74 Jacek Suchodolski
Budynek schroniska przeszedł kilka modernizacji
w celu zwiększenia liczby miejsc noclegowych. Po pierw-
szej z nich zlikwidowano otwarte werandy i balkony,
a druga z 1924 r. – autorstwa pracowni architektonicznej
braci Albert – zmieniła zasadniczo całą bryłę, powiększa-
jąc liczbę miejsc noclegowych do 50 (sezon 1938/1939).
Obiekt zyskał status hotelu górskiego
5
. Po 1945 r. przez
krótki czas istniał tu ośrodek wypoczynkowy dla osób,
które w czasie wojny były więźniami obozów koncentra-
cyjnych. W 1951 r. obiekt przeszedł pod zarząd PTTK
i otrzymał imię Bronka Czecha, stając się jednym z cie-
szących się jak najlepszą opinią wśród turystów. W la-
tach 60. XX stulecia liczba miejsc noclegowych wynosiła
w nim około 100, a w pobliżu schroniska odbywały się
cyklicznie zawody narciarskie. Niestety w nocy z 11 na
12 grudnia 1966 r. w jednym z pomieszczeń wybuchł po-
żar, a akcję gaśniczą utrudniał znaczny opad śniegu, który
uniemożliwił dojazd wozów strażackich [18]. Po pożarze
pozostała tylko kamienna podmurówka budynku, reszta
drewnianej konstrukcji ścian i dachu przestała istnieć.
Ambitne plany odbudowy schroniska, praktycznie aktu-
alne jeszcze do lat 80. XX w., nie zostały zrealizowane.
Trudno oprzeć się niewesołym reeksjom, biorąc pod
uwagę ten fakt oraz to, że do 1945 r. w pobliżu nowe-
go i starego budynku Schligelbaude na polanie istniało
jeszcze młodzieżowe schronisko Berghänlein i starsze
Hasenbaude [6] w północnej części polany, a dziś w tym
ruchliwym, odwiedzanym przez turystów miejscu braku-
je podstawowych usług związanych z ich potrzebami, tzn.
możliwości noclegów i aprowizacji.
Podsumowanie
Schroniska karkonoskie, zwane budami, ze względu na
swą historię, losy rodów tzw. budziarzy (osób zamieszku-
jących i dzierżawiących te obiekty), ważną rolę odgrywa-
ną w rozwoju turystyki w całych Sudetach czy wreszcie
na reprezentowany typ architektury, często o regionalnym
rodowodzie, ulegającej zmianom formy i kubatury pod-
czas przebudów, stanowią interesujący i bogaty materiał
poznawczy. Tak jak wielokrotnie było tu podkreślane,
pochodzenie większości schronisk wzniesionych w Kar-
konoszach i w całych Sudetach, także po czeskiej stronie,
związane jest z miejscową tradycją budowlaną. Oczy-
wiście pierwsze domostwa służące jako pasterskie bądź
strażnicze budy powstałe w początkach XVII stulecia
były niewielkimi budynkami o spartańskich warunkach
bytowych. Znajdowały się w nich również pomieszczenia
dla zwierząt. Jednak ze względu na rozwój cywilizacyjny
całego sudeckiego regionu, przyspieszony z pewnością
przez przemysł wydobywczy węgla kamiennego i zwią-
zane z nim inne rodzaje wytwórczości, istniejące huty
szkła, przemysł włókienniczy oraz wynikającą z tego ko-
nieczność rozbudowy komunikacji, dróg, a zwłaszcza ko-
lei żelaznej, powstały warunki dla rozwoju turystyki, nie
5
W schroniskach powstałych w XIX stuleciu w Sudetach funk-
cjonowały także przez pewien czas hodowle. Na pocztówkach z począt-
ków XX w. można zauważyć jeszcze pasące się przed śląskimi budami
zwierzęta.
snowfall, which prevented the access of re trucks [18].
After the re, only the stone foundation of the building
remained, whereas the rest of the wooden structure of the
walls and roof ceased to exist. Ambitious plans to rebuild
the shelter, practically still valid until the 1980s, were not
implemented. It is dicult to resist sad reections, taking
into account this fact and that until 1945 near the new and
old Schligelbaude building in the glade there were still
the youth shelter Berghänlein and the older Hasenbaude
[6] in the northern part of the glade, whereas in this busy
place visited by tourists there is a lack of basic services
connected with their needs, i.e. a possibility of accommo-
dation and provisioning.
Summary
The Giant Mountains shelters, called huts, due to their
history and the family history of the so-called budziarze
(hutters – people living in and renting these objects),
their important role performed in the development of
tourism in the whole Sudetes or nally due to the type
of architecture represented, often with a regional origin,
undergoing changes of form and volume during remod-
elling, constitute an interesting and rich cognitive mate-
rial. As it has been emphasized here many times, the or-
igin of most shelters built in the Giant Mountains and in
the entire Sudetes, also on the Czech side, is connected
with the local construction tradition. Of course, the rst
houses serving as shepherd or guard huts founded in the
early 17
th
century were small objects with Spartan living
conditions. There were also rooms for animals in them.
However, due to the civilization development of the en-
tire Sudeten region, which was certainly accelerated by
the emerging hard coal mining industry and other types of
manufacturing connected with it and due to the existing
glass factories, textile industry and the resulting need to
develop transport, roads and in particular railways, there
appeared conditions for the development of tourism, not
connected with pilgrimage centres or resort towns, but
with the mountains, their nature and beauty. Mountain
shelters along with hotels and inns have become an impor-
tant element in the mountain tourism infrastructure. The
architectural studio of Albert brothers from Jelenia Góra
performed a leading role among designers of the Giant
Mountains shelters on the Silesian side. Their projects
of the Giant Mountains shelters were distinguished by
a balanced and compact form, a strongly accented body
of the steep roof, often with pediments and combined dor-
mers clearly indicating their presence on its slopes. The
compact form of the whole, the lack of elements such as
balconies, terraces or verandas in the architecture of the
building clearly demonstrated high requirements for the
durability of the building, which were connected with the
aura prevailing at the altitudes at which shelters are con-
structed. Designers of the Giant Mountains huts from the
Jelenia Góra studio were aware of this and adapted new
objects and the form of those remodelled ones to the pre-
vailing extreme weather conditions. At the same time, de-
spite the priority which for designers meant high require-
ments set by nature, it was largely possible to preserve