Malarstwo pejza偶owe jako narz臋dzie inspiracji dla sztuki ogrodowej XVIII i XIX w.

Anna Szendi

doi:10.5277/arc130204

Streszczenie

Wiek XVIII objawi艂 si臋 w sztuce ogrodowej zami艂owaniem do uk艂ad贸w swobodnych, kultem nieskr臋powanej przyrody, powrotem do natury. Tendencje te wyros艂y na fundamencie przemian estetyczno-fi lozofi cznych, fascynacji kultur膮 antyku i Dalekiego Wschodu oraz malarstwem pejza偶owym, spe艂niaj膮cym idee mitu arkadyjskiego. Szczeg贸lnie wa偶nym aspektem opisywanego zjawiska by艂a ewolucja roli krajobrazu w sztuce malarskiej, kt贸ra podnios艂a go do rangi samodzielnego tematu i cho膰 traktowa艂a go w spos贸b wyidealizowany, to jednak da艂a mo偶liwo艣膰 zwr贸cenia uwagi na jego naturalne pi臋kno. Sceny z widok贸w Lorraina, Poussina oraz Rosy sta艂y si臋 wzorcem w kszta艂towaniu ogrod贸w krajobrazowych. Powszechn膮 praktyk膮 sta艂o si臋 zapraszanie malarzy do wsp贸艂pracy przy zak艂adaniu kompozycji ogrodowych b膮d藕 inspirowanie si臋 ich dzie艂ami w celu uzyskania odpowiedniego efektu wizualnego w ogrodzie. Dzi臋ki temu powstawa艂y za艂o偶enia krajobrazowe o charakterze malowniczym, w kt贸rych mo偶na zaobserwowa膰 elementy zapo偶yczone z p艂贸cien malarzy.

Podgl膮d pe艂nego artyku艂u jest mo偶liwy wy艂膮cznie na wi臋kszych ekranach.