Korespondaż – pocztówki z Wrocławia /Correspondage – postcards from Wrocław  101
ing in the space of art myths of the modern city that were 
created at the turn of the 20
th
 century. It was then when its 
new face was being shaped. Many aspects of modern ur-
banism were revealed in works of painting art. For exam-
ple, luminous impressionist or expressionist or metaphys-
ical cities painted by artists fascinated by changes which 
took place at that time told their stories.
The impressionist city which appeared on the canvas 
of painters at the end of the 19
th
 century was the result 
of the fascination with modern, fast, urban life that took 
place in the light of recently discovered electricity. Lumi-
nous and colourful phenomena of expanding and vibrant 
cities stimulated the imagination and became a pretext for 
painting experiments. The symbolic locomotive from the 
impressionist painting, which was pasted onto the wall of 
one of  the buildings  on the  collage, no longer  has such 
a repower or cause panic as in the historical lm show 
with the train entering the station. And not only just be-
cause it is a static image. Certainly, its image dynamizes 
the space  of  the  square, however,  over  the past  century 
a lot has changed in the visual sphere of the urban space in 
which we participate every day. The world was dominated 
by images which annexed all possible spaces. And in par-
ticular, the public space, space and surfaces of architec-
ture that used to be “clean” from such tattoos. The status 
of light, its inuence on the image of the contemporary 
urban space of Wrocław has become a separate topic of 
the course, and the effects are described in The city-pic-
ture. The mobile image of Wrocław. [7].
Another aspect of reading the city’s space is noticing 
its  gloomy  side.  Many  students  turned  to  Beksiński’s 
painting creative activity. Authors referred to his paintings 
both for dialogue with images of historic tenement houses 
and contemporary architecture of Sky Tower. A specic 
mood of  horror  and  degradation  bring  to  mind  associa-
tions  with  the  expressionist  city  myth.  The  city,  which 
appeared earlier on the canvases of painters from the be-
ginning of the 20
th
 century, who explored for example the 
emotional space of Berlin, remains a current image today. 
An image which is governed by emotions. Intricate and 
fearful spaces full of contrasts of light are still one of the 
faces of  urban life.  Beksiński’s paintings  also  introduce 
surreal themes here, building an atmosphere on the border 
between dream and reality.
A  silent,  motionless  and  enigmatic  face  of  the  city 
emerged from the collages for which the works by Hopper 
and Chirico were used. These plots coincide with urban 
narratives from images of the metaphysical city. Behind 
the  atmosphere  of  reection  and  calmness,  anxiety  and 
mystery are hidden. A feeling of alienation and lack of ener-
gy. In these paintings architecture becomes an empty form. 
For the author of the collage with the photo of the under-
pass, gures-mannequins from Chirico’s paintings seemed 
to match this scenery. There are many such non-places in 
the city. We get used to traversing space which does not 
mean or  “does  not  look”.  It  is  a  fragment,  a  connector, 
just like a section of installation in a complicated city net-
work. In the collage with a fragment of Wyeth’s painting, 
contemporary Wrocław skyscrapers were put together and 
a woman in the foreground is  preparing a laborious meal. 
się tam życie dalekie od konwencji wyznaczonych przez 
pojęcie przestrzeni miejskiej. Mieszkaniec może stać się 
uczestnikiem fabuły, statystą w lmie lub cudzym śnie.
Inspirująca dla wyobraźni przestrzeń architektury Wro-
cławia na wielu pocztówkach okazuje się kontynuować, 
rozwijać bądź prowadzić dialog z istniejącymi w prze-
strzeni sztuki mitami nowoczesnego miasta powstałymi 
na przełomie XIX i XX w. To właśnie wtedy kształtowało 
się bowiem jego nowe oblicze. W dziełach sztuki malar-
skiej ujawniło się wiele aspektów nowoczesnego urba-
nizmu. Opowiadały o nich na przykład świetliste miasta 
impresjonistyczne, ale też ekspresjonistyczne lub meta-
zyczne, malowane przez artystów zafascynowanych prze-
mianami, jakie zachodziły na ich oczach.
Miasto impresjonistyczne, jakie pojawiło się na płót-
nach malarzy pod koniec XIX w., było efektem fascy-
nacji nowoczesnym,  szybkim,  miejskim  życiem,  które 
toczyło się w świetle odkrytej niedawno elektryczności. 
Świetlno-barwne zjawiska rozbudowujących się, tętnią-
cych życiem miast pobudzały wyobraźnię i stawały się 
pretekstem do malarskich eksperymentów. Symboliczna 
lokomotywa z impresjonistycznego obrazu, która zosta-
ła wklejona na płaszczyznę ściany jednego z budynków 
na kolażu, nie ma już takiej siły rażenia, wywoływania 
paniki jak na historycznym pokazie lmu z wjazdem po-
ciągu na stację. I to nie tylko dlatego, że jest statycznym 
obrazem. Na pewno jej wizerunek dynamizuje przestrzeń 
placu, jednak przez ponad wiek wiele się zmieniło w sfe-
rze wizualnej przestrzeni miejskiej, której uczestnikami 
jesteśmy na co dzień. Świat zdominowały obrazy, które 
zaanektowały wszystkie możliwe przestrzenie. A szcze-
gólnie przestrzeń  publiczną, przestrzeń  i  powierzchnie 
architektury, która dawnej była „czysta” od takich tatu-
aży. Status światła, jego wpływ na wizerunek współcze-
snej przestrzeni miejskiej Wrocławia stał się odrębnym 
tematem zajęć, a efekty zostały opisane w artykule Mia-
stoobraz. Mobilny wizerunek Wrocławia [7]. 
Innym aspektem czytania przestrzeni miasta jest do-
strzeganie jego mrocznej strony. Wielu studentów sięgało 
do malarskiej twórczości Beksińskiego. Autorzy przywo-
ływali jego obrazy zarówno do dialogu z wizerunkami hi-
storycznych kamienic, jak i współczesną architekturą Sky 
Tower. Specyczny nastrój grozy i rozpadu przywodzą na 
myśl skojarzenia z mitem miasta ekspresjonistycznego. 
Miasto, które pojawiło się wcześniej na płótnach malarzy 
z początku XX w., którzy eksplorowali np. emocjonalną 
przestrzeń  Berlina,  pozostaje  wizerunkiem  aktualnym 
współcześnie. Wizerunkiem, którym rządzą emocje. Za-
wiłe, budzące lęk przestrzenie pełne kontrastów światła to 
wciąż jedno z obliczy życia miejskiego. Obrazy Beksiń-
skiego wprowadzają tu też wątki surrealistyczne, budując 
nastrój z pogranicza snu i jawy. 
Milczące, nieruchome i zagadkowe oblicze miasta wyło-
niło się z kolaży, do których użyto dzieł Hoppera i Chirico. 
To wątki zbieżne do narracji miejskich z obrazów miasta 
metazycznego. Za nastrojem zadumy i spokoju kryje się 
niepokój i zagadka. Uczucie alienacji i braku energii. Ar-
chitektura na tych obrazach staje się pustą formą. Postacie- 
-manekiny z obrazów Chirico autorowi kolażu ze zdjęciem 
przejścia podziemnego wydały się pasować do tej scenerii.