The practice of adapting a post-industrial facility into a museum of technology 71
[1] National Railway Museum, https://en.wikipedia.org/wiki/National_
Railway_Museum [accessed: 14.05.2023].
[2] The Norwegian Railway Museum, https://jernbanemuseet.no/om-
norsk-jernbanemuseum/ [accessed: 12.05.2023].
[3] DB Museum (Muzeum kolei) w Norymberdze, https://www.podro-
zepoeuropie.pl/db-museum-norymberga/ [accessed: 14.05.2023].
[4] Rozporządzenie Ministerstwa Komunikacji nr IV/6031/11/28 z dnia
21.05.1928 w sprawie zatwierdzenia tymczasowego Regulaminu
Muzeum Kolejowego, Dz.U. Ministerstwa Komunikacji 16/1928
poz. 171, 190, https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/doccontent?id=357333
[accessed: 14.10.2023].
[5] Wasilewski S., Stworzenie Muzeum Komunikacji w związku z bu-
dową Muzeum Przemysłu i Techniki, “Inżynier Kolejowy” 1934,
nr 7, 159. https://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty4/0542/1934/InzKol_
07_1934.pdf [accessed: 14.10.2023].
[6] Burman P., Stratton M., Conserving the railway heritage, Centra
for Conservation Studies, Institute of Advanced Architectural Stu-
dies, The University of York, E & FN Spon, London 1997, doi:
10.4324/9781315024967.
[7] Dejneka G., Skansen Lokomotyw Parowych PKP w Jaworzynie
Śląskiej w latach 1993–2004 – geneza, działalność, bilans, [in:]
M. Kapias, D. Keller (red.), Węgiel, polityka, stal, ludzie… Stu-
dia z dziejów kolei na Śląsku, Muzeum w Rybniku, Rybnik 2018,
545–567.
[8] Balińska G.M., Balińska-Ciężki D., Modernizacja kolei a degra-
dacja krajobrazu kulturowego (na przykładzie linii Wrocław–Po-
znań), [in:] M. Kapias, D. Keller (red.), Węgiel, polityka, stal,
ludzie… Studia z dziejów kolei na Śląsku, Muzeum w Rybniku,
Rybnik 2018, 481–514.
[9] Schwarze B., Die Personalausbildung bei der Deutschen Reichs-
bahn, Verlag der Verkehrwissenschaftlichen Lehrmittelgesellschaft
m.b.H. bei der Deutschen Reichsbahn, Berlin 1928.
[10] Zarządzenie Dyrektora Generalnego PKP nr KH8-9399/1/88
z dnia 9 maja 1988 r. [in author’s archive].
[11] Rola samorządu w rozwoju komunikacji na przykładzie Socha-
czewskiej Kolei Sejmikowej oraz Kolei Mazowieckich i Warszaw-
skiej Kolei Dojazdowej w 100-lecie odzyskania niepodległości
Pol ski oraz 20-lecie Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Materiały z konferencji 6 listopada 2017 r., R. Broniek, M. Fudała,
D. Lesz czyńska, W. Rakiel-Czarnecka (red.), Stacja Muzeum, War-
szawa 2017, http://stacjamuzeum.pl/upload/Folder%20wydawnic-
two%20pokonferencyjne.pdf.
[12] Ciechański A., Inicjator versus likwidator. Zmiana roli samorzą-
dów w kształtowaniu sieci kolei wąskotorowych w Polsce na tle
innych rozwiązań europejskich, [in:] M. Kapias, D. Keller (red.),
Państwo wobec kolei żelaznych w Polsce, Muzeum w Rybniku,
Rybnik 2017, 71–92.
[13] Bebenow F., Rola organizacji pozarządowych w utrzymaniu dzie-
dzictwa kultury technicznej kolejnictwa w Polsce, [in:] T. Przerwa,
D. Keller, B. Kruk (red.), A jednak kolej. Historyczne i współczesne
uwarunkowania rozwoju transportu, Muzeum Historyczne w Lubi-
nie, Lubin 2019, 132–140.
[14] Pietraszek J., Przewodnik praktyczny dla użytku maszynistów i ich
pomocników na drogach żelaznych, Nakład i własność Towarzystwa
Dróg Żelaznych Warszawsko-Wiedeńskiej i Warszawsko-Bydgo-
skiej, skład główny Gebethner i Wol, Warszawa 1873, https://winn-
tbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0219/ [accessed: 14.10.2023].
[15] Jerczyński M., Parowozownia Skierniewice: Historia i współcze-
sność, Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, Łódź 2013.
[16] Paszke A., Jerczyński M., Koziarski S., 150 lat Drogi Żelaznej
Warszawsko-Wiedeńskiej, Centralna DOKP, Warszawa 1995.
[17] Bericht über die Verwaltung der Warschau-Wiener Eisenbahn vom
1. November 1857 bis Ende 1858, Warschau 1859.
[18] Sprawozdanie Zarządu Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej za
rok 1862, 7 [in author’s archive].
[19] Warszawskaja podkomissija, Opisanije Warszawsko-Wienskoj Że-
lez noj Dorogi, no year of publication [in author’s archive].
[20] “Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 47.
[21] “Tygodnik Ilustrowany” 1914, nr 52.
[22] Sprawozdanie z działalności Dyrekcji Kolei Państwowych w War-
szawie 1918–1928, Nakładem Warszawskiej Dyrekcji Kolei Pań-
stwowych, Warszawa 1928, 63–64.
[23]
Brosius I., Koch R., Szkoła maszynisty. Podręcznik dla urzędników
dróg żelaznych i uczniów szkół technicznych, Cz. 3, Gebethner i Wol,
Warszawa 1880.
[24]
Barkhausen G., Blum A., Courtin A., Weiss E. von, Groeschel J.,
Kum bier M., Die Eisenbahn-Technik der Gegenwart, Bd. 2, Der
Eisen bahn-Bau der Gegenwart, Abschn. 3, Bahnhofsanlagen ein-
schliess lich der Gleisanordnungen auf der freien Strecke, C.W. Krei -
del’s Verlag, Wiesbaden 1909.
[25] Roll V.F. von, Enzyklopädie des Eisenbahnwesens, Bd. 10, Urban
& Schwarzenberg, Berlin–Wien 1923.
[26]
Lulewicz D., Architektura i budownictwo kolejowe jako element
„ger manizacji” przestrzeni miejskiej Krakowa czasów okupacji nie -
mieckiej, [in:] M. Kapias, D. Keller (red.), Piękne, użyteczne, zbęd -
ne… Obiekty kolejowe w Polsce, Muzeum w Rybniku, Rybnik 2016,
281–316.
[27] “Przegląd Budowlany” 1939, nr 1, advertising insert, 9.
[28] “Przegląd Budowlany” 1946, nr 10–11 [cover. 1 advertising insert. 4].
[29]
https://en.wikipedia.org/wiki/Living_museum [accessed: 12.05.2023].
[30] Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami, Dz.U. 2020, poz. 282 z późn. zm., https://isap.sejm.gov.
pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000282/U/D20200282Lj.pdf.
[31] Stiftung Eisenbahnmuseum Bochum, http://eisenbahnmuseum-bo-
chum.de/ [accessed: 13.08.2023].
[32] https://company.sbb.ch/de/ueber-die-sbb/profil/sbb-erleben/
sbb-erlebnisse/rotonde-delemont.html [accessed: 13.08.2023].
[33]
Gottwald A.B., Der Anhalter Bahnhof und seine Lokomotiven, Alba
Publikation Alf Teloeken, Düsseldorf 1987.
[34]
Kmicic K., Rewitalizacja infrastruktury terenów pokolejowych w kie -
runku tworzenia ogólnodostępnych terenów wypoczynkowych na
przy kła dzie Berlina, [in:] K. Rabiega, K. Zdeb (red.), Kon ser wa cja
zapobiegawcza środowiska 7. Dziedzictwo techniki, “Ar chaeo logica
Hereditas”, nr 15, UKSW, Warszawa 2018, 21–29.
References
conduct of construction work and to be in close contact
with the construction manager and supervisor.
The investor and the designer should keep in mind that
the so-called proven contractor may not be able to cope
with the selected specialized work (there was such a case).
The complex of the Skierniewice Steam Locomotive
Depot is an example of the success of many years of reno-
vation and adaptation work conducted by an investor that
is a non-governmental organization, basing its activities
solely on the unpaid work of volunteers.
Translated by
Michał Goszczyński