4 Ewa Cisek
przestrzenne, nie przesłania jednak uroku architektury
norweskich Saamów (sam. sápmi). Reprezentuje ona
znacznie mniejszą skalę, jest skromna w swej prostocie,
bliska naturze i aż do lat 80. XX w. pozostawała prawie
niezauważalna. Sytuacja ta wiązała się z niechlubną prze
szłością kraju, kiedy ta rdzenna ludność zamieszkująca
jego północne rejony poddawana była przez ówczesny
norweski rząd procesowi długofalowej norwegizacji.
Efektem tych działań było nieuchronne niszczenie rodzi
mej mowy, religii, tradycji i zwyczajów, a ostatecznie na
rodowej tożsamości. Szkody takiej polityki wydawały się
nieodwracalne. Dopiero wiele akcji przeprowadzonych
przez saamskich patriotów
2
, w tym ostry protest Saamów
i norweskich ekologów z ekolozofem Arne Næssem
na czele przeciwko utworzeniu tamy na rzece Altaelva
(sam. Álttáeatnu) koło miasta Alta (w latach 1979–1981),
grożącemu zalaniem cennych pastwisk dla reniferów
3
,
zwróciły oczy całego świata na wyjątkowy lud, który za
cięcie walczył o prawo do ochrony swojego terytorium
i żyjących na nim zwierząt. Duże znaczenie dla kultury
ludu Saam miało rozwinięcie w niej ustnej tradycji lite
rackiej, na którą składały się legendy, baśnie
4
i poezja
recytowana w formie tradycyjnych pieśni. Znaczący
wkład w propagowanie tych ostatnich wniosła świato
wej sławy saam ska wokalistka Mari Boine, dzięki której
tradycyjny śpiew joik
5
, należący do najstarszych w Euro
pie, mógł być usłyszany poza granicami Norwegii. Istot
ne dla utrzymania i odradzania się kultury regionu były
także materialne pozostałości tradycyjnych konstrukcji
mieszkaniowych lavvo i drewnianoziemnych, krytych
darnią turf hut. To głównie dzięki nim kultura ta przetrwa
ła i mogła się na nowo odbudować, czerpiąc z pierwot
nych wzorców inspiracje do współcześnie powstających
obiektów.
Począwszy od lat 60. XX w. zrealizowano wiele sa
amskich budowli z przeznaczeniem na centra kulturalne,
muzea, warsztaty rękodzielnicze, szkoły, hotele i lokale
gastronomiczne. Architektura tych współcześnie kreowa
nych obiektów, chociaż odznacza się wykorzystaniem
wysoko zaawansowanych technologii, zdaje się wyrastać
z tradycyjnego sposobu organizowania miejsca zamiesz
kania Saamów zarówno co do jego planu, jak i archetypo
wych, spiczasto zwieńczonych lub pokrytych darnią form
obiektów. Realizacje te wyraźnie nawiązują do wątków
2
Przełomowym wydarzeniem był dzień buntu Saamów przeciwko
dyskryminacyjnej polityce miejscowych przedstawicieli władzy w Kau
to keino (8.10.1852). Mimo że został on krwawo stłumiony, kolejne lata
przyniosły czas większej akceptacji Saamów w Norwegii [2, s. 2].
3
Chodziło o obszary rozciągające się wokół wioski Masi (sam.
Máze) pomiędzy Guovdageaidnu a Altą. Teren zamieszkany jest przez
kilkaset osób i kilkadziesiąt tysięcy reniferów. W wyniku presji opinii
publicznej i protestu ekologów (występuje tam, jako w jedynym miejscu
na świecie, rzadka, chroniona roślina z gatunku masimjelt) plany bu dowy
zapory zmodyfikowano i rejon ten nie został zatopiony [3, s. 97, 100].
4
Legendy i baśnie Saamów zostały spisane na początku XX w.
przez J.K. Ovigstada. Wątki te pojawiają się również we współczesnej
literaturze np. saamskich pisarzy: Mario Aikio i Ailo Gaupa oraz poe
tów: Nilsa Aslaka Valkeapää i Rauniego Magga Lukkariego [4, s. 89].
5
Sam. joik – oznaczał tyle, co wyrażenie śpiewem kogoś lub cze
goś, z wyłączeniem imienia lub nazwy tego, do kogo był kierowany.
Śpiew ten wykonywany był a cappella [3, s. 113].
modest in its simplicity, close to nature, and until the
1980s it remained almost unnoticed. This situation was
connected with the disgraceful past of the country when
this native population living in its northern areas was sub
jected to the longterm Norwegisation process by the Nor
wegian government. The effect of these actions was the
inevitable destruction of the native speech, religion, tradi
tions and customs, and eventually the national identity.
Harmful effects of this policy seemed irreversible. Only
a lot of actions which were carried out by the Saami pa
triots
2
, including the violent protest of the Saami people
and Norwegian ecologists along with ecologist and phi
losopher Arne Næss against the construction of a dam on
the Altaelva River (sam. Álttáeatnu) near the city of Alta
(1979–1981), which could flood valuable reindeer pas
tures
3
, drew the world’s attention to those unique people
who fought for the right to protect their territory and ani
mals living within it. The development of oral literary tra
dition in it, which included legends, fairy tales
4
, and poet
ry recited in the form of traditional songs was of great
importance. The worldfamous Saami singer Mari Boine,
thanks to whom traditional singing joik
5
which is the old
est in Europe could be heard beyond the borders of Nor
way, contributed significantly to the promotion of
the latter. Material remnants of traditional housing struc
tures lavvo and woodendirt turf hut dwellings were also
significant for the preservation and revival of the region’s
culture. It was mainly thanks to them that this culture
survived and could be rebuilt deriving an inspiration
for building contemporary objects from original patterns.
Since the 1960s, many Saami buildings have been con
structed to be used as cultural centres, museums, handi
craft workshops, schools, hotels, and restaurants. The
architecture of these modern objects, although it is cha
racterised by the use of highly advanced technologies,
seems to stem from the traditional way of organising the
Saami place of residence both in terms of its plan and its
archetypal, spiked, or turfcovered forms of objects.
These realisations explicitly refer to cosmological ele
ments that are also visible in the detail colour in which
additionally animalistic motifs appear. In 2000 a new seat
of the Saami Parliament (in Norwegian Sametinget) was
erected in Karasjok, which constitutes an advisory body
2
The breakthrough event was the day of the Saami people revolt
against the discriminatory policy of the local authorities in Kautokeino
(8.10.1852). Although it was bloody suppressed, the subsequent years
brought more acceptance of the Saami people in Norway [2, p. 2].
3
It referred to the areas around the village of Masi (Máze) between
Guovdageaidnu and Alta. The area is inhabited by several hundred peo
ple and tens of thousands of reindeer. As a result of the public opinion
pressure and ecologists’ protest (the only place all over the world where
a rare, protected plant of the species masimjelt grows), the dam construc
tion plans were modified and the area was not flooded [3, pp. 97, 100].
4
The Saami legends and fairy tales were written down in the early
20
th
century by J.K. Ovigstad. These plots also appear in contemporary
literature, for example, by Saami writers such as Mario Aikio and Ailo
Gaup, as well as by poets Nils Aslak Valkeapää and Rauni Magga Lukati
[4, p. 89].
5
In Saami joik – meant expressing somebody or something by sing
ing, excluding the name of the thing or person to whom it was dire cted.
This singing was performed in the form of a cappella [3, p. 113].