120 Piotr Wesołowski
Abstract forms
The second main group is relatively small. It includes
shapes that are geometric solids, e.g. a cube (Silence
Within a Concert of Silence for Nature by Nature, Aron
Mathe, Hungary, p. 70), a sphere (Artbri Spherice, Isa-
belle Aubry, Pierre Guilloteau, France, s. 110), concentric
cylinders (The Way Inside, Anna Rofka, Ukraine, Michael
Rofka, Germany, p. 66) as well as pyramids or cones,
which, however, are more associated with typical shelters.
This group also consists of a geometric grid in the form
of a cuboid (Verticality and Horizontality for Spider, Cho
Se-jin, South Korea, p. 81), a concentration of vertical
columns (Events, Diana Sulyi, Peter Gal, Hungary, p. 89)
and a stretch structure spread inside a cubic frame (Have
a Nice Stretching, Monika Ortmann, Germany, p. 144).
Here, there are also complex geometric forms, for exam-
ple, Construction to Catch Time (Pilar Aldona Mendez,
Spain, p. 162) and A Shelter for Another View (Pal Peter,
Romania, p. 153).
Others
Apart from the above-mentioned groups, shapes such
as a star (The Star of Life II, Lefter Bogdan-Adrian, Ro-
mania, p. 131), pyrite crystals (Pyrite, Laurent Gongora,
France, p. 130) and a rock mass contour structure (Un-
titled, Varol Topac, Turkey, p. 186) also belong to few
non-typical forms.
Function of the shelter
The assumed topic of the submitted works dened the
basic function of the object in advance [1, p. 55]. However,
the authors treated the task in varying degrees of literality.
The vast majority of works meet the shelter requirement,
although in some cases a spatial concept or openwork and
delicate structure of the outer shell do not actually pro-
vide such protection in reality. This indicates a symbolic
approach to the topic, i.e. a conventional treatment of the
protective function of the proposed form by many artists.
Among the functions added, there are two recurring
ones that naturally t into the space of a shelter, i.e. a point
for observing the environment and a place for meditation.
A. A shelter in the forest can be a place to observe nat-
ural surroundings – a kind of observatory of nature. Such
a function is performed by, inter alia, the following works:
– “Big Bird” observation tower by Moritz Dornauf
from Germany (Big Bird, p. 145) designed in the form of
a large bird’s head masking the observation stand.
– A stone tower performing a defensive and observa-
tional function of old defensive towers by Emil Dobriban
from Romania (Ancient Tower, p. 93).
– Observation site embedded in a structure growing
out of the ground by Kim Do-hyuna from South Korea
(Look at Nature, p. 126, Fig. 3).
– An object in the form of a wooden box with two
round windows of different sizes in opposite walls by Pal
Peter from Romania (A Shelter for Another View, p. 153).
B. A place for meditation.
– Jo Sung-sook from South Korea created the “Nest of
Thoughts” – a place to contemplate in the form of a niche
s. 163, il. 2), liście (Leaf Shelter, Anna Snyman, PC Janse
van Rensburg, RPA, s. 68), nasiona (Stay Perfectly, Hong
Chul-min, Korea Południowa., s. 107).
Formy abstrakcyjne
Druga zasadnicza grupa jest stosunkowo nieliczna.
Obejmuje ona kształty będące bryłami geometrycznymi,
np. sześcian (Silence Within a Concert of Silence for Na-
ture by Nature, Aron Mathe, Węgry, s. 70), kulę ( Artbri
Spherice, Isabelle Aubry, Pierre Guilloteau, Francja,
s. 110), koncentryczne walce (The Way Inside, Anna Rof-
ka, Ukraina, Michael Rofka, Niemcy, s. 66) oraz ostro-
słupy lub stożki, które jednak bardziej kojarzą się z ty-
powymi szałasami. Można do tej grupy zaliczyć również
geometryczną siatkę w formie prostopadłościanu (Vertica-
lity and Horizontality for Spider, Cho Se-jin, Korea Połu-
dniowa, s. 81), koncentrację pionowych słupów (Events,
Diana Sulyi, Peter Gal, Węgry, s. 89) oraz strukturę ze
stretchu rozpiętą wewnątrz sześciennej ramy (Have a Nice
Stretching, Monika Ortmann, Niemcy, s. 144). Występują
tu również formy geometryczne złożone, np. Construction
to Carch Time (Pilar Aldona Mendez, Hiszpania, s. 162)
i A Shelter for Another View (Pal Peter, Rumunia, s. 153).
Inne
Do nielicznych nietypowych form poza powyższymi
grupami można zaliczyć kształty takie jak gwiazda (The
Star of Life II, Lefter Bogdan-Adrian, Rumunia, s. 131),
kryształy pirytu (Pyrite, Laurent Gongora, Francja,
s. 130) czy warstwicowa struktura górotworu (Untitled,
Varol Topac, Turcja, s. 186).
Funkcja szałasu
Założony temat zgłaszanych prac z góry określił pod-
stawową funkcję obiektu [1, s. 55]. Jednak twórcy w róż-
nym stopniu dosłowności potraktowali zadanie.
Znaczna większość prac spełnia wymóg schronienia,
chociaż w niektórych przypadkach koncepcja przestrzen-
na lub ażurowa i delikatna struktura powłoki zewnętrznej
w rzeczywistości takiego zabezpieczenia nie zapewniają.
Wskazuje to na podejście do tematu w sposób symbolicz-
ny, to znaczy umowne potraktowanie przez wielu arty-
stów ochronnej funkcji zaproponowanej formy.
Wśród dodanych funkcji można wyróżnić dwie powta-
rzające się, które w naturalny sposób wpisują się w prze-
strzeń szałasu: punkt do obserwacji otoczenia i miejsce
do medytacji.
A. Szałas w lesie może być miejscem obserwacji przy-
rodniczego otoczenia – rodzajem obserwatorium natury.
Taką funkcję pełnią m.in. następujące prace:
– Wieża obserwacyjna „Wielki ptak” (Big Bird, s. 145)
Mo ritza Dornaufa z Niemiec zaprojektowana w formie
dużej ptasiej głowy maskującej stanowisko obserwacyjne.
– Kamienna wieża pełniąca obronno-obserwacyjną
funkcję dawnych wież obronnych (Ancient Tower, s. 93)
autorstwa Emila Dobribana z Rumunii.
– Stanowisko obserwacji wtopione w strukturę wyra-
stającą z ziemi (Look at Nature, s. 126, il. 3) Kim Do-hyu-
na z Korei Południowej.