FREESPACE na XVI Biennale Architektury w Wenecji / FREESPACE at the 16
th
Architecture Biennale in Venice 59
Wśród prezentowanych na biennale projektów i insta-
lacji, choć można zauważyć różne koncepcje w budowa-
niu form, wyraźne jest pochylenie się nad zmysłowym
odbiorem przestrzeni. Wyobraźnia i doświadczanie twór-
czo łączą się w budowaniu tego, co jest podstawowym
aspektem „pobytu w rzeczach”, a więc aspektem, który
szczególnie akcentował program dydaktyczny Bauhausu.
I tylko jednemu wrażeniu trudno się oprzeć. Temu, że na
poziomie haseł ekologia wydaje się rozwiniętym wątkiem
humanistycznych założeń dobrych relacji człowieka ze
środowiskiem, głoszonych przez Bauhaus. Jednak formy,
w jakich przejawia się nacisk na zmysłowy odbiór archi-
tektury, bliższe są tradycji spektaklu czy happeningom
3
.
To raczej atrakcyjne dla zmysłów plastyczne choreograe
ruchu. Jak zauważył Bauman – współcześni Konsumenci
są przede wszystkim zbieraczami w r a ż e ń ; kolekcjonu-
ją r z e c z y jedynie wtórnie, jako pochodne doznań [8,
s. 99]. Wrażenia w odróżnieniu od doświadczeń nie two-
rzą głębokiego, codziennego charakteru więzi z naturą.
Być może już niemożliwego na obecnym etapie kultury.
Jak tworzyć głęboką więź z miejscem, jeśli współcześnie
tak często się przemieszczamy. A może po prostu to poję-
cie więzi z naturą znaczy już coś zupełnie innego…
Tak jak zmienia się społeczeństwo, jego sposób życia,
idee, relacje z naturą, tak zmienia się wizja zarówno ar-
chitektury, jak i sztuki. Dzieje koncepcji architektury, ale
także całej kultury przebiegają w dwóch powtarzalnych
cyklach
4
. W pierwszym cyklu toczy się gra o innowacyj-
ność, wychodzenie z ograniczeń, eksperymentowanie, by
stworzyć nową jakość. Najczęściej przybiera ona formę
zaprzeczenia dla zastanych wzorców. Potem następuje
faza doskonalenia, eksploracji nowych reguł tworzenia.
Kiedy wyczerpuje się potencjał innowacyjności i zmie-
niają się warunki zewnętrzne, znowu przechodzimy do
fazy eksperymentowania.
Gry sztuki i architektury to ciągle aktywne pole do-
świadczeń i zmian. To konfrontacja różnych czasów, to
poszukiwanie kolejnych aktualnych wersji odpowiedzi.
Przeprowadzone tutaj rozważania i zestawienia pokazują,
że […] żadna nowoczesność nie jest władna zlikwidować
tradycji tak, żeby ta zniknęła na zawsze i bez śladu [9,
s. 241]. Jednocześnie są pytania, na które każda rzeczy-
wistość musi znaleźć swoją odpowiedź. Siła i jakość es-
tetyki Bauhausu wydaje się polegać przede wszystkim na
twórczym, wolnym współdziałaniu integrującym wybitne
3
Warto tu też wspomnieć, że są architekci poszukujący denicji
architektury, która nie ulega powierzchownym konsumpcyjnym wzor-
com i potrzebom. Peter Zumthor, doceniając rolę wpływu architektury
na kształt życia, jakie się w niej toczy, stwierdził: Sądzę, że współczesna
architektura musi sobie przypomnieć o najwłaściwszych dla siebie za-
daniach i możliwościach. Architektura nie jest wehikułem ani symbolem
dla rzeczy, które nie należą do jej istoty. W społeczeństwie uprawiają-
cym kult tego, co nieistotne, architektura w swoim zakresie może sta-
wiać opór, przeciwdziałać zużyciu form i znaczeń oraz mówić własnym
językiem [7, s. 27].
4
Mechanizm ten opisuje Mieczysław Porębski. Autor deniuje
dwie strategie wartościowania, które przejawiają się w procesie rozwoju
(przełomu) kultury cywilizacji kumulatywnych. Pierwsza to gra o do-
skonałość i druga to gra o wyjście z ograniczeń – prawo do ekspery-
mentu [9, s. 228].
rary great narrative of architecture. The aesthetics of the
created forms focuses on close relations with the environ-
ment, respecting nature and its resources.
Among the projects and installations presented at the
biennale, although there are various concepts in building
forms, there is a clear focus on the sensual perception of
space. Imagination and experiencing are creatively com-
bined to build what is the basic aspect of “being in things”,
i.e. the aspect which particularly emphasized the Bauhaus
didactic program. And only one impression is hard to re-
sist, namely the fact that, at the level of slogans, ecolo-
gy seems to be a developed theme of the humanistic as-
sumptions of good human relations with the environment,
which was proclaimed by the Bauhaus. However, the
forms in which the emphasis is on the sensual reception of
architecture are closer to the tradition of the performance
or happenings
3
. Rather, these are artistic choreographies
of movement attractive to the senses. According to Bau-
man, contemporary Consumers are, rst of all, collectors
of i m p r e s s i o n s ; they collect s o u r c e s only second-
arily as derivatives of experiences [8, p. 99]. Impressions,
unlike experiences, do not create a deep everyday bond
with nature. Perhaps already impossible at the present
stage of culture. How can we possibly create a deep con-
nection with a place if we move so often today? Or maybe
the concept of a bond with nature means something com-
pletely dierent now…
As society changes, its way of life, ideas, and relations
with nature, the vision of both architecture and art chang-
es. The history of the concept of architecture, but also of
the entire culture, takes place in two repetitive cycles
4
. In
the rst cycle, there is a game of innovation, overcoming
limitations, and experimenting to create a new quality.
Most often it takes the form of a denial of the existing
models. Then the phase of improvement and exploring
new rules of creation appears. When we run out of the po-
tential for innovation and the external conditions change,
we again move to the experimental phase.
Art and architecture games still form an active eld of
experiences and change. It is a confrontation of dierent
times, it is a search for the next current versions of an-
swers. The considerations and comparisons carried out
here show that […] no modernity has the power to elim-
inate tradition so that it disappears forever and without
a trace [9, p. 241]. At the same time, there are questions
3
It is also worth mentioning here that there are architects who look
for a denition of architecture that does not succumb to supercial con-
sumption models and needs. Peter Zumthor, who appreciated the role of
the inuence of architecture on the shape of life in it, concluded: I think
that contemporary architecture must remind itself of the tasks and pos-
sibilities that are most appropriate for it. Architecture is not a vehicle
or a symbol for things which do not belong to its essence. In a society
cultivating the cult of the irrelevant, architecture can resist in its scope,
counteract the wear and tear of forms and meanings, and speak its own
language (after: [7, p. 27]).
4
This mechanism is described by Mieczysław Porębski. The au-
thor denes two strategies of valuation, which are manifested in the
process of development (breakthrough) of the culture of cumulative civ-
ilizations. The rst is a game for perfection and the second is a game for
overcoming limitations – the right to experiment [9, p. 228].