Autentyzm zabytkowej architektury i palimpsest/ Authenticity of historic architecture and palimpsest 113
Bibliografia /References
[1] Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii,
POLTEX, Katowice 2010.
[2] Sroczyńska J., Współczesna prezentacja dziedzictwa kulturowego
– przegląd wybranych dokumentów, „Czasopismo Techniczne. Ar-
chitektura” 2015, z. 6A (9), (112), 183–196.
[3] Asanowicz A., Systemy rzeczywistości wirtualnej w architekturze,
„Architecturae et Artibus” 2012, Nr 4, 5–12.
[4] Kluszczyński R.W., Światy możliwe – światy wirtualne – światy
sztuki. fragmenty teorii doświadczenia rzeczywistości wirtualnej,
[w:] M. Ostrowicki (red.), Estetyka wirtualności, Universitas, Kra-
ków 2004, 15–25.
[5] Rasmussen S.E., Odczuwanie architektury, Murator, Warszawa
1999.
[6] Mosaker L., Visualising historical knowledge using virtual reality
technology, „Digital Creativity” 2001, Vol. 12, No. 1, 1–11.
[7] Nacher A., Geomedia – między mediami a lokalizacją, [w:] P. Ce-
liński (red.), Kulturowe kody technologii cyfrowych, WSPA, Lublin
2011, 197–209.
[8] Maj A., Transgresje zmysłów w epoce augumentacji technologicz-
nej, „Kultura Współczesna” 2013, Nr 3, 131–140.
[9] Rewers E., PostPolis. Wstęp do lozoi ponowoczesnego miasta,
Universitas, Kraków 2005.
[10] MagnenatThalmann N., Papagiannakis G., Virtual Worlds and Aug
mented Reality in Cultural Heritage Applications, [w:] M. Balt sa
vias, A. Gruen, L. Van Gool, M. Pateraki (red.), Recording, Mo
deling and Visualization of Cultural Heritage, Taylor and Francis,
London, 419–430.
[11] Maj A., Media w podróży, ExMachina, Katowice 2010, 49–50.
[12] Ostrowicki M., Doświadczenie telematyczne w rzeczywistości elek
tro nicznego realis. Odczuwanie, „Kultura Współczesna” 2009,
Nr 3(61), 160–172.
[13] Zapłata R., Zabytkowa architektura we współczesnym mieście –
kraj obraz miejski zmysłowo doświadczany. Wybrane zagadnienia
pre zentacji in situ historycznej zabudowy, [w:] B. Fredryczak,
M. Cie sielski (red.), Krajobraz kulturowy, PTPN, Poznań 2014,
225–242.
[14] Brykowska M.E., Dokumentacja naukowa niezbędna dla ochrony
i konserwacji zabytków architektury, „Rocznik Geomatyki” 2007,
t. 7, z. 8, 115–132.
[15] Rouba B.J., Projektowanie konserwatorskie, „Ochrona Zabytków”
2008, Nr 1, 57–78.
[16] Konopacki J., Rozszerzona rzeczywistość – jako narzędzie
wspoma ga jące procesy analitycznodecyzyjne w architekturze
i pla nowaniu przestrzennym, „Przestrzeń i Forma” 2014, Nr 21,
89–108.
[17] Święcka E., Czy zostaną dokumentacje...?, [w:] B. Szmygin (red.),
System ochrony zabytków w Polsce – analiza, diagnoza, propozy-
cje, PKN ICOMOS, Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków
Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa, Politechnika Lubelska, Lu-
blin–Warszawa 2011, 105–109.
[18] Karta Krakowska, Kraków 2000, http://zabytkitonz.pl/pliki/Kar-
ta%20Krakowska%202000.pdf [accessed: 31.12.2015].
[19] Tajchman J., Podstawowe zagadnienia metody konserwacji i re-
stauracji dziedzictwa architektonicznego w zakresie zabytkowych
budowli, [w:] B. Szmygin (red.), Współczesne problemy teorii kon-
serwatorskiej w Polsce, MROZ ICOMOS, Politechnika Lubelska,
Warszawa–Lublin 2008, 155–167.
[20] Małachowicz E., Podstawowe działania zabezpieczające i prace
konserwatorskie przy zabytkach obronnych, [w:] P. Molski (red.),
Ochrona zabytków architektury, Towarzystwo Przyjaciół Forty-
kacji, Giżycko 1997, 84–92.
[21] Czechowicz J., Dylematy autentyzmu – pomiędzy trwałą ruiną
a od budową, „Czasopismo Techniczne. Architektura” 2015, z. 6A
(9), (112), 41–58.
[22] Karta Wenecka. Postanowienia i Uchwały II Międzynarodowego
Kongresu Architektów i Techników Zabytków w Wenecji w 1964 r.,
[w:] M. Konopka, B. Szmygin (red.), Vademecum konserwatorów
za bytków, cz. I, Międzynarodowe prawo ochrony dziedzictwa kultu
ry, Biuletyn ICOMOS, Warszawa 1996, 43–54.
[23] Wytyczne operacyjne do realizacji Konwencji światowego dzie-
dzictwa, UNESCO, 2012, http://icomos.swiatowedziedzictwo.pl/
icomos/images/dokumenty%20doktr%20i%20uchwaly/Wytycz-
ne%20operacyjne_2012.pdf [accessed: 31.12.2015].
[24] Czerner O., Wartość autentyzmu w zabytkach, „Ochrona Zabyt-
ków” 1974, 27/3 (106), 180–183.
[25] Święcka E., Pojęcie autentyzmu i malarstwo ścienne, „Architec-
tus” 2014, Nr 1(37), 41–47.
[26] Rouba B.J., Autentyczność i integralność zabytku – wyzwania kon-
serwatorskie, [w:] M.L. Lewicka, Zamki, grody, ruiny. Waloryzacja
i ochrona, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, PKN
ICOMOS, Warszawa–Białystok 2009, 100–110.
[27] Tezy do Krajowego Programu Ochrony Zabytków i Opieki nad Za
bytkami, „Wiadomości Konserwatorskie” 2004, Nr 15, 124–132.
[28] Dokument z Nara o autentyzmie, 1994, [w:] M. Konopka, B. Szmy-
gin (red.), Vademecum konserwatorów zabytków, cz. I, Międzyna-
rodowe prawo ochrony dziedzictwa kultury, Biuletyn ICOMOS,
Warszawa 1996, 163–168.
[29] Kowalski T., Rekonstrukcja zabytków architektury. Teoria a prak-
tyka, PKZ, Warszawa 1985.
[30] Kulig A., Rekonstrukcje architektoniczne – źródła i metody odtwo-
rzeń zabytków, „Czasopismo Techniczne” 2008, z. 7A, 75–85.
[31] Kadłuczka A., Rekonstrukcja architektoniczna – realne czy wir-
tualne modelowanie rzeczywistości historycznej?, [w:] B. Kra-
snowolski (red.), Doktryny i realizacje konserwatorskie w świetle
doświadczeń krakowskich ostatnich 30 lat, Wydawnictwo WAM–
SKOZK, Kraków 2011, 209–223.
[32] Karta Londyńska. Zasady dotyczące komputerowych metod wizu-
alizacji dziedzictwa kulturowego, 2009 (wersja 2.1) – http://www.
londoncharter.org/fileadmin/templates/main/docs/london_char-
ter_2_1_pl.pdf, [accessed: 31.12.2015].
[33] BentkowskaKafel B., Zabytek wirtualny: kryteria oceny i rola
Kar ty Londyńskiej, [w:] A. SeidelGrzesińska, K. StanickaBrze
zic ka (red.), Informatyka w historii sztuki. Stan I perspektywy
roz woju współczesnych technologii, WCTT PWr–UWr, Wrocław
2009, 72–81.
[34]
Kościuk J., Wybrane problemy wykorzystania współczesnych tech no
lo gii w dokumentacji remontowokonserwatorskiej, [w:] J. Ja sień ko
i wsp. (red.), Problemy remontowe w budownictwie ogól nym i
obiek-
tach zabytkowych, Dolnośląskie Wydawnictwo Edu kacyj ne, Wro-
cław 2006, 123–139; http://labscan3d.pwr.wroc.pl/images/stories/
pdf/skanowanie_3D_REMO_2006 [accessed: 31.12.2015].
[35] Maj A., Palimpsest urbanistycznokulturowy. O złożoności krym-
skiego miasta Kercz, „Teksty z Ulicy. Zeszyt Kulturoznawczy”
2004, Nr 8, 41–57.
[36] Maj A., Mindware: technologie umysłu i umysł technolo gicz
ny w per spektywie antropologii mediów i badań nad komuni
ka cją, [w:] P. Celiński (red.), Mindware. Technologie dialogu,
War sztaty Kultury, Filia Centrum Kultury w Lublinie, Wyższa
Szko ła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, Lublin,
181–198, http://www.mindware.wspa.pl/index.php/ [accessed:
31.12.2015].
[37] Benjamin W., Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Wydawnic-
two Po znańskie, Poznań 1996, 201–238.
[38] Champion E., Bharat D., Dialing up the past, [w:] F. Came
ron, S. Ken derdine (red.), Theorizing digital cultural heritage.
A cri tical discourse, The MIT Press, Cambridge–London 2007,
333–347.
[39] Celiński P., Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych, UMCS, Lublin
2013.
[40]
Kalitko K., Architektura między materialnością i wirtualności, UAM,
Poznań 2005.
[41] Jelewska A., Sensorium. Eseje o sztuce i technologii, UAM, Po-
znań 2012.
[42] Podemski K., Socjologia podróży, UAM, Poznań 2005.
[43] Zawojski P., Czas cyberprzestrzeni, [w:] K. Wilkoszewska (red.),
Czas przestrzeni, Universitas, Kraków 2008, 281–289.
[44] Zapłata R., Cyfryzacja w naukach o przeszłości – cyfrowe oblicza
przeszłości, [referat zaprezentowany na konferencji pt. „Zwrot cy f-