Pragmatyczne spojrzenie na Strzechę Akademicką /A pragmatic look at Strzecha Akademicka 107
Apart from the problems which relate to the very ori-
entation of tourism infrastructure, a significant obstacle to
the development of shelters in the Giant Mountains
National Park area is their complicated legal and organ-
isational situation. The very definition of what a shelter is,
may raise doubts. According to the law, a tourist shelter in
Poland is […] a hotel facility located outside developed
areas, along tourist routes, providing a minimum range of
services related to the stay of clients: designed for the
service needs of tourists, providing a place of rest and
shelter from unfavourable weather conditions [10]. Most
of the shelters provide accommodation and gastronomic
services as well as a tourist information point. Sometimes
they also have a tourist and sports equipment rental or
emergency services duty office. The name shelter is sub-
ject to legal protection and can be used only in relation to
objects within the meaning of the Act of August 29, 1997
on tourist services [11]. Despite this, many objects in the
mountains that look like buffets, bars and restaurants, but
do not have any accommodation functions, are commonly
referred to as shelters. Detailed requirements as to the
equipment and scope of services provided by shelters in
Poland are specified in Annex 6 to the Regulation of the
Minister of Economy and Labour of August 19, 2004 on
hotel objects and other facilities in which hotel services
are provided [11]. Legal regulations clearly define the area
of rooms and sanitary devices they are equipped with.
In that case, does the deviation from the abovemen-
tioned legal requirements disqualify the object defined
colloquially as a shelter? Traditionally it does not, but
legally – yes. The existence of shelters in the current legal
reality is difficult and probably irreformable with the
present ownership situation. As accommodation and gas-
tronomic facilities, they will perform their task regardless
of the typology, but they will still be conditioned by the
location near tourist attractions.
A thorough legal analysis regarding shelters and their
functioning as well as the Statute of PTTK [12] with the
restrictions of the Giant Mountains National Park make
the plans to modernise the shelter a veritable Gordian
knot. To remodel or extend the shelter all permissions are
necessary which are required for the construction permit
[13], and because Strzecha Akademicka is entered the
register of monuments (as one of two shelters), the most
significant and the most difficult thing to obtain is the
permit of the conservatorrestorer in Jelenia Góra. Without
his acceptance, the procedure for obtaining the construc-
tion work permit cannot even be initiated. In fact, this
gives the conservatorrestorer the full power as regards
the object in terms of its appearance, any extensions
(which may disturb it) and important elements of a high
historical value. It is also necessary to obtain the consent
of the management of the Giant Mountains National Park
for the following: in the case of extension – lease of land
for investment (because shelters are located on plots land
which are designated by the size of the shelter’s develop-
ment), and in the case of any works – a permission for the
passing of heavy equipment, carrying out construction
works, closure (similarly to the replacement of the sew-
age treatment plant container) of parts of the tourist routes
w rozwoju schronisk w rejonie Karkonoskiego Parku
Narodowego jest ich skomplikowana sytuacja prawno-
organizacyjna. Już samo określenie, czym jest schroni-
sko, może budzić wątpliwości. Ustawowo schronisko
turystyczne w Polsce to […] obiekt hotelarski zlokalizowa-
ny poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach turys-
tycz nych, świadczący minimalny zakres usług związanych
z pobytem klientów: przeznaczony dla potrzeb ob słu gi
ruchu turystycznego, zapewniający miejsce odpoczynku,
schronienia przed wpływem niekorzystnych wa runków
atmosferycznych [10]. Większość schronisk za pewnia noc
-
legi i usługi gastronomiczne oraz punkt in formacji tu rys
tycznej. Czasami mają dodatkowo wypożyczalnię sprzę tu
turystycznego, sportowego czy dyżurkę służb rato wni
czych. Nazwa schronisko pod lega ochronie
prawnej i mo
że być stosowana wyłącznie w odniesieniu do obiektów
w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o usługach
turystycznych [11]. Mimo to wiele obiektów w górach,
które wyglądają jak bufety, bary i re stauracje, ale nie mają
żadnych funkcji noclegowych, są powszechnie nazywane
schroniskami. Szczegółowe wy magania co do wyposaże-
nia oraz zakresu świadczo nych przez schro niska w Polsce
usług określa załącznik nr 6 do roz po rządzenia Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie
obiektów hotelarskich i innych obiek tów, w których są
świadczone usługi hotelarskie [11]. Prze pisy prawne jed-
noznacznie określają powierzchnię pokoi oraz wyposaże-
nie ich w urządzenia sanitarne.
Czy w takim razie odstępstwo od wyżej wspomnia-
nych wymagań dyskwalifikuje obiekt definiowany po
tocznie jako schronisko? Zwyczajowo nie, ale prawnie –
tak. Byt schronisk w aktualnych realiach prawnych jest
trudny i zapewne niereformowalny przy obecnej sytuacji
własnościowej. Jako obiekty noclegowogastronomiczne
będą spełniać swoje zadanie niezależnie od typologii, ale
wciąż będą warunkowane lokalizacją przy atrakcjach
turystycznych.
Gruntowna analiza prawna dotycząca schronisk i ich
funkcjonowania, jak również Statut PTTK [12] przy
obostrzeniach Karkonoskiego Parku Narodowego czynią
z planów modernizacji schroniska istny węzeł gordyjski.
By dokonać przebudowy lub rozbudowy niezbędne są
wszystkie pozwolenia wymagane przy pozwoleniu na bu
dowę [13], a ponieważ Strzecha Akademicka jest wpisana
do rejestru zabytków (jako jedno z dwóch schronisk), to
najistotniejsze i najtrudniejsze do uzyskania staje się
pozwolenie konserwatora zabytków w Jeleniej Górze.
Bez jego akceptacji nie może być nawet wszczęte postę-
powanie uzyskania pozwolenia na prowadzenie prac. To
właściwie oddaje konserwatorowi pełnię władzy doty
czącej obiektu, jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, jakie-
kolwiek rozbudowy (mogące go zaburzyć) i istotne ele-
menty o wysokiej wartości historycznej. Należy także
uzyskać zgodę dyrekcji Karkonoskiego Parku Na ro do
wego na: w przypadku rozbudowy – dzierżawę terenów
pod inwestycję (gdyż schroniska znajdują się na dział-
kach wyznaczonych wielkością zabudowy schroniska),
a w przypadku jakichkolwiek prac – zgodę na przejazd
ciężkiego sprzętu, prowadzenie robót budowlanych,
zamknięcie (jak przy wymianie zbiornika oczyszczalni