Ogrody rezydencji gorzanowskiej w XVII i XVIII w. /Gardens of Gorzanów residence in the 17
th
and 18
th
centuries 25
i Juliusz Zygmunt, oraz powiązani ze śląskimi dworami
literaci, m.in.: Andreas Gryphius, Friedrich von Logau
oraz Martin Opitz. Do stowarzyszenia tego należeli także
inni poddani monarchii, właściciele rezydencji (Náchod,
Kraliky, Ostrov nad Ohři, Ploskovice), które będą kilka-
krotnie przywoływane w niniejszym artykule.
Kolejną ważną przyczyną przenoszenia artystycznych
wpływów była aktywność (wzmożona w 2. poł. XVII w.,
obejmująca zarówno hrabstwo, jak i Śląsk) północnowło-
skich warsztatów budowlanych i rzeźbiarskosztukator-
skich, pośród których najbardziej znane firmowane są
na zwiskami Carla Rossiego, Giovanniego Seregniego, Giu
lia Simonettiego i wspomnianego Carla Luragi. Przy pom
nijmy, że działalność tego ostatniego, pochodzącego znad
Como artysty (od 1648 r. obywatela Pragi, a dokładnie
praskiej Małej Strany) i powiązanych z nim warsztatów
budowlanych oraz sztukatorskich odcisnęła znaczące pięt-
no na terenie hrabstwa (Gorzanów, Kłodzko), ale przede
wszystkim zaznaczyła się mocno w Czechach i na Mora-
wach, w tym w położonych w pobliżu Gorzanowa zamkach
w Náchodzie (przebudowa 1650–1659)
8
i No wym Mieś
cie nad Metują (Nové Město nad Metují) (1655–1661).
Powiązania te czytelne są także w sztuce ogrodowej.
Łączą one zarówno hrabstwo kłodzkie, jak i Śląsk z całą
ówczesną monarchią. Dowodów na to dostarczają liczne
ogrody i świeckie, i klasztorne, znane głównie z rycin Geor
ga Visschera i Matthäusa Meriana (m.in. Favorita pod
Wied niem; Admont, klasztor benedyktyński, Styria;
Schlacken werth, dzisiejszy Ostrov nad Ohří, Czechy; Wind
haag bei Perg, Górna Austria) podzielone na wiele nie-
związanych kompozycyjnie i odrębnych funkcjonalnie
części, a zarazem bogatych w liczne elementy wyposaże-
nia. Tym, co je odróżniało od włoskich, była wyrosła
z wcześniejszej jeszcze tradycji lokalizacja ogrodów, któ
re zakładano raczej nieopodal rezydencji niż w bezpośred
nim z nią związku kompozycyjnym, co pokazują dobitnie
założenia: Hellbrunn pod Innsbruckiem (1613–1615)
i Schlackenwerth (1625), a co dostrzeżemy także w więk-
szości zespołów rezydencjonalnych na Śląsku, gdzie ten-
dencja ta była powielana do końca XVII w. (Bierutów,
Oleśnica, Międzylesie), utrzymując się w wielu przypad-
kach nawet do połowy XVIII w. Odmienna od włoskiej
była także topografia terenu, raczej równinnego i zazwy-
czaj obfitującego w wodę, bywało, że w nadmiarze.
Próby zakreślenia wzorców dla gorzanowskiego zało-
żenia odnajdziemy także w artykule Eysymontta. Odwołał
się on, poprzez wspólny rodowód wywiedziony od
Albertiego, do licznych ogrodów z terenu Niemiec pow
stałych w XVI i na początku XVII w.
9
Wskazał także na
inspiracje włoską villa suburbana widoczne – jego zda-
8
Została ona przeprowadzona z inicjatywy nowego właściciela
rezydencji, pochodzącego z Florencji Octavia Piccolominiego, który za
zasługi dla cesarza został mianowany w końcowej fazie wojny 30let-
niej generałem. Austriacka badaczka I. Schemper przypisuje wykonanie
dekoracji sztukatorskich kaplicy zamkowej w Nachodzie Domenico
Rossiemu, zatrudnionemu w warsztacie Carla Luragi [11, s. 166].
9
Lustgarten w Hechingen należący do Hohenzollernów, rezyden-
cja książąt wirtemberskich w Stuttgarcie, Hortus Palatinus założony dla
elektora Palatynatu Fryderyka V oraz Neugebäude – letnia rezydencja
cesarza Maksymiliana II [2, s. 63–79].
of the Reich
7
, including Silesian Oleśnica princes – Syl
wiusz II Fryderyk and Juliusz Zygmunt as well as literary
men
Andreas Gryphius, Friedrich von Logau and Martin
Opitz who were connected with Silesian courts. Other sub
jects of the monarchy, owners of residences (Náchod, Kra
li ky, Ostrov upon Ohři, Ploskovice) which will be men
tioned in this article, also belonged to this association.
Another important reason for transferring artistic influ-
ences was the activity (intensified in the 2
nd
half of the
17
th
century, which comprised both the County and
Silesia) of North Italian construction as well as sculpture
and stucco workshops, among which the most famous
were studios of Carlo Rossi, Giovanni Seregni, Giulio
Simonetti and the above mentioned Carlo Lurago. Let us
remind that the activity of the latter artist, who came from
Como (he was a citizen of Prague since 1648, specifically
Lesser Town of Prague) as well as construction and stuc-
co workshops which were connected with him, left a sig-
nificant mark in the territory of the County (Gorzanów,
Kłodzko), but above all it could be seen in Bohemia and
Moravia, including castles in Náchod which were located
near Gorzanów (reconstruction 1650–1659)
8
and New
Town upon Metuji (Nové M
ě
sto nad Metují) (1655–1661).
These connections are also readable in garden art.
They combine both the County of Kłodzko and Silesia
with the whole contemporary monarchy. Evidence for this
fact is provided by numerous secular and monastic gar-
dens, known mainly from drawings by George Visscher
and Matthäus Merian (including Favorita near Vienna;
Admont, the Benedictine monastery, Styria; Schlacken
werth, today’s Ostrov upon Ohří, Bohemia; Windhaag bei
Perg, Upper Austria) which are divided into many compo-
sitionally unrelated and functionally distinct parts and at
the same time rich in plentiful elements of the equipment.
What distinguished them from the Italian one was the
location of gardens, originating yet from an earlier tradi-
tion, which were established nearby a residence rather
than in a direct compositional arrangement with it, which
is presented explicitly in the layouts such as Hellbrunn
near Innsbruck (1613–1615) and Schlackenwerth (1625),
and which can also be seen in most of the residence com-
plexes in Silesia, where this trend was duplicated till the
end of the 17
th
century (Bierutów, Oleśnica, Międzylesie)
or in many cases even up to the mid18
th
century.
Different from the Italian was also topography of the land
which was rather flat and usually abundant in water, even
in excess at times.
Attempts to circumscribe models for Gorzanów layout
can also be found in the article by Eysymontt. It referred,
through a common lineage originating from Alberti, to
numerous gardens from the territory of Germany which
7
Also representatives of Swedish aristocracy, e.g. Carl Gustav
Wrangel, Axel Oxenstierna.
8
It was carried out on the initiative of the new owner of the resi-
dence Octavio Piccolomini, who came from Florence and was appointed
a general for services to the emperor in the final phase of the Thirty
Years’ War. According to Austrian researcher I. Schemper, Domenico
Rossi, who was employed in Carlo Lurago’s workshop, is said to be the
author of stucco decorations in the castle chapel in Náchod [11, p. 166].