114 Profesor Jadwiga Sławińska /Professor Jadwiga Sławińska
współczesna” i „estetyka”. Swoim konsekwentnym dzia -
ła niem doprowadziła do zmiany wizerunku Instytutu Hi -
storii Architektury, Sztuki i Techniki, wzbogacając proces
edu kacji architektów o nowe przedmioty łączące w spój-
ną całość aspekty różnych dziedzin nauki i obszarów kul-
tury. Głosząc wyższość interdyscyplinarnego spoj rzenia
na badane problemy, sama zgłębiała z powodze niem tak
różnorodne dziedziny jak teoria i historia architektury, sy -
ste my konstrukcji, filozofia, matematyka, antropo logia,
teo ria kultury, biologia, a nawet historia stroju. Za po cząt-
ko wała zu pełnie nową szkołę estetyki. W jej ujęciu estety-
ka dla projektantów konsoli dowała antyczne i współcze-
sne teorie filozoficzne, podstawy koncepcji re li gij nych,
sposoby po strze gania piękna i różnorodne po stawy twór-
cze na przestrzeni dziejów z elementami historii sztuki
i architektu ry. Jak podkreśla prof. Ernest Niemczyk, Bez
żalu roz stała się z tradycyjną formą uprawiania estetyki
w ra mach teorii poznania i ontologii, otwierając nowy jej
roz dział w po łą czeniu z autentycznym warsztatem pro jek-
tanta-artysty.
Pamiętamy jej wystąpienia na seminariach naukowych
Instytutu, logikę wywodu i nowe podejście do metod ba -
dawczych w zakresie historii i teorii architektury i sztuki.
Choć Nowo Przybyła rychło wprowadziła formę bezpo-
średniej, koleżeńskiej komunikacji, nie umniejszało to
sza cunku, jakim ją darzyliśmy, albowiem swój autorytet
bu dowała swą osobowością, mądrością życiową i empa-
tią – co było dla nas wzorem akademickiego pedagoga.
Chociaż o sobie mówiła bardzo mało i oszczędnie, to
tym bardziej przemawiały jej wystąpienia na seminariach,
wykładach, a przede wszystkim jej opracowania naukowe.
Jej publikacje w owym czasie, a szczególnie na naszym Wy -
dziale były wyjątkowe i nowatorskie, wypełniając drażnią-
cą nas lukę w wykształceniu i programie dydaktycznym.
Profesor Sławińska jest autorką wciąż aktualnego i chęt-
nie wykorzystywanego przez studentów skryptu Estetyka
dla projektantów [2]. Wykładana przez nią „estetyka” cie-
szyła się ogromną popularnością wśród studentów róż-
nych wydziałów Politechniki Wrocławskiej oraz innych
wrocławskich uczelni. Podczas swoich słynnych semina-
riów Jadwiga Sławińska zapoznawała uczestników z ade-
kwatnymi do omawianej tematyki metodami badawczy-
mi, zachęcając do dyskusji i samodzielnego pogłębiania
wiedzy. Autorski program dydaktyczny stworzony przez
profesor Jadwigę Sławińską kontynuowany jest przez jej
uczniów i wychowanków i nadal cieszy się niesłabnącym
powodzeniem. Dodatkowo, przedmiot ten daje studentom
architektury dobre przygotowanie do kolejnych przed-
miotów historycznych i projektowych. Szczególne miej-
sce wśród nich zajmuje zapoczątkowana przez Jadwigę
Sławińską i wciąż prowadzona według jej metod „historia
architektury współczesnej”.
Jej inicjatywy i trud – wspomina prof. E. Niemczyk –
nie do końca były doceniane. Innowacją i dydaktycznym
eksperymentem, jakiego się podjęła wraz z młodymi
współ pracownikami, były zajęcia z „historii kultury”, któ-
re zostały przez nas z zapałem przygotowane i prowadzo-
ne, co też cieszyło się wielkim uznaniem wśród słuchaczy
– studentów rozmaitych wydziałów Politechniki. Ten eks-
peryment, trwający zaledwie dwa lata, zapoczątkował
which were introduced by her in the 1970s at the Faculty of
Ar chitecture and are still successfully continued. Being con-
sequent in her activities, she changed the image of the Institute
of History of Architecture, Art and Technology, enriching the
process of educating architects with these new subjects which
combined aspects of various fields of science and cultural
areas into a coherent whole. By proclaiming the superiority of
the interdisciplinary approach to the problems studied, she
successfully explored such diverse fields as theory and history
of architecture, systems of structures, philosophy, mathemat-
ics, anthropology, theory of culture, biology, and even the his-
tory of cloth ing. She initiated an absolutely new school of
aesthetics. According to her, aesthetics for designers conso-
lidated ancient and modern philosophical theories, the foun-
dations of religious concepts, ways of perceiving beauty and
various creative attitudes throughout history with elements
of the history of art and architecture. Pro fessor Ernest Niem-
czyk emphasises that Without regret, she parted with a tradi-
tional form of practicing aesthetics as part of the theory of
cognition and ontology, opening its new chapter in connec-
tion with the authentic workshop of the artist-designer.
We remember her speeches at the Institute’s scientific sem-
inars, the logic of arguments and a new approach to research
methods in the scope of history and theory of ar chi tecture and
art. Although the New Person soon introduced a form of
direct and friendly communication, it did not change the
respect we felt for her, for she built her autho rity by means of
her personality, life wisdom, and empathy, which was the
model of an academic pedagogue for us.
Although she spoke sparingly and very little about her-
self, her speeches at seminars, lectures and, most impor-
tantly, her scientific studies spoke in her favour. At that time,
her publications and especially the ones at our Faculty,
were unique and innovative, filling the irritating gap in edu-
cation and didactic program.
Professor Sławińska is the author of the script Estetyka dla
projektantów (Aesthetics for designers) which is still cur-
rently and willingly used by students [2]. The “aesthetics” she
gave lectures on was very popular among students of various
faculties of the Wrocław University of Technology as well as
other Wrocław universities. During her famous seminars,
Jadwiga Sławińska introduced the participants to research
methods adequate to the subject, encouraging discussions and
independent broadening of knowledge. The original didactic
program, which was developed by Professor Jadwiga
Sławińska, is continued by her students and is still enthusias-
tically accepted. Moreover, this subject gives the students of
architecture a good preparation for subsequent historical and
design subjects. “History of modern architecture”, which was
initiated by Jadwiga Sławińska and is still taught according to
her methods, is of particular importance among them.
Her initiatives and efforts – recalls Professor E. Niem czyk
– were not fully appreciated. An innovation and didactic
experiment, which she undertook together with young col-
leagues, were classes in the “history of culture” we eager ly
prepared and conducted, which were greatly appreciated by
students of various faculties of the Uni versity of Techno logy.
This experiment, which lasted only two years, initiated a typ-
ical phenomenon, also occurring today. It is important to sig-
nal innovation, not its implementation, which at the same