46 Paweł Jaszczuk
wi dzenia i zróżnicowanego środowiska; „przestrzeń”
czło wieka – punktem wyjścia do innych rozważań [10].
Podsumowanie: 2018–? Tradycja a przyszłość
Szczegółowa analiza treści zajęć w ramach przedmio-
tów plastycznych (tab. 1) pozwala zauważyć ograniczenie
lub zanik pewnych grup tematów dydaktycznych wynika-
jące z redukcji godzin. W zmianach tych można dostrzec
obniżanie standardów kształcenia (m.in. mniejsze umie-
jętności warsztatowe, niższą świadomość roli rysunku
w zawodzie architekta, słabszą zdolność integrowania
problemów plastycznych w twórczości architektonicz-
nej). Propozycja poprawy tej sytuacji wiąże się z przy-
wróceniem określonych grup tematów w stosownym
wymiarze godzin dydaktycznych. Modykacja programu
polegać ma również na rozwinięciu wątku ćwiczeń ba-
dających różne aspekty przestrzenności człowieka, zwie-
rząt, struktur w naturze ożywionej, przestrzeni w różnej
skali, złożonej z elementów wytworzonych przez czło-
wieka, budujących zaskakujące wzajemne zależności.
Ćwiczenia te mają na celu nie tylko wykonanie „skoń-
czonej’’ pracy plastycznej, np. studium martwej natury.
Umiejętności wykonania takiej pracy, a co za tym idzie
świadomość budowy zamkniętego utworu plastycznego
o maksymalnie dużych walorach artystycznej ekspresji,
są niewątpliwie bardzo ważne, tym niemniej wydaje się,
że dowartościowanie procesu analizy formy za pomocą
rysunku czy szkicu kolorystycznego jest równie istotne,
wzmacniające świadomość różnych aspektów przestrzeni
będącej środowiskiem życia człowieka.
Istotną grupę ćwiczeń stanowiłyby zadania kompozy-
cyjne mające na celu kreowanie przestrzeni według okre-
ślonych założeń. Oczywiście, jak wynika z tabeli (tab.
1), w latach poprzednich pojawiały się takie tematy jak
szkielet człowieka, struktura maszyny. Były one jednak
wtopione w program, tak że nie wyciągano z tych ćwi-
czeń dalej idących wniosków. Były one realizowane rów-
nolegle z innymi tematami dzięki relatywnie dużej ilości
czasu poświęconego na zajęcia plastyczne. Należałoby
dążyć do tego, by w bardziej pogłębiony sposób podejść
do tych zagadnień. Autor proponuje, poprzez wybrane
ćwiczenia, uświadomienie studentom celowości formy
i logiki jej działania na bazie studiów szkieletu człowie-
ka i zwierząt, bliskich człowiekowi obiektów jak buty,
ubrania, opakowania, rower, parasol i innych struktur
trójwymiarowych. Rysunki analityczne budowy roślin,
kwiatów, owoców, nasion, drzew, struktur przestrzennych
budowanych przez zwierzęta i owady, „prymitywnych”
konstrukcji tworzonych przez człowieka, np. mosty li-
nowe, są dobrym materiałem do ćwiczeń projektowych.
Impresje projektowe z tym związane pozwolą wniknąć
w przestrzeń o różnej skali, różnej dynamice (obiekty
statyczne, ruchome), która otacza człowieka, przeni-
ka się nawzajem; […]
-
-
-
Summary: 2018–? Tradition vs. future
A detailed analysis of the content of classes in the
scope of art subjects (Table 1) allows us to notice the
limitation or disappearance of certain groups of didactic
subjects resulting from the reduction of hours. In these
changes, we can notice a reduction in educational stand-
ards (including lower workshop skills, lower awareness
of the role of drawing in the architect’s profession, weak-
er ability to integrate artistic problems in architectural
creativity). The proposal to improve this situation is re-
lated to the restoration of specic groups of topics in the
relevant teaching hours. The modication of the program
also consists in developing a motif of exercises exploring
various aspects of human spatiality, animals, structures
in animate nature, space on a different scale, composed
of humanmade elements, building surprising mutual de-
pendencies.
These exercises are aimed at not only the performance
of “nite” artistic work, e.g. a study of still life. The abili-
ties to perform such a work, and thus the awareness of the
construction of a closed artistic work of maximum artis-
tic value, are undoubtedly very important, nevertheless it
seems that the appreciation of the process of form analy-
sis using a drawing or colour sketch is equally important,
reinforcing the awareness of different aspects of space
that is the environment of human life.
An important group of exercises would be composi-
tional tasks aimed at creating space according to specic
assumptions. Of course, as it can be seen from the table
(Table 1), in previous years such topics as human skel-
eton, machine structure appeared as well. However, they
were embedded in the program, so that no further conclu-
sions were drawn from these exercises. They were car-
ried out in parallel with other themes due to the relatively
large amount of time devoted to art classes. We should
strive to approach these issues in a more intricate way.
Through selected exercises, the author suggests making
students aware of the form and logic of its operation on
the basis of human and animal skeleton studies, objects
close to a human being like shoes, clothes, packaging,
bicycle, umbrella and other threedimensional structures.
Analytic drawings of plants, owers, fruits, seeds, trees,
spatial structures built by animals and insects, “primitive”
humanmade structures, e.g. rope bridges, constitute good
material for design exercises. Design impressions related
to this will allow students to penetrate into the space of
varying scales, different dynamics (static objects, moving
objects) that surrounds a human being, permeates each
other; [...]
-
-
[13, p. 7]. Traces
of such interests can be found to a greater or lesser extent
in the activities of many architects. It is enough to men-
tion Santiago Calatrava, who builds architectural works