Zastosowanie rozwiązań live-link w praktyce architekta / Application of live-link solutions in the architect’s practice 107
options related to model analysis, and thus – possible
changes related to improving the results of these analy
ses. Structural, environmental and energy analyses are
dealt with here. The Grasshopper environment, enriched
with various additional plugins, allows us to test design
solutions from many angles. The thing is to make the
best possible decisions for a given case. This requires not
only mathematical dexterity, but also artistic sensitivity to
extract beauty from the algorithm. This versatility brings
to mind the requirements for students of the Weimar
school. The architect, apart from the craft skills of using
the tool, must also be able to bring out the transcendent
beauty through the synergy of knowledge and skills from
various elds.
The use of livelink solutions at the visualization stage
brings about benets related to more ecient communi
cation with the client. Practically zero requirements in
terms of competences in the eld of 3D graphics and ex
tensive libraries mean that creating visualizations does not
take hours, which allows us to devote the recovered time
to rening the project not only in terms of its functionality,
but also in the areas of artistry that gives the project indi
vidual character and original beauty being an expression
of the designer’s creative thought. It should be noted that,
despite everything, raytracing rendering still gives the best
visual eects and the realtime graphics engines, despite
obtaining good visual eects, still do not match the delity
of conventional methods of visualization in imitating real
ity. Therefore, the discussed tool is directed more towards
designers as a tool to improve communication with cli
ents, rather than a substitute for tools for creating visuali
zations by professional graphic designers. This shows the
direction in which digital craftsmanship has gone in archi
tecture and the need for an ecient craftsman to achieve
the best results. In this way, the architect, elevating his
work to the rank of art, will give a new dimension to his
visions, images of architecture, and thus – the architecture
itself. Undoubtedly, however, the simplicity of the tools
and the rich set of means of expression contained in these
engines give designers greater opportunities than before
in the eld of visual presentation of their own ideas.
The use of modern technologies in design is primari
ly aimed at automating repetitive activities usually per
formed by an architect. Changes in the creative process
lead to reection on the architect’s role in design. The au
tomation of subsequent activities places the designer in
the role of the manager of the creative process. He is the
source of the idea and the person who controls the creative
process. John Frazer in his futuristic book An Evolution-
ary Architecture described the designer as a catalyst for
the creative process [22]. Following the example of Bau
haus, however, it is worth looking for a balance between
technology and the human factor in design, so as to make
them more ecient and more adapted to the present times,
while retaining the individual footprint of its creator.
The image is still the main medium of expressing the
designer’s vision. Although performing it in new tech
niques with the use of computer certainly allows us to
speed up and simplify certain processes, the same skills
as composition, color management and clarity of the mes
mi gracznymi czasu rzeczywistego oraz roli architekta
w całym procesie twórczym w obliczu zintensykowanej
cyfryzacji procesu projektowego.
Połączenie środowisk architektury parametrycznej oraz
modelowania BIM daje projektantom niemalże całkowitą
wolność w zakresie formowania budynków, przy jedno
czesnej możliwości zautomatyzowanej ich dokumentacji
urzeczywistniającej wizję projektanta z zachowaniem
wierności jego idei. Poza szeroką swobodą generowania
form, środowisko parametryczne stwarza również wiele
dodatkowych opcji poświęconych analizie modelu, a co za
tym idzie – ewentualnych zmian związanych z poprawia
niem wyników tych analiz. Mowa tu o analizach struktural
nych, środowiskowych czy energetycznych. Środo wisko
programu Grasshopper wzbogacone o różnego ro dzaju
dodatkowe wtyczki pozwala na testowanie rozwiązań pro
jektowych pod wieloma kątami. Skutkiem jest podejmo
wanie możliwie najlepszych decyzji dla danego przypad
ku. Wymaga to nie tylko sprawności w zakresie zręczności
matematycznej, ale też artystycznej wrażliwości pozwala
jącej na wydobycie piękna z algorytmu. Wszechstronność
ta przywołuje na myśl wymagania stawiane adeptom szko
ły weimarskiej. Architekt poza rzemieślniczą umiejętno
ścią posługiwania się narzędziem musi również potrać
wydobyć transcendentne piękno poprzez synergię wiedzy
i umiejętności ze zróżnicowanych dziedzin.
Zastosowanie rozwiązań typu livelink na etapie wizu
alizacji niesie za sobą przede wszystkim korzyści związa
ne ze sprawniejszą komunikacją z klientem. Praktycznie
zerowe wymagania w zakresie kompetencji w dziedzinie
graki 3D oraz obszerne biblioteki sprawiają, że tworzenie
wizualizacji nie trwa godzinami, co pozwala na poświęce
nie odzyskanego czasu na dopracowywanie projektu nie
tylko pod względem jego funkcjonalności, lecz również
w sferach artyzmu nadającego projektowi indywidualny
charakter oraz autorskie piękno, będące wyrazem myśli
twórczej projektanta. Trzeba tu zwrócić uwagę na fakt, że
mimo wszystko rendering w technologii raytracing nadal
daje najlepsze efekty wizualne i silniki graczne czasu
rzeczywistego, pomimo uzyskiwania dobrych efektów
wizualnych, nadal nie dorównują wierności w naślado
waniu rzeczywistości konwencjonalnym metodom wy
konywania wizualizacji. Omawiane narzędzie jest zatem
skierowane bardziej w stronę projektantów jako narzędzie
usprawniania komunikacji z klientami aniżeli substytut
narzędzi do tworzenia wizualizacji przez profesjonalnych
graków. Wskazuje to kierunek, w jakim poszło rzemiosło
cyfrowe w architekturze, oraz potrzebę udziału sprawne
go rzemieślnika dla osiągania najlepszych efektów. W ten
sposób architekt, wynosząc swoją pracę do rangi sztuki,
nadawać będzie nowy wymiar przekazu swoim wizjom,
obrazom architektury, a co za tym idzie – samej architek
turze. Bez wątpienia jednak prostota narzędzi oraz bogaty
zbiór środków wyrazu zawarty w tych silnikach dają pro
jektantom większe niż dotychczas możliwości w zakresie
prezentacji wizualnych autorskich idei.
Zastosowanie nowoczesnych technologii w projek
towaniu ma na celu przede wszystkim automatyzację
powtarzalnych czynności wykonywanych zwykle przez
architekta. Zmiany w procesie twórczym skłaniają do