Postpiękno współczesnej architektury /Beyond-beauty of the contemporary architecture 117
Heydar Aliyev, Baku – arch. Zaha Hadid [18]) lub ule-
gają powolnej degradacji (np. Ruins – art. Graham Hud-
son [16]). To oznacza, że interpretacja znaczenia formy
w świecie, w którym wszystko podlega przemianom, traci
dotychczasowy sens. Nieustanna transformacja struktury
przestrzennej może być tylko interpretowana w ramach
niekończącego się, symultanicznego procesu warto-
ściowania formy w jej zmiennych stanach bycia piękną,
brzydką lub kiczowatą (koncepcja piękna i kiczu in a-
granti [27]).
Wnioski
Architekci nie mogą ignorować oczekiwań ludzi, aby
żyć w pięknym zurbanizowanym środowisku. I nie ma
znaczenia, jakiego rodzaju piękna dotyczą te oczekiwania,
np. pięknego czy brzydkiego piękna, pięknej czy brzyd-
kiej brzydoty, kiczowatego czy pięknego kiczu. Jednakże
podporządkowanie formy architektonicznej tylko oczeki-
waniom masowego odbiorcy zwiastuje triumf kiczu nad
pięknem. Podobną pułapką jest skupienie się architektów
tylko na własnej ekspresji piękna zewnętrznego wyglądu
formy, bawienie się nieograniczonymi przekształceniami
formy dzięki nowym narzędziom projektowym wieku cy-
frowego; to prosta droga prowadząca do inacji pojęcia
piękna. Wydaje się, że źródła piękna wciąż tkwią nie tyle
w zewnętrznym wyglądzie formy, ile w jej wewnętrznej
treści, która powinna nadążać za współczesnymi zmia-
nami kulturowymi. W dobie ery digitalnej pojęcia piękna
i kiczu jako estetycznych atrybutów formy ulegają rozmy-
ciu, stapiając się ze sobą i tworząc kategorię postpiękna.
Postpiękno, podążając za nieustanną transformacją formy
i kontekstu, tworzy własną narrację, analogiczną do stru-
mienia świadomości.
Bibliografia /References
[1] Conrads U., Programs and Manifestoes on the 20
th
-Century Archi-
tecture, MIT Press, Cambridge 1990.
[2] Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Wydawnictwa Arty-
styczne i Filmowe, Warszawa 1987.
[3] Welsch W., Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Uni-
versitas, Kraków 2005.
[4] Baudrillard J., Symulakry i symulacje, Wydawnictwo Sic!, War-
szawa 2005.
[5] Marzona D., Minimal Art, Taschen, Köln 2004.
[6] Zellner P., Hybrid Space: New Forms in Digital Architecture,
Thames & Hudson, London 1999.
[7] Novak M., Transmitting architecture: transTerraFirma/Tids-
vagNoll v2.0, „Architectural Design” 1996, No. 118, 43–47.
[8] Lanier J., Połowa manifestu, [w:] J. Brockman (red.), Nowy Re-
nesans: Granice nauki, Wydawnictwo CiS, Warszawa 2005,
231–261.
[9] ArchiLab’s Future House: Radical Experiments in Living Space,
M.A. Brayer, B. Simonot (ed.), Thames & Hudson, Orléans
2002.
[10] Spiller N., Digital Architecture Now: A Global Survey of Emerging
Talent, Thames & Hudson, London 2008.
[11] Eco U., Lector in fabula, PIW, Warszawa 1994.
[12] Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja, PIW, Warszawa 1989.
[13] Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Wydawnictwo Uniwer-
sytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.
[14] Tatarkiewicz W., Historia estetyki, Arkady, t. 1–3, Warszawa
1985.
[15] Manufacturing Material Effects: Rethinking Design and Making
in Architecture, B. Kolarevic, K. Klinger (ed.), Taylor & Francis,
New York 2008.
[16] Gavin F., 102 nowych artystów, Arkady, Warszawa 2012.
[17] Distinguishing Digital Architecture: 6
th
Far Eastern International
Digital Architectural Design Award, Y.T. Liu (ed.), Birkhäuser,
Basel 2007.
[18] Zukowsky J., Przewodnik po architekturze współczesnej: Dlaczego
wolno tak budować?, Arkady, Warszawa 2016.
[19] Kiczosfery współczesności, W.J. Burszta, E.A. Sekula (red.), Wy-
dawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica,
Warszawa 2008.
[20] Kwiatkowska A., Valuation criteria of dwelling and housing envi-
ronment in the age of modernism and beyond-modernism, [w:]
A.E. Toft (ed.), Ethics in architecture. Architectural education
in the epoch of virtuality, Aarhus School of Architecture, Aarhus
1999, 95–102.
[21] Dickens P., Alienation, emancipation and the environment, [w:]
S.J. Neary, M.S. Symes, F.E. Brown (ed.), The Urban Experience:
A People-Environment Perspective, E&FN Spon, London 1994,
371–384.
[22] Dollens D., Digital-Botanic Architecture: D-B-A, Lumen Books,
New York 2005.
[23] Dollens D., The Pangolin’s Guide to Biomimetics & Digital Archi-
tecture, SITES Books, New York 2006.
[24] Marotta A., Diller + Scodio Blurred Theater, Lulu Press, Raleigh
2011.
[25] A
rchiLab – Radical Experiments in Global Architecture, M.A. Bra yer,
F. Migayrou (ed.), Thames & Hudson, Orléans 2001.
[26] Weiss P., Deep Vision – When Walls Become Doors into Virtual
World, „Science News” 2002, No. 22, 344.
[27] Kwiatkowska A., Digital architecture: between the beauty and
kitsch in agranti, [w:] Venustas, architettura, mercato, democra-
zia, Giornate Europee della Ricerca Architettonica e Urbana, Clean
Edizioni, Napoli 2011, 36–42.
Streszczenie
Złożoność i zmienność kontekstów współczesnej formy architektonicznej są decydujące w rozumieniu piękna i kiczu. Współczesna kategoria piękna
może opisywać szerokie spektrum zjawisk, od klasycznego piękna, przez brzydotę do antypiękna. To samo dotyczy pojęcia kiczu, które może być
umieszczane w tym samym szerokim spektrum. Wieloznaczność i względność estetycznych kryteriów wartościowania ery cyfrowej powoduje, że
powstają nowe kategorie piękna i kiczu, eksplorujące te same środki wyrazu, tzw. postpiękno. Interpretacja współczesnej architektury wymaga więc
zdeniowania nowych kryteriów estetycznego wartościowania form architektonicznych. W pracy sformułowano podstawowe kryteria oceny warto-
ści estetycznej form architektonicznych w aspekcie ich piękna lub brzydoty w oparciu o metodę hermeneutycznej analizy reprezentatywnych przy-
kładów współczesnej sztuki i architektury na trzech poziomach złożoności interpretacyjnej: od analizy znaczenia narracji twórcy (zmienne a priori),
przez analizę narracji odbiorcy (zmienne a posteriori) do analizy narracji formy (zmienne metaforyczne komunikatu).
Słowa kluczowe: kryteria estetyczne, piękno, kicz, forma architektoniczna, transformacja