeit vor ge-
fertigte Ele mente zu nutzen und den Aufbau bzw. Abbau
zu beschleunigen.
Als ressourcen- und energiesparende Entwicklungs-
strategie, wurde ganz bewusst auf technisch aufwendige
Lösungen verzichtet und dafür technologische Notwendig-
keiten gezielt ausnutzt. Dazu gehört die Flexibilität der
Grund risse, Gebäudeautomation sowie das Nutzen von
re cyceltem Stahl als Primärkonstruktion. Die warme
Ab luft der Produktionshalle wird zum beheizen der Wo -
hnungen und Dienstleistungen genutzt. Anfallendes Grau-
wasser dient zum bewässern der Gärten sowie Toiletten-
spülungen. Durch die Nähe von Wohnen und Arbeiten,
entfallen Anfahrten zum Arbeitsplatz und damit unnötige
CO
2
- Emissionen.
Der Wettbewerbentwurf schlägt einen modernen
Stadtteil vor, der die Bereiche Leben und Arbeiten inno-
vativ verbindet, dabei ökonomisch und komfortabel ist,
sowie Chancen auf Individualität bietet. Wir glauben,