
46  Paweł Jaszczuk
 wi  dzenia  i  zróżnicowanego  środowiska;  „przestrzeń” 
czło  wieka – punktem wyjścia do innych rozważań [10].
Podsumowanie: 2018–? Tradycja a przyszłość
Szczegółowa analiza treści zajęć w ramach przedmio-
tów plastycznych (tab. 1) pozwala zauważyć ograniczenie 
lub zanik pewnych grup tematów dydaktycznych wynika-
jące z redukcji godzin. W zmianach tych można dostrzec 
obniżanie standardów kształcenia (m.in. mniejsze umie-
jętności  warsztatowe,  niższą  świadomość  roli rysunku 
w  zawodzie  architekta,  słabszą zdolność  integrowania 
problemów plastycznych w twórczości architektonicz-
nej). Propozycja poprawy tej sytuacji wiąże się z przy-
wróceniem  określonych  grup  tematów  w  stosownym 
wymiarze godzin dydaktycznych. Modykacja programu 
polegać ma również na rozwinięciu wątku ćwiczeń ba-
dających różne aspekty przestrzenności człowieka, zwie-
rząt, struktur w naturze ożywionej, przestrzeni w różnej 
skali, złożonej z elementów wytworzonych przez czło-
wieka, budujących zaskakujące wzajemne zależności.
Ćwiczenia te mają na celu nie tylko wykonanie „skoń-
czonej’’ pracy plastycznej, np. studium martwej natury. 
Umiejętności wykonania takiej pracy, a co za tym idzie 
świadomość budowy zamkniętego utworu plastycznego 
o maksymalnie dużych walorach artystycznej ekspresji, 
są niewątpliwie bardzo ważne, tym niemniej wydaje się, 
że dowartościowanie procesu analizy formy za pomocą 
rysunku czy szkicu kolorystycznego jest równie istotne, 
wzmacniające świadomość różnych aspektów przestrzeni 
będącej środowiskiem życia człowieka.
Istotną grupę ćwiczeń stanowiłyby zadania kompozy-
cyjne mające na celu kreowanie przestrzeni według okre-
ślonych założeń. Oczywiście, jak wynika z tabeli (tab. 
1), w latach poprzednich pojawiały się takie tematy jak 
szkielet człowieka, struktura maszyny. Były one jednak 
wtopione w program, tak że nie wyciągano z tych ćwi-
czeń dalej idących wniosków. Były one realizowane rów-
nolegle z innymi tematami dzięki relatywnie dużej ilości 
czasu poświęconego  na  zajęcia  plastyczne.  Należałoby 
dążyć do tego, by w bardziej pogłębiony sposób podejść 
do  tych  zagadnień. Autor  proponuje,  poprzez  wybrane 
ćwiczenia,  uświadomienie  studentom  celowości  formy 
i logiki jej działania na bazie studiów szkieletu człowie-
ka i zwierząt,  bliskich  człowiekowi obiektów jak buty, 
ubrania,  opakowania,  rower,  parasol  i  innych  struktur 
trójwymiarowych.  Rysunki  analityczne  budowy  roślin, 
kwiatów, owoców, nasion, drzew, struktur przestrzennych 
budowanych przez zwierzęta i owady, „prymitywnych” 
konstrukcji tworzonych  przez  człowieka,  np.  mosty  li-
nowe, są dobrym materiałem do ćwiczeń projektowych. 
Impresje projektowe z tym związane pozwolą  wniknąć 
w  przestrzeń  o  różnej  skali,  różnej  dynamice  (obiekty 
statyczne,  ruchome),  która  otacza  człowieka,  przeni-
ka się nawzajem; […] 
        -
    
       
-
 -
Summary: 2018–? Tradition vs. future
A  detailed analysis  of  the  content  of classes  in  the 
scope of  art subjects (Table  1) allows us to notice the 
limitation or disappearance of certain groups of didactic 
subjects resulting from the reduction of hours. In these 
changes, we can notice a reduction in educational stand-
ards (including lower workshop skills, lower awareness 
of the role of drawing in the architect’s profession, weak-
er ability to integrate artistic problems in architectural 
creativity). The proposal to improve this situation is re-
lated to the restoration of specic groups of topics in the 
relevant teaching hours. The modication of the program 
also consists in developing a motif of exercises exploring 
various aspects of human spatiality, animals, structures 
in animate nature, space on a different scale, composed 
of humanmade elements, building surprising mutual de-
pendencies.
These exercises are aimed at not only the performance 
of “nite” artistic work, e.g. a study of still life. The abili-
ties to perform such a work, and thus the awareness of the 
construction of a closed artistic work of maximum artis-
tic value, are undoubtedly very important, nevertheless it 
seems that the appreciation of the process of form analy-
sis using a drawing or colour sketch is equally important, 
reinforcing the awareness of different aspects of space 
that is the environment of human life.
An important group of exercises would be composi-
tional tasks aimed at creating space according to specic 
assumptions. Of course, as it can be seen from the table 
(Table 1), in previous years such topics as human skel-
eton, machine structure appeared as well. However, they 
were embedded in the program, so that no further conclu-
sions were drawn from these exercises. They were car-
ried out in parallel with other themes due to the relatively 
large amount of time devoted to art classes. We should 
strive to approach these issues in a more intricate way. 
Through selected exercises, the author suggests making 
students aware of the form and logic of its operation on 
the basis of human and animal skeleton studies, objects 
close to a human being like shoes, clothes, packaging, 
bicycle, umbrella and other threedimensional structures. 
Analytic drawings of plants, owers, fruits, seeds, trees, 
spatial structures built by animals and insects, “primitive” 
humanmade structures, e.g. rope bridges, constitute good 
material for design exercises. Design impressions related 
to this will allow students to penetrate into the space of 
varying scales, different dynamics (static objects, moving 
objects) that surrounds a human being, permeates each 
other;  [...]    
-
-
 [13, p. 7]. Traces 
of such interests can be found to a greater or lesser extent 
in the activities of many architects. It is enough to men-
tion Santiago Calatrava, who builds architectural works