Album rysunków Ottona Fedaka i jego twórczość zawodowa/Album of drawings from the history of architecture by Otton Fedak 61
and already in 1961 the church of Our Lady of Częstocho
wa could be blessed by bishop Karol Pękala [23]; the
finishing work on its interiors continued until 1963 and in
1971–1975 when a tower (most likely wooden) was built
over the bay by the facade. The church was consecrated
in 1975.
Another church with which the architect was connect
ed in 1960–1967, however not as its designer but as a con
struction site engineer, was the church in Skomielna
Biała. The construction of a masonry church was planned
there already in 1947 but earlier a wooden chapel de
signed by Adam Mściwujski, B.Eng. (from Lviv) was
built to be used under the patronage of Friars Minor
Capuchin from Cracow Province. It would be worth ana
lyzing the course of later events which reflected the dif
ficulties caused by the secular authorities of the Polish
People’s Republic faced by the builders of churches after
the war [24].
The design of the masonry church was made by the
team headed by the architect Witold Cęckiewicz from
Cracow. At the same time, efforts were made to legalize
the construction. Only in 1957 was the building permit
with detailed location granted and the cornerstone was
laid that year. Initially, Józef Grochowalski, B.Eng. from
Rabka was in charge of the construction but in 1960,
when the walls reached the height of the choir, the works
were stopped. They resumed, supervised by Fedak, only
after a permit from the Department of Religious Deno mi
nations was obtained. In 1967, the church was blessed as
the church of St. Sebastian but the tower and its interiors
were completed only in 1970. The first mass was celebrat
ed by the archbishop of Cracow, Cardinal Karol Wojtyła
in 1971. It should be noted that the church usability per
mit was granted in 1973 and it was consecrated by arch
bishop Franciszek Macharski only in 1985!
All those churches were greatly located and blended in
the landscape, usually on a slope with the front steps on
their axis. Depending on the specific site, the architect
carefully shaped the main body of the church, emphasiz
ing separate functions of its parts: the nave, the presby
tery, the aisles, the tower and the sacristy, alluding to tra
ditional Romanesque churches. The design of the facades
made of local sandstone can be associated with this style
and with the tradition in the Podhale region. The stone
base course and the lesenes in the corners embrace the
brick walls of the church in Przytkowice and the other
way around from the side of the presbytery – the stone
walls are decorated with brick lesenes; the walls of the
tower from the front are designed slightly leaning, allud
ing to wooden towers. The church in Stare Żukowice has
a unique, modern design – it was completed without the
participation of Fedak: plastered form with brick lesenes
and cornice as well as the facade and the tower with nar
row windows.
The churches were designed with various traditional
spa tial layouts: on the plan with the nave and separate
pre sbytery (Przytkowice and Stare Żukowice) and on the
basilica plan (Tenczyn and Skomielna Czarna) where half
rounded openings to the aisles were carved from the wall
and have no decorative details. The interiors were covered
NMP, ale prace prowadzono jeszcze w 1961 r. Świątynia
została konsekrowana w 1971 r. War to dodać, że w koście
le, w ołtarzu głównym od 1966 r. znajduje się po
chodzący
z Kołomyi obraz Matki Boskiej KołomyjskoPokuckiej
(z 1635 r.). Do jego konserwacji przyczynił się Ryszard
Brykowski [17, s. 67–70, il. 1–4], [22].
Już w 1947 r. powstał Komitet Budowy Kościoła
w Starych Żukowicach, ale dopiero w 1957 r. erygowano
parafię i uzyskano pozwolenie na budowę świątyni.
W tym samym roku Fedak przygotował projekt i już
w 1961 r. mogła się odbyć uroczystość poświęcenia przez
bpa Karola Pękalę kościoła pw. NMP Częstochowskiej
[23]; wnętrza kończono jeszcze do 1963 r. i w latach 1971–
1975, kiedy to przęsło przy fasadzie nadbudowano wieżą
(zapewne drewnianą). Kościół konsekrowano w 1975 r.
Z kolejnym kościołem w Skomielnej Białej interesujący
nas architekt był związany w latach 1960–1967, ale nie
jako jego projektant, a prowadzący prace. Już w 1947 r.
pla nowano tam budowę murowanego kościoła, ale wcześ
nie
j bardzo szybko zrealizowano projekt drewnianej kapli
cy przygotowany przez inż. Adama Mściwujskiego (ze
Lwowa), użytkowanej pod opieką Prowincji Kra kowskiej
Braci Mniejszych Kapucynów. Warto w tym miejscu prze
śledzić przebieg dalszych działań, odzwierciedlający trud
ności ze strony władz świeckich PRL, na jakie napotyka
no przy budowie świątyń w okresie powojennym [24].
Projekt murowanej świątyni wykonał zespół z arch.
Witoldem Cęckiewiczem z Krakowa. Jednocześnie stara
no się o legalizację budowy. Dopiero w 1957 r. uzyskano
po zwolenie na budowę ze szczegółową lokalizacją i tego
roku odbyła się uroczystość położenia kamienia węgiel
nego. Początkowo budowę prowadził inż. Józef Grocho
wal ski z Rabki, ale w 1960 r., kiedy mury stały do wyso
kości chóru – wstrzymano prace. Dopiero po uzyskaniu
zezwolenia w Wydziale Wyznań kontynuowano działa
nia, już pod nadzorem Fedaka. W 1967 r. kościół poświę
cono pw. św. Sebastiana, ale wieżę i wnętrza kończono do
1970 r. Pierwszą Mszę św. odprawił metropolita krakow
ski kard. Karol Wojtyła w 1971 r. Warto podkreślić, że
pozwolenie na użytkowanie świątyni uzyskano w 1973 r.,
a uroczystość konsekracji przez abpa Franciszka Ma char
skiego odbyła się dopiero w 1985 r.!
Wszystkie opisane kościoły były doskonale zlokalizo
wane w krajobrazie, zwykle na stoku wzniesienia z podej
ściem schodami na osi. W zależności od sytuacji architekt
starannie kształtował bryłę świątyni, podkreślając odręb
ność funkcjonalną każdej części: nawy głównej i prezbi
terium, naw bocznych, wieży i zakrystii, nawiązując do
tradycyjnych kościołów romańskich. Również z tym nur
tem, a także z tradycją na Podhalu, można połączyć opra
cowanie lica elewacji w wątkach kamiennych z miejsco
wego piaskowca. W kościele w Przytkowicach kamienny
cokół i lizeny na narożach ujmują ceglane lico, a od stro
ny prezbiterium odwrotnie – kamienny wątek wzbogaca
ły ceglane lizeny; mury wieży od frontu lekko architekt
nachylił w nawiązaniu do brył wież drewnianych. No wo
czesną, modernistyczną formą wyróżnia się opracowanie
kościoła w Starych Żukowicach – kończone bez udziału
Fedaka: tynkowana bryła, z ceglanymi lizenami i gzymsem
oraz fasada z wieżą z wąskimi oknami.