Relief perspektywiczny w technice projektowej elewacji nowożytnych/Illusionistic relief as a design technique in the modern facades 71
wczesnego baroku poza włoskimi granicami
7
. Ważnym
prze kształceniem było wprowadzenie w pałacach genu
eń skich (Cambiaso, G. Alessi, DoriaTursi, C. Lurago) bo
nio wanych pilastrów, motywu, który został podjęty przez
architektów barokowych, a następnie XIXwiecz nych.
W dalszym etapie wprowadzano kilka kondygnacji sta
nowiących korpus budynku, dekorowany wielkim po
rządkiem
8
.
Relief architektoniczny Michała Anioła
Michał Anioł Buonarotti, korzystając ze swego rzeź
biarskiego doświadczenia, kształtował powierzchnie
architektoniczne w postaci głęboko rozrzeźbionych struk
tur. Uzyskiwał efekty płaskorzeźby półpełnej. Tworzył
także wyłaniające się z muru trójwymiarowe formy. Jego
doświadczenie z projektowania nagrobków zostało bez
pośrednio wykorzystane w procesie dekorowania całych
ścian. W kaplicy Medyceuszy (Nowa Zakrystia, 1520–1534)
Michał Anioł kontynuował dynamiczną artykulację wy
pro wadzoną z kompozycji nagrobków na resztę po wierzch
ni. W Laurenzianie (1524–1534) zastosował eks po no wa
nie artykulacji jako założoną z góry metodę. Przy czym
można zaobserwować swoistą manieryczną nie kon sek
wencję – część elementów wyprowadzona jest
w formach
mocno wypukłych (kolumny, aedicule w przed
sionku),
część zaś bardzo linearnie, jakby dopiero zarysowanych,
wykorzystujących nadal iluzyjną metodę rilievo stiacciato
(oprawa okien pseudomezzanina, de koracja pól mię
dzypilastrowych). Wykorzystywał także iluzyjne ko rek
tury optyczne w stylu braman tejskim. W Nowej Za krys tii
przy S. Lorenzo okna pod ko pułą ma ją trapezowy kształt,
który sprawia wrażenie po zor nego ich wydłużenia, a w ten
sposób większej strzelistości kopuły. Nie in te re so wało go
jednak tło, kształtował tylko obiekty – elemen ty porządków
architektonicznych, reszta to masa muru, z którego
wyrzynają się formy. Łatwość w posługiwaniu się takimi
efektami wynikała zapewne też ze specyficznej, stosowa
nej przez niego metody rzeźbiarskiej [27]. Michał Anioł
kami tworząca układ szerokich pilastrów z impostami flankujących
prostokątne wnęki, w nich na trzecim planie, znów na tle bo niowanej
faktury pojawiają się oprawy otworów bramnych – opaski i tympanony
wspierane przez masywne konsole. Jacopo Sansovino – Zecca, 1537–
1545, Bi blioteca di S. Marco, 1536–1553, Palazzo Corner, 1532, a także
rzeź biarska Loggia Campanilli S. Marco, 1537–1549 (Formy architekto
nicz ne dwupłaszczyznowego reliefu osiągnęły swój najwyższy rozwój
w projektach weneckich Sansovina. Podobnie jak w przywoływanych
już innych rozwiązaniach manierystycznych zostały pokryte ciężkim
bugnato lub bogatą dekoracją ornamentalną. Sansovino rezygnował
z architektonicznego bassorilievo na rzecz wprowadzania form peł no
plas tycznych. Elewacje jego pomysłu są formowane z prawie trójwymia
rową strukturą). Sebastiano Serlio – dziedziniec zamku AncyleFranc,
od 1546, Galeazzo Alessi – Palazzo Marino, 1557–1563, Bartolomeo
Ammannati – Palazzo Pitti, fasada, 1560, Palazzo Barbaran da Porto,
1569, Palazzo PortoBreganze, do 1570.
7
Salomon de Brosse – Palace de Luxembourg, 1615–1624, Le Vau
– elewacja ogrodowa Wersalu, 1677.
8
Michał Anioł, Pałac Senatorów na Kapitolu, 1541–1544, Palla
dio, Palazzo del Capitaniato, 1565, Palazzo Valmarana, 1565, w Vicenzy,
Jules HardouinMansart, Place des Victoires i Place Vendôme w Paryżu,
1684–1686, 1690, a następnie większość pałaców dojrzałego i późnego
baroku.
and architects of the early Baroque outside of Italy
7
. An
important development was the introduction of rusticated
pilasters in Genoese palaces (Cambiaso, G. Alessi, Doria
Tursi, C. Lurago) – a motif which was utilized by Baroque
architects and later on in the 19
th
century. Further devel
opment included the introduction of several stories which
were the main body of the building decorated with the
giant order
8
.
The architectural relief by Michelangelo
Michelangelo Buonarotti, making good use of his
sculptural experience, developed architectural surfaces as
deeply sculpted structures which produced the effects of
halfround reliefs. He also created threedimensional
forms emerging from the wall. His experience in design
ing tombs was applied directly in the process of decorat
ing whole walls. Michelangelo continued the dynamic
articulation derived from the composition of tombs on the
remaining surfaces in the Medici chapel (New Sacristy,
1520–1534). He used the exposition of the articulation as
an assigned method in Laurenziana (1524–1534). How
ever, a peculiar Mannerist inconsistency can be ob served
– some elements have evident convex forms (columns,
aediculae in the vestibule), whereas others have highly
linear forms, as if they were only sketched, still using the
illusionistic method of rilievo stiacciato (pseudomezza
nine window surrounds, decoration in bet ween pilasters).
He also used illusionistic optical corrections in Bra mante
style. In the New Sacristy at S. Lo renzo, the windows
below the dome are trapezoid, which makes them appear
elongated and consequently the dome more steep.
However, he did not care about the background, he only
developed objects – the elements of ar chitectural orders,
the rest is the mass of the wall from which various forms
emerge. Most probably the ease with which he applied such
effects resulted also from the specific sculptural method
he used [27]. Initially, Mi
che l angelo worked on a block
of material only from one side, beginning with a half
round relief. When designing and presenting his designs,
he used threedimensional models (e.g. the fa cade of S. Lo
renzo from 1518). He also used cardboard tem plates – mo -
dani. When designing he relied on studying their forms [4].
soles. Jacopo Sansovino – Zecca, 1537–1545, Biblioteca di S. Marco,
1536–1553, Palazzo Corner, 1532, as well as sculptured Loggia Cam
panilli S. Marco, 1537–1549 (the architectural forms of twoplane relief
reached their peak in the designs of Sansovino in Venice. Similarly to
other already mentioned Mannerist designs, they were covered with
heavy bugnato or rich ornamental decoration. Sansovino gave up archi
tectural bassorilievo and instead applied forms in the round. His facades
are formed with almost threedimensional structure). Sebastiano Serlio
– the court of AncyleFranc castle, since 1546, Galeazzo Alessi – Pa lazzo
Marino, 1557–1563, Bartolomeo Ammannati – Palazzo Pitti, facade, 1560,
Palazzo Barbaran da Porto, 1569, Palazzo PortoBreganze, until 1570.
7
Salomon de Brosse – Palace de Luxembourg, 1615–1624, Le Vau
– garden facade of Versailles, 1677.
8
Michelangelo, the Palace of Senators on the Capitoline Hill,
1541–1544, Palladio, Palazzo del Capitaniato, 1565, Palazzo Valmarana,
1565, in Vicenza, Jules HardouinMansart, Place des Victoires and Place
Vendôme in Paris, 1684–1686, 1690, and then most palaces of mature
and late Baroque.